D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó 
 F á j l n é v : mese.jpg
 B é l y e g k é p : https://dka.oszk.hu/060900/060996/mese_kiskep.jpg
C Í M 
F ő c í m : Mesék az óvodában - integráció elősegítése mesékkel
B e s o r o l á s i   c í m : Mesék az óvodában - integráció elősegítése mesékkel
A L K O T Ó 
S z e r e p : létrehozó
B e s o r o l á s i   n é v : Kemmer
U t ó n é v : Anita
I n v e r t á l a n d ó   n é v : N
D Á T U M 
E s e m é n y : felvéve
I d ő p o n t : 2015-12-11
E s e m é n y : létrehozva
I d ő p o n t : 2015-06-17
D O K U M E N T U M T Í P U S 
A   t í p u s   n e v e : prezentáció
R É S Z G Y Ű J T E M É N Y 
M e g n e v e z é s : Prezentáció
M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció
E R E D E T I   K I A D V Á N Y ,   O B J E K T U M 
S Z Á R M A Z Á S I   H E L Y  J O G K E Z E L É S 
C r e a t i v e   C o m m o n s   k ó d : Attribution-NonCommercial 2.5
T É M A 
T é m a k ö r : Szórakozás, játék
A l t é m a k ö r : Egyéb játékok
T é m a k ö r : Szépirodalom, népköltészet
A l t é m a k ö r : Gyermek- és ifjúsági irodalom
T é m a k ö r : Pedagógia, nevelés
A l t é m a k ö r : Pedagógiai módszerek
T Á R G Y S Z Ó 
T á r g y s z ó : gyermek
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : felnőtt
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : mese
M i n ő s í t ő : műfaj
T á r g y s z ó : fikciós műsor
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : szórakozás
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : mesekutatás
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : mesemondás
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : óvodapedagógia
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : foglalkoztatókönyv
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
I D Ő - H E L Y   T Á R G Y S Z Ó 
L E Í R Á S 
N y e r s   v a g y   O C R - e s   s z ö v e g : motiváció kutatás célja szakirodalmi áttekintés kutatás és eredményei záró gondolatok reflexió a bírálati kérdésekre Előadásvázlat mesék iránti érdeklődés, művészeti óvoda Autizmus spektrum zavarral küzdő gyermek a csoportomban TOLERANCIA-NAP Kutatásom célja Megvizsgálni, hogy az óvodapedagógusok mennyire tartják hatékony eszköznek a mesét a tolerancia alakításában, a másság elfogadásának elősegítésében és alkalmazzák-e erre a célra? Szakirodalmi áttekintés Mesék Integráció társas munkálatok: gazdasági munkák, disznótor, halászat, csőszködés közösségi élmény, szórakozás 20. században átkerült a család hatáskörébe esti, elalvás előtti mese Mesemondás alkalmai Felnőttek főleg férfiak Gyermekek Felnőttek meseterápia Gyermekek otthoni, elalvás előtti mese mesemondó versenyek óvodai mesélés Könyvből vagy fejből meséljünk az óvodában? módszertani könyvek: fejből meséljünk oda tudunk figyelni a gyermek reakcióira szemkontaktus Szinger Veronika: olvasás pozitívumai írás-olvasással kapcsolatos tapasztalatokat szerez olvasóvá nevelésben is nagy lépés Miért meséljünk? megmozgatja fantáziáját fejleszti figyelmét az anyanyelv, verbális és nem verbális kommunikatív készségek spontán fejlesztője gondolkodást, memóriát, értelmi képességeket fejleszt lehetőséget teremt az elaborációra, kompenzációra hat az érzelmekre közösségformálás eszköze mesék önerősítő hatása (anticipációk) SNI gyermekek és egészséges társaik együtt nevelése a többségi intézményben Kutatások az integráció terén: a pedagógusok attitűdje kulcsfontosságú attitűd és tudás összefüggései Továbbképzések: gyakorlat orientált belső továbbképzések (óvodán, tagóvodákon belül) komplex továbbképzések Óvodai integráció/ inklúzió Miért kezdjük az óvodában? az óvodás gyermekek elfogadóak előnyös mindenki számára Hogyan segíthetjük? A gyermek utánzásos módon tanul fontos a pedagógus modell értéke játékok beszélgetés mesék Inklúzió az integráció megvalósulásának magasabb foka nem csak fogadás, befogadás a pedagógiai módszerek tárgyi és személyi feltételek Mesegyűjtemény Kutatás Hipotézisek Alkalmazott módszer: 15 kérdést tartalmazó online és nyomtatott kérdőív Alapsokaság: óvodapedagógusok Mintavétel szempontjai: korosztály integrációs tapasztalat Eredmények 30 mese Megjelenik a konkrét másság, különbözőség Nem jelenik meg konkrét másság, fogyatékosság Finy Petra: Szárnyak és paták Lázár Ervin: Négyszögletű kerek erdő Agnés Lacor: Lili SzegediKatalin: Lenka Beck Andrea: Titoktündér: