D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : mese.jpg B é l y e g k é p : https://dka.oszk.hu/060900/060996/mese_kiskep.jpg F ő c í m : Mesék az óvodában - integráció elősegítése mesékkel B e s o r o l á s i c í m : Mesék az óvodában - integráció elősegítése mesékkel S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Kemmer U t ó n é v : Anita I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2015-12-11 E s e m é n y : létrehozva I d ő p o n t : 2015-06-17 A t í p u s n e v e : prezentáció M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : Prezi C r e a t i v e C o m m o n s k ó d : Attribution-NonCommercial 2.5 T é m a k ö r : Szórakozás, játék A l t é m a k ö r : Egyéb játékok T é m a k ö r : Szépirodalom, népköltészet A l t é m a k ö r : Gyermek- és ifjúsági irodalom T é m a k ö r : Pedagógia, nevelés A l t é m a k ö r : Pedagógiai módszerek T á r g y s z ó : gyermek M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : felnőtt M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : mese M i n ő s í t ő : műfaj T á r g y s z ó : fikciós műsor M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : szórakozás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : mesekutatás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : mesemondás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : óvodapedagógia M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : foglalkoztatókönyv M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : motiváció
kutatás célja
szakirodalmi áttekintés
kutatás és eredményei
záró gondolatok
reflexió a bírálati kérdésekre
Előadásvázlat
mesék iránti érdeklődés, művészeti óvoda
Autizmus spektrum zavarral küzdő gyermek a csoportomban
TOLERANCIA-NAP
Kutatásom célja
Megvizsgálni, hogy az óvodapedagógusok mennyire tartják hatékony eszköznek a mesét a tolerancia alakításában, a másság elfogadásának elősegítésében és alkalmazzák-e erre a célra?
Szakirodalmi áttekintés
Mesék
Integráció
társas munkálatok: gazdasági munkák, disznótor, halászat, csőszködés
közösségi élmény, szórakozás
20. században
átkerült a család hatáskörébe
esti, elalvás előtti mese
Mesemondás alkalmai
Felnőttek
főleg férfiak
Gyermekek
Felnőttek
meseterápia
Gyermekek
otthoni, elalvás előtti mese
mesemondó versenyek
óvodai mesélés
Könyvből vagy fejből meséljünk az óvodában?
módszertani könyvek: fejből meséljünk
oda tudunk figyelni a gyermek reakcióira
szemkontaktus
Szinger Veronika: olvasás pozitívumai
írás-olvasással kapcsolatos tapasztalatokat szerez
olvasóvá nevelésben is nagy lépés
Miért meséljünk?
megmozgatja fantáziáját
fejleszti figyelmét
az anyanyelv, verbális és nem verbális kommunikatív készségek spontán fejlesztője
gondolkodást, memóriát, értelmi képességeket fejleszt
lehetőséget teremt az elaborációra, kompenzációra
hat az érzelmekre
közösségformálás eszköze
mesék önerősítő hatása (anticipációk)
SNI gyermekek és egészséges társaik együtt nevelése a többségi intézményben
Kutatások az integráció terén:
a pedagógusok attitűdje kulcsfontosságú
attitűd és tudás összefüggései
Továbbképzések:
gyakorlat orientált
belső továbbképzések (óvodán, tagóvodákon belül)
komplex továbbképzések
Óvodai integráció/ inklúzió
Miért kezdjük az óvodában?
az óvodás gyermekek elfogadóak
előnyös mindenki számára
Hogyan segíthetjük?
A gyermek utánzásos módon tanul
fontos a pedagógus modell értéke
játékok
beszélgetés
mesék
Inklúzió
az integráció megvalósulásának magasabb foka
nem csak fogadás, befogadás
a pedagógiai módszerek
tárgyi és személyi feltételek
Mesegyűjtemény
Kutatás
Hipotézisek
Alkalmazott módszer:
15 kérdést tartalmazó online és nyomtatott kérdőív
Alapsokaság:
óvodapedagógusok
Mintavétel szempontjai:
korosztály
integrációs tapasztalat
Eredmények
30 mese
Megjelenik a konkrét másság, különbözőség
Nem jelenik meg konkrét másság, fogyatékosság
Finy Petra: Szárnyak és paták
Lázár Ervin: Négyszögletű kerek erdő
Agnés Lacor: Lili
SzegediKatalin: Lenka
Beck Andrea: Titoktündér: Hessegető vers
Ursula Wöfel: A nagyfülű nyúl
Fésűs Éva: Bundavásár
Nyilas Judit: Wan-wan és a kacagóvirágok
Fésűs Éva: Sete-suta őzike
El kell tudnunk fogadni saját magunkat
Mihail Pjlackovszkij: Bogárka, aki meg akart nőni és Hogyan tanult Csahos kukorékolni
Vlagyimir Szutyejev: Micsoda madár ez?
