D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : v_mihaly_csongor_es_tunde.jpg B é l y e g k é p : http://keptar.oszk.hu/061200/061265/v_mihaly_csongor_es_tunde_kiskep.jpg F ő c í m : Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde archetípusok elemzése B e s o r o l á s i c í m : Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde archetípusok elemzése S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Szabó U t ó n é v : Rita I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2017-09-26 E s e m é n y : létrehozva I d ő p o n t : 2014-03-06 D á t u m r a v o n a t k o z ó m e g j e g y z é s : A prezi létrehozásának időpontja. A t í p u s n e v e : prezentáció M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : Prezi A j o g t u l a j d o n o s n e v e : Szabó Rita S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Nem jogvédett S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Nyilvános és újrafelhasználható T é m a k ö r : Irodalomtörténet, irodalomtudomány A l t é m a k ö r : Magyar irodalom története T é m a k ö r : Szépirodalom, népköltészet A l t é m a k ö r : Klasszikus magyar irodalom T é m a k ö r : Irodalomtörténet, irodalomtudomány A l t é m a k ö r : Műelemzés T á r g y s z ó : dráma M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : drámai költemény M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : 1830 M i n ő s í t ő : időszak N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : Az Éj 3.
Hogyan látja a történelmet?
A történelem ciklikus, nincs fejlődés, az emberi cselekvés céltalan és értelmetlen, a romantikus gondolatot követi, szembehelyezkedik a felvilágosodással. A világ rendezettségével és a dolgok végső értelmével szemben áll, és magatartását a kétely, a tragikum és irónia határozza meg. Költészete sokban előlegezi korunk alaptapasztalatát a világ széttöredezéséről és arról, hogy a személyiség egysége csak látszat.
Vörösmarty Mihály: Csongor és tünde archetípusok elemzése
A kert motívuma a cselekmény szintjén:
Csongor ide tér haza, innen indul el a mű elején, és ide érkezik újra a végén. Mirígy házának kertje, ahol Csongor Kurrah mesterkedése nyomán elalszik.
metaforikusan:
világmodell
- a kozmosz kicsinyített mása, a védett intimitás tere, szépség- és boldogságjelkép, erotikus szimbólum (lásd Nemtők), megvilágosodás, beteljesedés (lásd hulló aranyalma), megkísértés, beavatás (Édenkert, Hesperisek kertje, sírkert).
út-vándorok-vándorlás
A cselekmény szintjén:
Csongor vándorként lép elénk, és további vándorlása adja a dráma időbeli előrehaladását. A többi szereplő is rója a maga útját, de ők akkor kerülnek elénk, ha Csongor útját keresztezik. (Ez az oka annak, hogy az út/vándor motívum Csongor szövegeiben van leggyakrabban jelen, rajta kívül Tünde szövegeiben és a vándorokéiban.) Kitüntetett helyként közép, amiből az utak szertefutnak (hármas út).
Metaforikusan:
életút, követendő eszmény, életértelem keresése (szerelem, tudás, hatalom, pénz: közülük csak a szerelem bizonyul maradandónak, lásd a Kalmár, Fejedelem, Tudós második jelenése).
A vándorok egy-egy életcél képviselői (horizontális út), Csongor célja magasabb, szellemi-eszményi (vertikális út: a vándorok nézőpontjából őrület, költői álomvilág, betegség). Beavatódás, a földi térből a tapasztalaton túliba való átlépés, világszintek határa, belső út - az önazonosság megtalálása, próbatétel, elvágyódás, megismerés - új horizontok feltárulása, bolyongás (körkörösség) - célba érés.
Az Éj 1.
Hol jelenik meg az Éj?
Ötödik felvonás eleje: Tünde Ilmával az Éj birodalmába ér, és jóslatot kér tőle a jövőről. Az Éj számkivetéssel sújtja Tündét, mert elhagyta tündérhazáját földi szerelméért: halhatatlanság helyett rövid földi boldogság lesz része.
Mi/Ki az az Éj a műben?
A mű univerzumában a jóságos és a gonosz felett áll. Egyedül ő rendelkezik korlátlan hatalommal, nem keletkezett és nem pusztul el, öröktől fogva és örök időkig létezik. Azonos a világ keletkezése előtti és pusztulása utáni semmivel.
Az Éj 2.
Milyen időben létezik?
Valék, vagyok, leszek (sötét és semmi): múlt - jelen - jövő örökkévalóságban. A drámai cselekmény bár kört ír le, nem körforgást jelöl, a szerelmesek egymásra találnak.
Miért körkörös a monológ is?
A gondolatritmus tagolja három egységre a szöveget, és hozza létre a körkörösséget: a világ létezése előtti állapot - a világ létezésének állapota - a világ létezése utáni állapot.
Mi jellemzi szerinte az embert, a világot és létét?
A monológ az embert a természetnek kiszolgáltatott, tragikus lénynek mutatja. Kozmikus távlatából tekintve a világ, az ember és a történelem véges pillanat, minden emberi törekvés képtelen vágy csupán.
A fa motívuma
1. a cselekmény szintjén:
Csongor kertjének tündérfája, Tünde jele Csongor számára, a szerelmesek találkozási helye, Csongor elalszik alatta, az elején és végén Mirígy hozzá van kötve (a gonosz ártalmatlan)
2. metaforikusan:
szinteket összekötő világtengely (Biblia, görög mitológia, élet fája), a világszintek közti kommunikáció eszköze, a boldogság, ifjúság, élet, a termékenység, lélek, halhatatlanság jelképe, Tünde növényi létformája - elszáradása a halál, rontás jelképe
De mégis happy end???
"Azonban az aranyalma hull, s messziről imez ének hallatik:
Éjfél van, az éj rideg és szomorú,
Gyászosra hanyatlik az égi ború:
Jőj, kedves, örülni az éjbe velem,
Ébren maga van csak az egy szerelem." D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Jaschik Álmos: A Csongor kertjében álló csodafa díszletterve Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde című mesejátékában U R L : http://dka.oszk.hu/003200/003246 K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Wikipédia: Csongor és Tünde (dráma) A f o r m á t u m n e v e : Prezi prezentáció O l d a l a k s z á m a : 9 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : PDF dokumentum O l d a l a k s z á m a : 10 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x433 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 72 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : tömörítetlen A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Zsuzsanna |