<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>http://keptar.oszk.hu/121400/121472</URLOfDoc> 
	<Filename>sz_v_s_borvidek.jpg</Filename>
        <Thumbnail>http://keptar.oszk.hu/121400/121472/sz_v_s_borvidek_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>Szekszárd és Villány-Siklós borvidék</MainTitle>
	<UniformTitle>Szekszárd és Villány-Siklós borvidék</UniformTitle>
</DKAtitle>
<creator> 
	<RoleOfCreator>létrehozó</RoleOfCreator> 
	<CreatorFamilyName>Marosán</CreatorFamilyName> 
        <CreatorGivenName>Judit</CreatorGivenName> 
        <CreatorInvert>N</CreatorInvert>
</creator>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2019-10-02</PdateChar>
        <Pdate>2019-10-02</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>elérhető</Pevent>
        <PdateChar>2014-05-10</PdateChar>
        <Pdate>2014-05-10</Pdate>
</date>
<type>
        <NameOfType>prezentáció</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Prezentáció</NameOfCollection>
</subcollection>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Könyvtártudomány - prezentáció</NameOfCollection>
</subcollection>
<source>
        <NameOfSource>Prezi</NameOfSource>
        <URLOfSource>https://prezi.com/o0y8o5i-t-k6/szekszard-es-villany-siklos-borvidek/</URLOfSource>
</source>
<rights>
        <OwnerOfRights>Marosán Judit</OwnerOfRights>
        <NoteOfRights>Nem jogvédett</NoteOfRights>
</rights>
<topic>
        <Topic>Történelem, helytörténet</Topic>
        <Subtopic>Helytörténet, helyismeret</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Utazás, turizmus</Topic>
        <Subtopic>Magyarországi látnivalók</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Mezőgazdaság, élelmiszeripar</Topic>
        <Subtopic>Növénytermesztés, kertészet</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>borvidék</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>szőlőtermesztés</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>borturizmus</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>borospince</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<coverage>
        <CoverageKeyword>Szekszárdi borvidék</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>földrajzi hely</CoverageRefinement>
</coverage>
<coverage>
        <CoverageKeyword>Villányi borvidék</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>földrajzi hely</CoverageRefinement>
</coverage>
<description>
        <OCRText>a vendéglátó pincészetek igen koncentráltan helyezkednek el, a pincék utcákat, falvakat alkotnak (pl.: Villány, Villánykövesd, Palkonya)
marketing és borturisztikai szempontból a Villányi borvidék magasan viszi a prímet
a pincészetek összefogása példaértékű (pl.: közös borokat készítenek)
a barrique-hordós érlelés itt terjedt el legelsőnek az országban
4 "Az év bortermelője" címmel büszkélkedhet
nemzetközileg elismert
Kommunikációs stratégia
A Szekszárdi borvidék SWOT-mátrixa
A Szekszárdi- és a Villányi borvidék összehasonlítása
A Villányi borvidék bemutatása
Villány
az egyik legrégebbi, kétezer éves múlttal rendelkező történelmi borvidékünk- a rómaiak korában már fejlett volt a szőlőkultúra e vidéken
a XVIII. századra már véglegesen Szekszárd vált a borvidék központjává
az 1960-as évektől létezik a vidéken nagyüzemi szőlőtermelés
A Villányi borvidék SWOT- analízise
A borvidék borai
Szekszárd és Villány-Siklós borvidék
Következtetések, javaslatok
gyönyörű pincesorok, magas szintű vedéglátás
az országban elsőként itt alakult meg a borút, azóta is nagy a borturizmus
a bortermelés villányi lakosság elsődleges megélhetési forrását biztosítja (Szekszárddal ellentétben)
hazánk legdélebbre eső borvidéke, Budapesttől mintegy 220 km-re helyezkedik el
szintén kiváló ökológiai adottságokkal rendelkezik
a borvidék névadó települése Villány, 2000-ben kapott városi rangot
17 településből áll- két körzetben (villányi, siklósi)
villányi: Kisharsány, Nagyharsány, Palkonya, Villány és Villánykövesd
siklósi: Bisse, Csarnóta, Diósviszló, Harkány, Hegyszentmárton, Kistótfalú, Márfa, Nagytótfalú, Siklós, Szava, Túrony és Vokány
a szőlőültetvények területe kb. 2000 hektárt foglal magába
a borvidék ökológiai potenciáljának 44,2%-át használja ki, ez a szekszárdihoz viszonyítva sokkal kedvezőbb
elsősörban vörösbor (62,5%), ám a fehérbor (35,4%) is jelentős
Villány- a modern technológia, tüzes vörösborok
Siklós- fehérborok
a villányi borok hagyományos fajtája a kadarka, a kékfrankos és a portugieser
a siklósi körzetben az olaszrizling a legelterjedtebb fajta
Tokaj után ez a legnevesebb borvidékünk
a borvidéket a kadarka szőlőfajta tette híressé
elsősorban vörösborokat termelnek
a szőlőültetvényeken 71,8%-ban vörösbort, 21,5%-ban fehérbort adó fajták találhatók
régen a vörösborok közül a kadarka szőlőfajta volt az uralkodó- mára mára a kékfrankos, zweigelt, cabernet franc, cabernet sauvignon, merlot, pinot noir került túlsúlyba
