<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>http://dka.oszk.hu/042900/042925</URLOfDoc> 
	<Filename>1900bb_Page_440_b.jpg</Filename>
        <Thumbnail>http://dka.oszk.hu/042900/042925/1900bb_Page_440_b_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>A loschwitzi hegyi vasút</MainTitle>
	<UniformTitle>Loschwitzi hegyi vasút</UniformTitle>
</DKAtitle>
<contributor_corp>
        <RoleOfContributorCorp>digitalizálta</RoleOfContributorCorp>
        <ContributorCorpName>Arcanum Adatbázis Kft.</ContributorCorpName>
        <PlaceOfContributorCorp>Budapest</PlaceOfContributorCorp>
        <CountryOfContributorCorp>Magyarország</CountryOfContributorCorp>
</contributor_corp>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2013-07-14</PdateChar>
        <Pdate>2013-07-14</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>digitalizálva</Pevent>
        <PdateChar>2008-09-01</PdateChar>
        <Pdate>2008-09-01</Pdate>
</date>
<type>
        <NameOfType>fénykép</NameOfType>
        <NameOfType>újságrészlet</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Vasárnapi Ujság</NameOfCollection>
</subcollection>
<original_document>
        <OriginalTitle>Vasárnapi Ujság</OriginalTitle>
        <OriginalAttendance>47. évf. 52. sz. (1900. deczember 30.)</OriginalAttendance>
        <OriginalType>hetilap</OriginalType>
</original_document>
<source>
        <NameOfSource>OSZK EPA</NameOfSource>
        <URLOfSource>http://epa.oszk.hu/00000/00030/02448/pdf/</URLOfSource>
</source>
<topic>
        <Topic>Képzőművészet, vizuális művészetek</Topic>
        <Subtopic>Festészet, grafika</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Történelem, helytörténet</Topic>
        <Subtopic>Helytörténet, helyismeret</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Építészet, építőipar</Topic>
        <Subtopic>Épületek</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>fénykép</Keyword>
        <SubjectRefinement>műfaj</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>látkép</Keyword>
        <SubjectRefinement>műfaj</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>városkép</Keyword>
        <SubjectRefinement>műfaj</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>hegy</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>függővasút</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>épületrész</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<coverage>
        <CoverageKeyword>19. század</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>időszak</CoverageRefinement>
</coverage>
<coverage>
        <CoverageKeyword>Loschwitz</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>földrajzi hely</CoverageRefinement>
</coverage>
<coverage>
        <CoverageKeyword>Drezda</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>földrajzi hely</CoverageRefinement>
</coverage>
<description>
        <Caption>A loschwitzi hegyi vasút.</Caption>
        <Description>A hegyi vasutak egyik szokatlan fajtáját nyitották
meg újabban Loschwitzben, Drezda közelében,
Szászországban. A hegyi pálya igeit rövid; nem sokkal hosszabb, mint a budavári sikló; de szerkezete egészen más és különösen
érdekes az az újítása, hogy az utasokat szállító kocsik, a mint képünkön is látható, drótkötelekről lefelé függve, a levegőben haladnak.
A másik lényeges különbség a budavári és loschwitzi siklók között az, hogy a loschwitzi nem két lakott városrészt köt össze, hanem az alant fekvő faluból egy nagy kiterjedésű fensíkra visz, a hol csak most, a sikló megnyitása után várják, hogy nyaralók keletkezzenek.
Az egész hegyi pálya körülbelül 300 méter hosszú; 22,átlag 13 méter magasságú erős oszlopon
nyugszik a sin, mely oly meredeken emelkedik, hogy 80 méter hosszúságban ugyancsak
80 méter magasságra emelkedik. Az egész vasból készült; az oszlopok és sinek összes súlya 330 tonnát tesz. Máskülönben hasonlóan a budavári siklóhoz, szintén két kocsi jár rajta, úgy, hogy váltakozva egyik föl, a másik le megy és egy kocsiban egyszerre 50 utast lehet szállítani.
A pálya Loschwitz község templománál kezdődik,
a hol az alsó állomás van, áthalad egy utcza fölött s végállomása fönt a loschwitzi magasban
álló vendégfogadó mellett van. Mindkét állomás számára külön épületeket emeltek, az alsót hollandi renaissance stylben, a felsőt tornyos
villa alakjában. Az alsóban a pénztár mellett
két lépcső vezet fel a perronra; egyik az érkező, másik a távozó utasok számára; ezenkívül
van még egy üveggel fedett nyílt csarnok, hogy az utasok rósz időben is födött helyen várakozhassanak. A felső állomáson ezeken kívül
még várótermek, szolgálati helyiségek is vannak; ugyanott van a kazánház két nagy gőzgéppel,
továbbá egy fedett terrasz, honnan, valamint
a felfelé haladó kocsikból, gyönyörű kilátás
nyílik az Elba vidékére. A kocsik, melyekben
egyenként 40 ülő és 10 állóhely van, igen csinosak. Egyelőre csak négyet készíttetett a társaság.
Az új vasút tervezetét Reuter hires drezdai építész készítette s a gépeket az augs-burgi gépgyár állította elő.
Függővasutakat Európában már régóta építettek
B as. ilyenek különösen a bányáknál általános
használatban vannak. így a verespataki aranybányában már félszázaddal ezelőtt is ily vasúton szállították ki a bányatermékeket, sőt ilyenen mentek be olykor a bányászok is a b nyába. De rendes személyszállításra még kevés
helyen ismernek ily vasútat. Legelső volt Európában a Barmen-Elberfeld közötti. A loschwitzi,
mint csinos turista vasút, mindenesetre figyelmet fog kelteni s valószínűleg sok helyen fogják utánozni. (Forrás: Vasárnapi Ujság 1900. deczember 30.)</Description>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>A Budavári Sikló fentről</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://dka.oszk.hu/015000/015080</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>JPEG képállomány</FormatName>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>1322x1466</MaxImageSize>
        <FinestResolution>300</FinestResolution>
        <ColorOfImage>szürke</ColorOfImage>
        <MaxColorDepth>24</MaxColorDepth>
        <CompressionQuality>erősen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
        <StatusOfDocument>PUBLIC</StatusOfDocument>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Ipacs Eszter</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>