Hessegető vers Ursula Wöfel: A nagyfülű nyúl Fésűs Éva: Bundavásár Nyilas Judit: Wan-wan és a kacagóvirágok Fésűs Éva: Sete-suta őzike El kell tudnunk fogadni saját magunkat Mihail Pjlackovszkij: Bogárka, aki meg akart nőni és Hogyan tanult Csahos kukorékolni Vlagyimir Szutyejev: Micsoda madár ez? J.Z.Novák: Mese a nyulacskáról, aki a jégen akart csúszkálni Csökönyös kiselefánt - Afrikai népmese Mese a medvebocsról, aki madár akart lenni - angol népmese Mindenki másban jó Bartos Erika: Erdei tornaverseny Döbrentey Ildikó: Négy törpe Bartócz Ilona: Hogyan repült versenyt a kolibri és a gólya? Különbözünk, de ez nem lehet akadálya a barátságnak Lackfi János: Domboninneni mesék Nem ér a nevem - angol népmese Bartócz Ilona: Hogyan barátkozott össze a kiscica és a kiskacsa Hohol Ancsa: Terka, a világutazó Mások vagyunk, de éppen ez a jó a világban Csukás István: Tappancs játszani szeretne Zelk Zoltán: A négy vándor Döbrentey Ildikó: A hajómanó meséje Rab Zsuzsa: Hogyan tanultak énekelni a baglyok? Böszörményi Gyula: Az emberke színe Mindenki eredményét, teljesítményét önmagához képest mérjük Rab Zsuzsa: A kisegér nagy utazása Hárs László: Miért bátor a nyúl? Az óvodapedagógusok többsége hatékony eszköznek tartja a mesét a másság iránti elfogadás és a tolerancia elősegítésében. Azok az óvodapedagógusok, akik pályájuk során integráltak már SNI gyermeket csoportjukban, több mesét alkalmaztak már a másság elfogadása kapcsán. visszaérkezett kérdőívek száma: 62 Hatékony eszköznek tartja a meséket az integráció segítésére? Másság elfogadása, tolerancia alakítása céljából a megkérdezettek közül MINDENKI mondott már mesét. A meselistából legtöbbször választott mese: Zelk Zoltán: A négy vándor Bartócz Ilona: Hogyan barátkozott össze a kiscica és a kiskacsa Ez a két mese jelent meg a gyermekek játékában is a legtöbbször. Kitöltők által megjelölt mesék: Bartos Erika: Őrangyal Beck Andrea: Titoktündér 2, illetve 3 Csukás István: Kelekótya kiskakas Jékely Zoltán: Három pillangó Hans Christian Andersen: A rút kiskacsa A teáskanna Szutyejev: A sün, akit meg lehetett simogatni Hárs László: A világot járt kiscsacsi Dobos Hajnalka: A csúnya kiskakas Lehetséges folytatás: szakmai nap keretében a kutatás bemutatása, megbeszélése mindenki igennel válaszolt Integrált-e már gyermeket? Milyen SNI csoportot integrált? Beszéljünk-e róla direkt módon? (mesebíró) Probléma: a pedagógiai hatásrendszer nem alkalmazkodik a sajátos nevelési igényű gyermekekhez, legtöbb esetben integráció történik csupán Bírálat kérdései Melyik az az életkor, ahol a mesének és a beszélgetésnek (együtt is) különös hangsúlya lehet az integrációban, az attitűd formálásában? Milyen módszereket alkalmazna a szülők befogadó szemléletének formálására? Köszönöm a figyelmet! orvosi paradigma pedagógiai megközelítés külső jegyek mutatják a másságot külső jegyben nem mutatkozik meg a másság 90%: igen legfőbb indok: Beszéljünk róla, mert jó, ha minél korábban kialakul a gyermekekben az elfogadó attitűd, a tolerancia 10%: nem legfőbb indok: Nem kell beszélni róla, mert a gyermekek sokkal elfogadóbbak, toleránsabbak, mint mi, felnőttek. 2 tendencia: Csak a szépről szólnak, ideális képet festenek le, nincsenek hősök, nagy tettek, nagy jutalmak Eddig tiltott, tabu témákat feszegetnek Cserébe kapunk: játékosságot, humort, többszólamúságot pl. szemüvegesség, túlsúly pl. agresszió, lopás
D o k u m e n t u m   n y e l v e : magyar
K A P C S O L A T O K 
K a p c s o l ó d ó   d o k u m e n t u m   n e v e : Horváth Csenge: Az Anime
F O R M Á T U M 
A   f o r m á t u m   n e v e : Prezi prezentáció
O l d a l a k   s z á m a : 43
T e c h n i k a i   m e g j e g y z é s : 5. verzió
M e t a a d a t   a   d o k u m e n t u m b a n : N
A   f o r m á t u m   n e v e : PDF dokumentum
O l d a l a k   s z á m a : 43
T e c h n i k a i   m e g j e g y z é s : Microsoft Office PowerPoint 2003
M e t a a d a t   a   d o k u m e n t u m b a n : N
M I N Ő S É G 
L e g j o b b   f o r m á t u m : JPEG képállomány
L e g n a g y o b b   k é p m é r e t : 770x433 pixel
L e g j o b b   f e l b o n t á s : 180 DPI
S z í n : színes
T ö m ö r í t é s   m i n ő s é g e : közepesen tömörített
S T Á T U S Z 
A z   a d a t r e k o r d   s t á t u s z a : KÉSZ
F E L D O L G O Z Ó 
S z e r e p   /   m i n ő s é g : katalogizálás
A   f e l d o l g o z ó   n e v e : Nagy Erzsébet