<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>http://keptar.oszk.hu/087300/087374</URLOfDoc> 
	<Filename>otszaz_0595.jpg</Filename>
        <Thumbnail>http://keptar.oszk.hu/087300/087374/otszaz_0595_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>Stephenson első személyszállító vonata</MainTitle>
	<UniformTitle>Stephenson első személyszállító vonata</UniformTitle>
</DKAtitle>
<contributor>
	<RoleOfContributor>digitalizálta</RoleOfContributor>
        <ContributorFamilyName>Vidiné Réfi</ContributorFamilyName>
        <ContributorGivenName>Erzsébet</ContributorGivenName>
        <ContributorInvert>N</ContributorInvert>
</contributor>
<contributor_corp>
        <RoleOfContributorCorp>elektronikus szerkesztő</RoleOfContributorCorp>
        <ContributorCorpName>OSZK MEK</ContributorCorpName>
        <PlaceOfContributorCorp>Budapest</PlaceOfContributorCorp>
        <CountryOfContributorCorp>Magyarország</CountryOfContributorCorp>
</contributor_corp>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2019-09-17</PdateChar>
        <Pdate>2019-09-17</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>digitalizálva</Pevent>
        <PdateChar>2015-01-15</PdateChar>
        <Pdate>2015-01-15</Pdate>
        <PdateNote>MEK-be való felvétel időpontja.</PdateNote>
</date>
<type>
        <NameOfType>grafika</NameOfType>
        <NameOfType>könyv</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Ötszáz év története</NameOfCollection>
</subcollection>
<original_document>
        <OriginalTitle>Ötszáz év története : A felfedezések korától a munka századáig</OriginalTitle>
        <OriginalCreator>Márki Sándor</OriginalCreator>
        <OriginalAttendance>Budapest : Athenaeum, [191?]</OriginalAttendance>
        <OriginalType>könyv</OriginalType>
</original_document>
<source>
        <NameOfSource>OSZK MEK</NameOfSource>
        <URLOfSource>https://mek.oszk.hu/13600/13664/pdf/13664_2.pdf</URLOfSource>
</source>
<topic>
        <Topic>Képzőművészet, vizuális művészetek</Topic>
        <Subtopic>Festészet, grafika</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Közlekedés, szállítás</Topic>
        <Subtopic>Vasút</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Közlekedés, szállítás</Topic>
        <Subtopic>Járműipar</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>grafika</Keyword>
        <SubjectRefinement>műfaj</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>vonat</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>személyvonat</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>gőzmozdony</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>Stephenson, George (1781-1848)</Keyword>
        <SubjectRefinement>személynév</SubjectRefinement>
</subject>
<coverage>
        <CoverageKeyword>1825</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>időszak</CoverageRefinement>
</coverage>
<coverage>
        <CoverageKeyword>Anglia</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>földrajzi hely</CoverageRefinement>
</coverage>
<description>
        <Caption>Stephenson első személyszállító vonata.</Caption>
        <Description>"Ugyanakkor építette Stephenson György az első használható gőzmozdonyt, Stockton és Darlington közt pedig 1825-ben az első mozdonyos vasutat. Newcastlei mozdonygyára csakhamar Európa más államai számára is dolgozott, de azért nem hitték el neki, hogy a mozdony óránként 20 kilométer útat tehetne meg. 1826-ban mégis megbízták a manchester-liverpooli vonal kiépítésével. 63 hidat és áteresztőt, egy magas völgyhidat (viaduktot), egy 2000 láb hosszú alagutat kellett készítenie s amellett meg kellett barátkoztatnia az államot és társadalmat a kisajátítás szokatlan és kellemetlen intézményével. De 1830. szept. 15-én ennyi akadály mellett is
megnyithatták a világ első személyszállító vasút ját. 1835-ben már 37 vasútvonal volt készen vagy engedélyezve, összesen 850 millió korona befektetéssel."(Forrás: https://mek.oszk.hu/13600/13664/pdf/13664_2.pdf)</Description>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>Az első lokomotív: Stephenson "Rocket"-je (1829)</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>https://dka.oszk.hu/041000/041097</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>JPEG képállomány</FormatName>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>1595x489</MaxImageSize>
        <FinestResolution>72</FinestResolution>
        <ColorOfImage>szürke</ColorOfImage>
        <MaxColorDepth>24</MaxColorDepth>
        <CompressionQuality>közepesen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Nagy Zsuzsanna</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>