D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : barokk.jpg B é l y e g k é p : http://keptar.oszk.hu/061000/061055/barokk_kiskep.jpg F ő c í m : Barokk B e s o r o l á s i c í m : Barokk E g y é b c í m : Zrínyi: Szigeti veszedelem M i n ő s í t ő : alcím S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Balogh U t ó n é v : Anna I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2016-09-21 E s e m é n y : létrehozva I d ő p o n t : 2015-12-06 D á t u m r a v o n a t k o z ó m e g j e g y z é s : A prezentáció készítésének dátuma A t í p u s n e v e : prezentáció M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : Prezi A j o g t u l a j d o n o s n e v e : Balogh Anna S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Nem jogvédett S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Nyilvános és újrafelhasználható T é m a k ö r : Történelem, helytörténet A l t é m a k ö r : Világtörténet T é m a k ö r : Képzőművészet, vizuális művészetek A l t é m a k ö r : Művészettörténet T é m a k ö r : Irodalomtörténet, irodalomtudomány A l t é m a k ö r : Műfajelmélet T á r g y s z ó : barokk M i n ő s í t ő : stílus T á r g y s z ó : művészettörténeti korszak M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : irodalomelmélet M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : eposz M i n ő s í t ő : műfaj T á r g y s z ó : verses epika M i n ő s í t ő : műfaj T á r g y s z ó : 17. század M i n ő s í t ő : időszak N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : Barokk (Zrínyi: Szigeti veszedelem)
Pázmány Péter
A keresztény megközelítés
A Szigeti veszedelem
A barokk korszaka
Heroizálás 'hősiessé tétel'
Történelem vs. cselekmény
Téma és felépítés
Források és minták
Az eposz üzenete
Cselekmény
Zrínyi Miklós élete
olasz eredetű
barocco
nyakatekert okoskodás, furfang szóból
kb. 1600-1750-ig tartó stílusirányzat és művelődéstörténeti korszak
humanizmus + reformáció ->
megbomlik az egyház teljhatalma
ez ellen (egyházi részről megindult az ellenreformáció
a jezsuita rendnek nagy szerepe volt a terjedésében
Ellenreformáció
a hatalom kultuszának kifejezője
célja a régi rendszer, a feudalizmus visszahozása
szolgálatába szegődött a barokk
a vallási dogmák kizárólagosságáról igyekezett meggyőzni a népet
az emberi élet semmit sem ér, hisz a halál elkerülhetetlen
pokolbéli szenvedéssel fenyegetőzik
A barokk stílus jellemzői
emelkedettség, pátosz, ünnepélyesség
a hősiesség kultusza
tetszelgés, magamutogatás
színpadiasság - a látszat a fontos a lényeg helyett
különleges, bonyolult kifejezésmód
túlzó fokozások, nagyítások
illúziókeltés
A barokk irodalom kedvelt témái:
gyorsan elfutó idő, melyben az ember csupán jelentéktelen része a mindenségnek
élvezet, testiség
dús pompa
a játék megjelenítése
A barokk irodalom nem egyénit akar létrehozni, hanem a meglévőt választékosabban kifejezni
példaképei az ókori római költők
nagyjai: Horatius, Vergilius
legfőbb célja a gyönyörködtetés
jellemző kifejezőeszköze a concetto
~ meghökkentő, bonyolult, túlzó metafora
a hasonlatokat, metaforákat vég nélküli láncban kapcsolja össze
kedvelt műfajai a tragédia és az eposz
az 1. nagy barokk eposz: Torquato Tasso:
A megszabadított Jeruzsálem
(16. sz. 2. fele)
1600-1772
megteremtője a feudális uralkodó osztály (arisztokrácia, nemesség)
a török kiűzése után erősödik az abszolutizmus
a 17. sz. elején az esztergomi érsek Pázmány Péter jezsuita szerzetes
jezsuita kollégiumok országszerte
jó tanulmányi eredmények
főúri családok (és jobbágyaik) megtérítése
nyomdák üzemeltetése
Zrínyi Miklós politikus és hadvezér, aki az irodalmat csak szabadidőben művelte.
