D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó U R L : http://dka.oszk.hu/062100/062181 F á j l n é v : aug7_09.jpg B é l y e g k é p : http://dka.oszk.hu/062100/062181/aug7_09_kiskep.jpg F ő c í m : IL-18-as utasszállító repülőgép B e s o r o l á s i c í m : IL-18-as utasszállító repülőgép E g y é b c í m : Ikarusztól az űrrakétáig - L M i n ő s í t ő : összefoglaló cím S z e r e p : tervező B e s o r o l á s i n é v : Kékesi U t ó n é v : László I n v e r t á l a n d ó n é v : N K r o n o l o g i k u s k i e g é s z í t ő : 1919-1993 V I A F I d : 121419384 S z e r e p : tervező B e s o r o l á s i n é v : Zsigmond U t ó n é v : János I n v e r t á l a n d ó n é v : N S z e r e p : digitalizálta T e s t ü l e t i n é v : OSZK MEK S z é k h e l y : Budapest O r s z á g : Magyarország S z e r e p : elektronikus szerkesztő T e s t ü l e t i n é v : OSZK MEK S z é k h e l y : Budapest O r s z á g : Magyarország E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2016-01-14 E s e m é n y : beszerezve I d ő p o n t : 2012-01-23 D á t u m r a v o n a t k o z ó m e g j e g y z é s : MEK-be való felvétel időpontja. A t í p u s n e v e : bélyeg A t í p u s n e v e : grafika M e g n e v e z é s : Hevesi Erzsébet és Vermes Anna bélyeggyűjteménye M e g j e l e n é s : Budapest : Magyar Posta, 1982 S o r o z a t : 1962. Ikarusztól az űrrakétáig T e c h n i k a : mélynyomás, fésűsfogazat T í p u s : bélyeg C í m : Hevesi Erzsébet és Vermes Anna bélyeggyűjteménye S z e r z ő : [szerkesztő] Hevesi Erzsébet, Vermes Anna M e g j e l e n é s : [Budapest] : [Szerk.], [2012] T í p u s : bélyeggyűjtemény M e g n e v e z é s : OSZK MEK M e g j e g y z é s : A Magyar Posta Zrt. engedélyével. A j o g t u l a j d o n o s n e v e : Magyar Posta Zrt. S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Jogvédett. T é m a k ö r : Szolgáltatóipar, belkereskedelem A l t é m a k ö r : Postai szolgáltatások T é m a k ö r : Képzőművészet, vizuális művészetek A l t é m a k ö r : Festészet, grafika T é m a k ö r : Közlekedés, szállítás A l t é m a k ö r : Repülés T é m a k ö r : Történelem, helytörténet A l t é m a k ö r : Ipar- és technikatörténet T á r g y s z ó : bélyeg M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : postabélyeg M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : repüléstörténet M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : személyszállító repülőgép M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : 1962 M i n ő s í t ő : időszak T á r g y s z ó : 1963 M i n ő s í t ő : időszak I s m e r t e t ő s z ö v e g : 1962. IKARUSZTÓL AZ ŰRRAKÉTÁIG - L A Budapesten megrendezésre került Motoros Műrepülő Világbajnokság alkalmából. Mélyny. 14 3/4 F. fog. T.: Kékesi László és Zsigmond János (40, 80 fill., 1,- Ft), Kékesi László (többi érték) Névérték: 1 Ft Á 1962. júl. 19.-1963. jún. 30. PM 402 781 fog. 9 555 1902 1850 1 Ft IL-18-as utasszállító repülőgép 15,- 10,- (Forrás: Magyar Posta- és Illetékbélyeg Katalógus) I s m e r t e t ő s z ö v e g : Orville és Wilbur Wright amerikai repülőgéptervezők. A világ első motoros
repülői. A francia feltalálóktól
teljesen függetlenül, de azokkal
kb. egyidőben sikerült saját
szerkesztésű, kétsíkú gépükön
a levegőbe emelkedniük és
repülni. Eleinte csak
sikló kísérleteket végeztek motor
nélkül. 1901-ben 50 m-t, 1902-ben
200 m-t tettek meg
siklórepüléssel. Ekkor 16 lóerős
motort szerkesztettek és ezt
szerelték gépükre. 1903. december 17-én, az
előző években végzett több
mint 1.000 siklórepülés után Orwille
egy 16 LE motorral
felszerelt repülőgéppel
végrehajtotta az első motoros
repülést. 260 m-t sikerült 59 másodperc alatt berepülniük. Ez volt az első sikeres és
következményeiben óriási jelentőségű repülés. A gépet folyton tökéletesítve 1908. augusztus 8-án Franciaországban nagy érdeklődő közönség
előtt az Auvours-mezőn próbálták ki újabb konstrukciójukat,
amikor Wilbur tartott
világsikerű bemutatót. 1908-ban
Orwill és Thomas Selfridge
hadnagy a gép harctéri
használhatóságának bizonyítására
tartott bemutató repülés során
a leszállásnál a gép összetört,
Selfridge meghalt, Wright Orwill
súlyosan megsérült. Egy évvel később a bemutatórepülés már sikeres volt. Orwill a
továbbiakban sikeres vállalkozó lett, repülőgépmotorokat gyártott. Első híres
csillagmotorja az 1925-ben készített Whirlwind volt. A továbbfejlesztett dugattyús
Wright-motorokat 1960-ig gyártották. (Révai Nl.19k.595 o., Larousse 1994.3k.1143
o., Mnl.18k.718 o.) (Forrás: Hevesi Erzsébet és Vermes Anna bélyeggyűjteménye (Augusztus) http://mek.oszk.hu/10200/10292/) K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Kékesi László: Helikopter U R L : http://dka.oszk.hu/068800/068883 A f o r m á t u m n e v e : JPEG képállomány M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 1035x608 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 600 DPI S z í n : színes L e g j o b b s z í n m é l y s é g : 24 BPP T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Kekk Adrienn |