a fehérbort adó szőlőfajták közül az olaszrizling, a chardonnay, rajnai rizling, ezerfürtű kerül leginkább palackozásra
legjellegzetesebb bora a szekszárdi bikavér (csak palackozzák, csak e területen készíthető el)
a mindenkori piaci igényeknek kell megfelelni
nem elengedő csupán a kiváló termék, de valami plusszal rendelkeznie kell- értéket képviselnie
egy borvidéki marketinget is ki kell alakítani
egy egységes borvidéki csomagolás kialakítása javasolt lenne mindkét borvidéken, valamint a különleges minőségű borok csomagolásának kialakítására a szekszárdi térségben nagyobb hangsúlyt kellene fektetni
el kellene érni, hogy az értékesítők keressék fel a jó minőségű szekszárdi és villányi borok termelőit, nem pedig fordítva
fontos lenne a borvidékekről minél több termelőnek bejutni a termékével a hiper- és szupermarketekbe
külföldön a szupermarketek és borszaküzletek alsó polcairól a megfelelő minőség, csomagolás, ár és imázs kialakításával a felsőbb szintekre kellene juttatni a borokat
az interneten történő vásárlást fejleszteni kéne, a borvidékek honlapjait korszerűsíteni
minél több médiafelületen hírdetni kéne a borokat
Földrajzi helyzete
Szekszárdi borvidék bemutatása
Értékesítési stratégia
fontos a minőségi termelés növelése, az értékesítési csatornák szélesítése, a borfogyasztás ösztönzése, a tudatos borvidéki arculat kialakítása, a komplex turisztikai fejlesztések megvalósítása, a megfelelő szakemberek képzése
a marketingeszközök megfelelő alkalmazása
ösztönözni kellene a lakosságot arra, hogy elsősorban a két borvidék borait preferálják más hazai és külföldi borokkal szemben
a nők fontos célcsoport lehet
a két borvidék üzenetének középpontjában a minőségnek kell szerepelnie
az összefogás elengedhetetlen mindkét borvidéknél
a turizmusra nagyobb hangsúlyt kéne fektetni
Készítette:
Marosán Judit
a másik legősibb- kétezer éves múltra tekint vissza
a török uralom alatt Villány elpusztult, ám a szőlőket tovább gondozták
német nemzetiságűeket telepítettek a helyre- akik magukkal hozták a "portugieser", azaz a kékoportó szőlőfajtát
legjelentősebb fajtának a kadarka, kékoportó majd a kékfrankos tekinthető
a filoxéravész után francia eredetű cabernet franc, cabernet sauvignon és merlot fajtákat telepítettek
minőségi bortermelés folyik napjainkig
Marketingmix
Budapesttől 150 kilométerre, délre a Szekszárdi-dombságon, a Geresdi- dombság északkeleti részén található
kiváló ökológiai adottságok jellemzik
a területet vastag lösztakaró borítja- kiváló minőségű szőlő termelhető
a borvidékbe Alsónána, Alsónyék, Báta, Bátaszék, Decs, Harc, Kakasd, Kéty, Medina, Őcsény, Sióagárd, Szálka, Szekszárd, Várdomb és Zomba települések tartoznak
a szőlőültetvények területe 2255 hektár
a borvidék nincs kihasználva- csak 37,6%-án folyik termelés
pozitívabb szemléletet kell kialakítani az emberekben a magyar borok iránt
ha mégtöbb reklám lenne, ismertebbé tehetnék a borvidékeket
az Internet adta lehetőségeket kikéne használnia mégtöbb borásznak
a borturizmust mindkét borvidéken tovább kell fejleszteni- vevőkkel való kapcsolattartás
a legkívánatosabb az lenne, ha a legtöbb pincészet termékük, márkájuk vagy borászatuk szintjén kialakítana és követne egy jól kidolgozott marketingstratégiát
A borvidék borai
az országban elsőként készítettek szabadtéri borkutat, amely csapjaiból különböző rendezvények, ünnepségek alkalmával vörös- és fehérbor folyik
a bortermelés nem jelent elsődleges megélhetési forrást a lakosságnak
szőlőültetvények nagy részét beépítették családi házakkal, lakótelepekkel, csak néhány helyen maradtak meg a régi pincék alkotta utcarészek
a pincészetek távol vannak egymástól
az összefogás hiányzik- az emberek az egyéni érdekeiket nézik
történelmi borvidék
Termékstratégia
A borvidék történelme
Szekszárd
a jó bornak megfelelő ára kell hogy legyen
a villányi borok árai a szekszárdi borokhoz viszonyítva magasabbak
a borok értékét növelni kéne- vagy minőségfokozással, vagy az árakat kell csökkenteni, ám az árcsökkentésnek imázsromboló szerepe is lehet
A borvidék történelme
Árstratégia
A borvidék ökológiai adottságai</OCRText>
        <LanguageOfDocument>magyar</LanguageOfDocument>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>Tepliczky Kornélia: Badacsonyi borvidék</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>https://dka.oszk.hu/121400/121444</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>Prezi prezentáció</FormatName>
        <PageNumber>25</PageNumber>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<format>
        <FormatName>PDF dokumentum</FormatName>
        <PageNumber>26</PageNumber>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>770x570</MaxImageSize>
        <FinestResolution>96</FinestResolution>
        <ColorOfImage>színes</ColorOfImage>
        <CompressionQuality>közepesen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Nagy Zsuzsanna</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>