1620. május 1-jén született a családi birtokon Ozalj várában, vagy Csáktornyán (bizonytalan), nagybirtokos családban
Apja Zrínyi György, anyja Széchy Magdolna
Habsburg-hű, katolikus nevelés
Tanulmányok: Graz, Bécs, Nagyszombat, Velence, Firenze, Róma, Nápoly
Az 1640-es évek eseményei:
1. A testvérek fölosztották a birtokot: Péteré a horvátországi, tengermelléki részek, Miklósé a magyarországi területek.
2. Miklós részt vett a harmincéves háborúban.
4. Elkezdte írni a "Szigeti veszedelem" című eposzt.
5. Megnősült; első felesége Draskovich Mária Eusébia volt, akit verseiben Violának hívott.
6. Tábornok, majd horvát bán lett.
Az 1650-es évek eseményei:
1. Meghalt felesége, Viola.
2. A bécsi udvar engedélye nélkül kezdett várat építeni: ez lett Zrínyi-Újvár.
3. Újból megnősült; második felesége Löbl Mária Zsófia volt. (három gyermek, mindhárman hamar meg is haltak)
Az 1660-as évek eseményei:
1. Megszületett Ádám nevű fiuk, aki 29 évet élt.
2. I. Lipót német-római császár és magyar király őt nevezte ki a magyarországi hadak fővezérének.
3. Megindította Európa-szerte híressé vált téli hadjáratát a törökök ellen.
4. 1664. november 18-án egy vadkanvadászat során veszítette életét a kursaneci erdőben.
Műfaj:
eposz~ kötött formában írt nagy terjedelmű epikai mű.
Főhőse rendkívüli képességekkel rendelkezik és természetfeletti lényektől támogatva/akadályozva olyan hősi tetteket hajt végre, amelyek kihatnak egy egész közösség életére.
- a barokk esztétikai értékítélet szerint a legmagasabb rendű műfaj
- a dédapa emlékének méltó megénekléséhez szükséges nagy formátumú műfaj
Minták:
Homérosz (Íliász), Vergilius (Aeneis), Tasso (Megszabadított Jeruzsálem)
Antik elemek:
- mintakövetés, antik utalások, eposzi kellékek használata
Kellékek:
- propozíció ("Fegyvert s vitézt éneklek" : Aeneis; "harag": Íliász)
- invokáció (múzsa: Mária, Magyarország védőszentje, Tasso múzsája)
- enumeráció (az 1. énekben: török sereg, az 5. énekben: magyar sereg)
A mű eredeti címe:
Obsidio Szigetiana, a Szigeti veszedelem címet
Kazinczy Ferenc adta neki 1647-48 telén keletkezett
Téma: a dédapa 1566-os szigetvári várvédelme és hősi halála
Cél: megmutatni, hogy szigetvári mintára kiűzhető a török Magyarországról
Szigetvár: a XVII. századi, erkölcsileg züllött ország idealizált ellenképe
vitézség, hősiesség, erkölcsi emelkedettség, egység jellemzi
Felépítés:
15 ének,
1566 strófa
(mindez művészi tudatosságra vall!)
Szerkezet:
1-6. ének: Expozíció
7-13. ének: Bonyodalom, a fő cselekmény
14-15. ének: Tetőpont, megoldás
Verselés:
négyütemű, többnyire felező 12-esek, bokorrímek
Történelmi tények:
I. Ferdinánd halálát követően Zrínyi Miklós, a költő dédapja ellenezte, hogy a töröknek sarcot fizessenek, ezért 1566-ban I. Szulejmán szultán százezres hadával ostrom alá vette a szigetvári várat, melyet Zrínyi mintegy 2500 emberrel védett. Augusztus 9-étől szeptember 8-áig tartott az ostrom, a 600 főre csökkent védősereg fokozatosan a belső várba szorult.
A szeptember 5-ről 6-ra virradó éjjel meghalt a szultán. Miután a védők hiába várták a felmentő császári sereget, 1566. szeptember 8-án Zrínyi a 300 főre fogyatkozott védősereggel kitört a belső várból. A törökök elfogták és lefejezték. Fejét megfélemlítésül lándzsára tűzve küldték el a császári seregeknek.
