<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>https://dka.oszk.hu/110300/110386</URLOfDoc> 
	<Filename>magyarfestomuves00unse_0141.jpg</Filename>
        <Thumbnail>https://dka.oszk.hu/110300/110386/magyarfestomuves00unse_0141_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>Madarász Viktor ifjukori önarcképe</MainTitle>
	<UniformTitle>Madarász Viktor ifjukori önarcképe</UniformTitle>
</DKAtitle>
<other_title>
	<OtherTitle>Ernst Lajos gyűjteményéből</OtherTitle> 
	<TitleRefinement>alcím</TitleRefinement>
</other_title>
<creator> 
	<RoleOfCreator>festő</RoleOfCreator> 
	<CreatorFamilyName>Madarász</CreatorFamilyName> 
        <CreatorGivenName>Viktor</CreatorGivenName> 
        <CreatorInvert>N</CreatorInvert>
        <CreatorYears>1830-1917</CreatorYears>
</creator>
<contributor_corp>
        <RoleOfContributorCorp>elektronikus szerkesztő</RoleOfContributorCorp>
        <ContributorCorpName>OSZK MEK</ContributorCorpName>
        <PlaceOfContributorCorp>Budapest</PlaceOfContributorCorp>
        <CountryOfContributorCorp>Magyarország</CountryOfContributorCorp>
</contributor_corp>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2023-05-23</PdateChar>
        <Pdate>2023-05-23</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>beszerezve</Pevent>
        <PdateChar>2016-01-06</PdateChar>
        <Pdate>2016-01-06</Pdate>
        <PdateNote>MEK-be való felvétel időpontja</PdateNote>
</date>
<type>
        <NameOfType>festmény</NameOfType>
        <NameOfType>könyvrészlet</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>A magyar festőművészet albuma</NameOfCollection>
</subcollection>
<original_document>
        <OriginalTitle>A magyar festőművészet albuma : a magyar festészet fejlődése a régiektől az újakig</OriginalTitle>
        <OriginalAttendance>[Budapest] : Hornyánszky Ny., [1905]</OriginalAttendance>
        <OriginalType>életrajz</OriginalType>
</original_document>
<source>
        <NameOfSource>Internet Archive</NameOfSource>
        <URLOfSource>https://archive.org/details/magyarfestomuves00unse</URLOfSource>
</source>
<source>
        <NameOfSource>OSZK MEK</NameOfSource>
        <URLOfSource>https://mek.oszk.hu/14800/14876/</URLOfSource>
</source>
<topic>
        <Topic>Képzőművészet, vizuális művészetek</Topic>
        <Subtopic>Festészet, grafika</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Képzőművészet, vizuális művészetek</Topic>
        <Subtopic>Művészettörténet</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>festmény</Keyword>
        <SubjectRefinement>műfaj</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>személyt ábrázoló kép</Keyword>
        <SubjectRefinement>műfaj</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>arckép</Keyword>
        <SubjectRefinement>műfaj</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>Madarász Viktor (1830-1917)</Keyword>
        <SubjectRefinement>személynév</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>festő</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<description>
        <Caption>Madarász Viktor ifjukori önarcképe
Ernst Lajos gyűjteményéből</Caption>
        <Description>"Madarász Viktor Párisban megszabadult a romantizmustól, a mely a művészetnek mindeneken való uralkodásában gyökerezett és mégis megtagadta a mvészetnek a saját maga területén való uralmát. Ez a mindent mvészetbe olvasztó irány magában a mvészetben spiritualisztikús volt. Madarászt, Cogniet tanítványát, már éri az abszolút művészetet követel irány és éri a realisztikus történelmi fölfogás. Megkapja lelkületét az a forradalom is, a melynek Courbet a mozgatója. Courbet a dolgoknak a maguk igazi voltához való jussát hirdeti s az igazságot hajszolván, nekiront a festésben eluralkodott galériatónusnak. Nem pátosz, hanem nemes komolyság az követelménye. Az a sokféle egymásra beható irány és fölfogás Madarászt nem zavarta meg, hanem arra bírta őt, hogy kiegyeztesse őket. És a kiegyeztetésben valón remeklésével magában Párisban feltnést és elismerést aratott. Különbet, mint jó ideig idehaza. Párisban a Sálon díjat juttat neki, nálunk nem értik meg. Nálunk az új irányok sajátságos megszólaltatása idegenszerűen hat. Münchent, az újat, már megértjük, művészetére rezonnál a lelkületűnk, de az új Páris szokatlansága még visszariaszt. Már az ötvenes években a hozzáértk sokat emlegetik Madarász képeit. "A bujdosó álma", majd "Zách Felicián"-ja a jóságos deklamáció s a primitív romantika közepette az új művészeti fölfogást érezteti. A bensőségre való törekvést és a művészeti szempontok érvényesítését. És jönnek többi képei. Egytől-egyig az erős valóságnak és a fanatikus festőiségnek egyezményei. A barna akadémikus tónust komor, de mélységet éreztet tonizálás váltja föl bennük. Kompozíciója egyszer, kerüli az erőszakos elrendezettséget, festése bátor, biztos és szélességre törekvő. Nem patétikus, inkább ötletes, elmés, s a történelmet epizódok láncolatának látja." (Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Lotz_K%C3%A1roly_(fest%C5%91))</Description>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>Madarász Viktor: Madarász Viktor</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>https://dka.oszk.hu/068000/068045</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>JPEG képállomány</FormatName>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>790x962</MaxImageSize>
        <ColorOfImage>szürke</ColorOfImage>
        <CompressionQuality>közepesen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
        <StatusOfDocument>PUBLIC</StatusOfDocument>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Nagy Zsuzsanna</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>