<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>http://keptar.oszk.hu/120000/120098</URLOfDoc> 
	<Filename>1460909800.jpg</Filename>
        <Thumbnail>http://keptar.oszk.hu/120000/120098/1460909800_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>Herkules újraszületése</MainTitle>
	<UniformTitle>Herkules újraszületése</UniformTitle>
</DKAtitle>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2019-06-14</PdateChar>
        <Pdate>2019-06-14</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>kibocsátva</Pevent>
        <PdateChar>2016-04-17</PdateChar>
        <Pdate>2016-04-17</Pdate>
        <PdateNote>Az Országalbum honlapjára való feltöltés dátuma.</PdateNote>
</date>
<date>
        <Pevent>létrehozva</Pevent>
        <PdateChar>2016-04-16</PdateChar>
        <Pdate>2016-04-16</Pdate>
        <PdateNote>A fotózás dátuma.</PdateNote>
</date>
<type>
        <NameOfType>szobor</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Országalbum</NameOfCollection>
</subcollection>
<source>
        <NameOfSource>Országalbum</NameOfSource>
        <URLOfSource>https://www.orszagalbum.hu/p/herkules-ujraszuletese-6-kep/98492</URLOfSource>
</source>
<rights>
        <CCCode>Attribution 4.0</CCCode>
</rights>
<topic>
        <Topic>Történelem, helytörténet</Topic>
        <Subtopic>Helytörténet, helyismeret</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Képzőművészet, vizuális művészetek</Topic>
        <Subtopic>Szobrászat, kerámiaművészet</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Utazás, turizmus</Topic>
        <Subtopic>Magyarországi látnivalók</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>szobor</Keyword>
        <SubjectRefinement>műfaj</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>emberábrázolás</Keyword>
        <SubjectRefinement>műfaj</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>híd</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>hajózás</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>folyóvíz</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<coverage>
        <CoverageKeyword>Budapest</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>földrajzi hely</CoverageRefinement>
</coverage>
<coverage>
        <CoverageKeyword>Duna (folyó)</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>földrajzi hely</CoverageRefinement>
</coverage>
<description>
        <Caption>A Margit hídon eredetileg 8 pillérszobor volt, ezeket Adolphe-Martial Thabard francia szobrászművész készítette 1876-ban. A híd 2011-ben kezdődött rekonstrukciója után 2014-ben adták át Herkules (Heraklész) szárnyas szobrát, mely a II. Világháborúban megsemmisült, évtizedekig nem volt látható! - A régi vitorláshajók fából faragott orrdíszét utánozza.</Caption>
        <Description>A budapesti Margit híd a budai Moszkva tér felől érkező Margit körutat köti össze a pesti oldalon a Nyugati tér felé futó Szent István körúttal. A híd középen érinti a Margit-szigetet. A Lánchíd építésekor még nem gondolták, hogy a fővárosnak jó 20 év után már újabb hidakra lesz szüksége, de a kereskedelem olyan ütemben fejlődött, hogy a teherszállítás jelentősen veszélyeztette a híd állagát, a környéken rendszeresek voltak a forgalmi dugók. Az 1870-es évi törvényekben elhatározott két közúti átkelő építését már nem lehetett tovább halogatni, de a Lánchídtársulattal kötött szerződés értelmében a híd egy mérföldes körzetében nem lehetett új átkelőt építeni. Ezért az állam kivásárolta a Lánchíd monopóliumát, amivel elhárult az akadály az újabb hidak építése előtt. 1871 áprilisában a minisztérium kiírta a pályázatot, amelyen a tervek elkészítésére, illetve a híd megépítésére lehetett jelentkezni. A kiírásban eleve a mai elrendezés szerint, tört vonalban szerepelt a híd megépítése, ami tulajdonképpen három részt tartalmazott, a budai, a pesti és a szigeti hídszárnyat. A pályázatra 46 pályamű érkezett. Először a 12 tagú zsűri (Steindl Imrével és Reitter Ferenccel) kiválasztotta az a 12 tervet, mely minden tekintetben megfelelt a kiírásnak, majd ezt csoportot egy 6-os körre szűkítették, végül kiválasztották a győztest, Ernest Gouin, párizsi mérnök pályázatát. Mivel az idő sürgetett, a kivitelezést is a Gouin által képviselt francia cégre bízták, így 1872-ben megkezdhették az építkezést a hídfők alapozásával. Az eredeti tervekhez képest sok változás történt, a hidat szélesebbre építették, hogy villamosvonal is elférjen rajta, a margit-szigeti hídágat pedig ekkor még nem építették meg. A híd 1876-ra készült el, átadását április 30-án tartották.</Description>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>szep_feco, Goüin, Ernest: Margit híd</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://dka.oszk.hu/043200/043273</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>JPEG képállomány</FormatName>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>1666x1460</MaxImageSize>
        <FinestResolution>300</FinestResolution>
        <ColorOfImage>színes</ColorOfImage>
        <MaxColorDepth>24</MaxColorDepth>
        <CompressionQuality>közepesen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Simon Jennifer</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>