J.Z.Novák: Mese a nyulacskáról, aki a jégen akart csúszkálni
Csökönyös kiselefánt - Afrikai népmese
Mese a medvebocsról, aki madár akart lenni - angol népmese
Mindenki másban jó
Bartos Erika: Erdei tornaverseny
Döbrentey Ildikó: Négy törpe
Bartócz Ilona: Hogyan repült versenyt a kolibri és a gólya?
Különbözünk, de ez nem lehet akadálya a barátságnak
Lackfi János: Domboninneni mesék
Nem ér a nevem - angol népmese
Bartócz Ilona: Hogyan barátkozott össze a kiscica és a kiskacsa
Hohol Ancsa: Terka, a világutazó
Mások vagyunk, de éppen ez a jó a világban
Csukás István: Tappancs játszani szeretne
Zelk Zoltán: A négy vándor
Döbrentey Ildikó: A hajómanó meséje
Rab Zsuzsa: Hogyan tanultak énekelni a baglyok?
Böszörményi Gyula: Az emberke színe
Mindenki eredményét,
teljesítményét önmagához képest mérjük
Rab Zsuzsa: A kisegér nagy utazása
Hárs László: Miért bátor a nyúl?
Az óvodapedagógusok többsége hatékony eszköznek tartja a mesét a másság iránti elfogadás és a tolerancia elősegítésében.
Azok az óvodapedagógusok, akik pályájuk során integráltak már SNI gyermeket csoportjukban, több mesét alkalmaztak már a másság elfogadása kapcsán.
visszaérkezett kérdőívek száma: 62
Hatékony eszköznek tartja a meséket az integráció segítésére?
Másság elfogadása, tolerancia alakítása céljából a megkérdezettek közül MINDENKI mondott már mesét.
A meselistából legtöbbször választott mese:
Zelk Zoltán: A négy vándor
Bartócz Ilona: Hogyan barátkozott össze a kiscica és a kiskacsa
Ez a két mese jelent meg a gyermekek játékában is a legtöbbször.
Kitöltők által megjelölt mesék:
Bartos Erika: Őrangyal
Beck Andrea: Titoktündér 2, illetve 3
Csukás István: Kelekótya kiskakas
Jékely Zoltán: Három pillangó
Hans Christian Andersen: A rút kiskacsa
A teáskanna
Szutyejev: A sün, akit meg lehetett simogatni
Hárs László: A világot járt kiscsacsi
Dobos Hajnalka: A csúnya kiskakas
Lehetséges folytatás:
szakmai nap keretében a kutatás bemutatása, megbeszélése
mindenki igennel válaszolt
Integrált-e már gyermeket?
Milyen SNI csoportot integrált?
Beszéljünk-e róla direkt módon?
(mesebíró)
Probléma:
a pedagógiai hatásrendszer nem alkalmazkodik a sajátos nevelési igényű gyermekekhez, legtöbb esetben integráció történik csupán
Bírálat kérdései
Melyik az az életkor, ahol a mesének és a beszélgetésnek (együtt is)
különös hangsúlya lehet az integrációban, az attitűd formálásában?
Milyen módszereket alkalmazna a szülők befogadó szemléletének formálására?
Köszönöm a figyelmet!
orvosi paradigma
pedagógiai megközelítés
külső jegyek mutatják a másságot
külső jegyben nem mutatkozik
meg a másság
90%: igen
legfőbb indok: Beszéljünk róla, mert jó, ha minél korábban kialakul a gyermekekben az elfogadó attitűd, a tolerancia
10%: nem
legfőbb indok: Nem kell beszélni róla, mert a gyermekek sokkal elfogadóbbak, toleránsabbak, mint mi, felnőttek.
2 tendencia:
Csak a szépről szólnak, ideális képet festenek le, nincsenek hősök, nagy tettek, nagy jutalmak
Eddig tiltott, tabu témákat feszegetnek
Cserébe kapunk: játékosságot, humort, többszólamúságot
pl. szemüvegesség, túlsúly
pl. agresszió, lopás D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Horváth Csenge: Az Anime A f o r m á t u m n e v e : Prezi prezentáció O l d a l a k s z á m a : 43 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : 5. verzió M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : PDF dokumentum O l d a l a k s z á m a : 43 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : Microsoft Office PowerPoint 2003 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x433 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 180 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Erzsébet |