Hitelesség
A mű alapvetően a történelmi hitelességre épül, de ez csak a keret
A valóságos személyek ( Zrínyi, Szolimán, Rustán stb.) mellett számos kitalált (pl. Radivoj ) vagy több alakból összegyúrt hős (Deli Vid, Farkasics ) szerepel a műben
Történeti szempontból hiteles a mű fő eseménye is - Szigetvár -, de Zrínyi már a bevezetőben jelzi, hogy "fabulákkal keverte az históriákat", és a történetíró szempontja nem azonos a költőével: "Zrínyi Miklós kezének tulajdonítottam Szulimán halálát: horvát és olasz cronikákbul tanultam, a törökök maguk is így beszélik...";
Zrínyinek az a célja, hogy figyelmeztesse saját korának olvasóját:
vegyenek példát a szigeti katonák hősiességéről és fogjanak össze. A költő szerint a katonák erényével (hazaszeretet, önfeláldozás, erkölcsi tisztaság) megmenthető az ország, kiűzhető a török és megteremthető Magyarország szabadsága. Szigetvár 1566-os ostromát, a várvédők, elsősorban a költő dédapjának, Zrínyi Miklósnak hősies küzdelmét és halálát, a török felett aratott győzelmét mondja el
A szigetiek mentesek azoktól a bűnöktől, amelyek a korabeli magyarságot jellemezték. A legkiválóbb erények testesülnek meg bennük: hazaszeretet, önfeláldozás, bajtársiasság, erkölcsi tisztaság, vagyis mindaz, amit a kor heroizmusa elvár
Ilyen védősereg ellen nem elégséges a törökök számbeli, anyagi és technikai fölénye
Ezért hihető el, hogy a török győzelme csak látszatsiker, valójában veszítenek, hiszen seregük szétzüllik, vezérük elpusztul, miközben a szigetiek megdicsőülnek
Az eposz egyik fő erőssége a szerkezete:
A kompozíció eleget tesz a barokk szerkesztés kettős követelményének:
látomásos elemeivel a valóság határain túlra ragadja az olvasó képzeletét, miközben a részletek reális ábrázolásával megteremti a valóság illúzióját
A tulajdonképpeni főcselekmény, a vár ostroma, csak a VII. énekben kezdődik
A terjedelmes bevezető szerepe:
bemutatja Magyarország korabeli állapotát, a magyarság bűneit, a megbocsátás feltételeit
felvonul előttünk a hatalmas török sereg
látjuk a feszület előtt imádkozó Zrínyit
A hosszú bevezető elsősorban arra szolgál, hogy hihetővé tegye: nem lehetetlen legyőzni a hatalmas támadó sereget
A vár ostromát bemutató hét ének (VII-XIII) szerkezetére a tömörítés és a változatosság jellemző
A magyaroknak dicsőséget hozó ostromot leíró X. éneket Juranics és Radivoj hősi, de tragikus kimenetelű története előzi meg
A török sereg széthullását, a lázadást bemutató XI. ének után Delimán és Cumilla szerelmi epizódja következik
Majd a pogány érzéki szerelem ellenpárjaként Deli Vid és Borbála története, a hitvesi szerelem szép példája
Fontos szerepük van az eposzban a végzetszerűséget érzékeltető véletleneknek is: Ezek sorozatát zárja a XIII. énekben a postagalamb elfogása. A szultán, aki már fontolgatta az ostrom feladását, az elfogott segélykérő levélből értesült a vár súlyos helyzetéről, és felkészül a végső támadásra
A végkifejletet megrajzoló két utolsó ének a barokk festészet fény-árnyék technikája szerint épül fel. Alderán, a sötétség ura az egész alvilágot mozgósítja Zrínyiék elpusztítására, de már nincs hatalma fölöttük. A fény fiai Gábriel arkangyal vezetésével visszaűzik a pokolbeli szellemeket, a hősöket pedig felviszik a menybe, akik így diadalmaskodnak
Források és minták
Keresztény elemek:
- csodás elemek a keresztény vallásból
- invokáció Szűz Máriához a középkori himnuszok fordulataival
- a hősök Krisztus nevéért, a kereszténységért halnak hősi halált, megvetve a világi javakat
- a főhős a barokk eszménykép megtestesítője: Athleta Christi = Krisztus katonája
- e főhős jellemzői barokk jellegzetességek: hősiesség, önfeláldozás, vértanúhalál, megdicsőülés
Műfaj
Eposzi kellékek
1. Invokáció ~ segélykérés a Múzsától
2. Propozíció ~ témamegjelölés
3. Enumeráció ~ seregszemle
4. Anticipáció ~ előre sejtetés
5. In medias res ~ dolgok közepébe vágás (eposzi kezdés)
6. Deus ex machina ~ csodás elemek, isteni közbeavatkozás (az emberi életbe)
7. Epitheton ornans ~ állandó jelzők
8. Eposzi hasonlatok ~ hosszas, részletező hasonlatok
- a török támadás oka: a keresztények bűnös élete
- bűnhődés: a várvédők önfeláldozása
- bűnbocsánat: Isten az erkölcsi értékeket látva megszabadítja a keresztényeket
Paradoxon:
- a maroknyi magyar sereget felőrli a túlerő, a katonák hősi halált halnak
- a magyar sereg mégis győz
jelentéktelen vár -> a magyarság jelképe
a vár eleste -> a magyarság megtisztulása
várkapitány -> a kereszténység védelmezője
Szulimán hatalmának leírása -> a legyőzők erejét növeli D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Szigeti veszedelem A f o r m á t u m n e v e : Prezi prezentáció O l d a l a k s z á m a : 53 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : 11. verzió M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : PDF dokumentum O l d a l a k s z á m a : 53 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x433 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 96 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Zsuzsanna |