D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : harmadik_vilag.jpg B é l y e g k é p : http://keptar.oszk.hu/060900/060985/harmadik_vilag_kiskep.jpg F ő c í m : A harmadik világ oktatási rendszere B e s o r o l á s i c í m : Harmadik világ oktatási rendszere S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Oláh U t ó n é v : Krisztina I n v e r t á l a n d ó n é v : N S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Magai U t ó n é v : Hanna I n v e r t á l a n d ó n é v : N S z e r e p : elektronikus szerkesztő T e s t ü l e t i n é v : OSZK MEK S z é k h e l y : Budapest O r s z á g : Magyarország E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2015-12-03 E s e m é n y : beszerezve I d ő p o n t : 2015-03-14 A t í p u s n e v e : prezentáció T í p u s : könyv M e g n e v e z é s : Prezi C r e a t i v e C o m m o n s k ó d : Attribution-ShareAlike 3.0 T é m a k ö r : Pedagógia, nevelés A l t é m a k ö r : Oktatáspolitika, oktatásügy T é m a k ö r : Szociológia, társadalomkutatás A l t é m a k ö r : Tudománytörténet T é m a k ö r : Politika, államigazgatás A l t é m a k ö r : Nemzetközi politika, szervezetek T á r g y s z ó : fejlődő ország M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : fejletlen ország M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : oktatási rendszer M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : oktatás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : gyarmat M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : gyarmatosítás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : A spanyol-portugál gyarmatosítás a kereszténység jegyében zajlott
oktatási rendszere és pedagógiai kultúrája a felvilágosodás kora előtti Európát jellemezte az oktatást katolikus szerzetesrendek szervezték, majd később az állam kezébe adták
pl. Brazília
Brazília
Dél-Amerika
az egyetlen nem spanyol nyelvű ország
az oktatásügyet
jezsuiták
szervezték, majd azt a XIX. században a gyarmati hatóságok vették át
1945.
demokratikus átalakulás
kezdődött, az alap- és középfokú oktatás fejlesztésével
1964. katonai puccs a középfokú oktatás szűkítése, szelektálás
1971. iskolareform
- a középfokú oktatás átszervezése (komprehenzív iskola)
A brazil iskolarendszer
nem épült ki megfelelően
alapszintű
oktatás - nagyszámú bukás, lemorzsolódás
közép- és felsőszintű
oktatás - szűk és szelektív
analfabetizmus
és az oktatás tömegesedése formális és nem formális oktatás bonyolítása
A brit-holland mintájú gyarmatosítás
Oktatás a brit gyarmatokon
India esete
A gyarmatosítás francia mintája
XVIII-XIX. század
Észak-Amerika, az arab Észak-Afrika, a Távol-Kelet, Hátsó-India
a politikai hatalom motivál
a gyarmatosítás vezetői a feudális rendszerben felnőtt katonatisztek
katonai terror
Ideológia és oktatási rendszer
cél a civilizáció és a rend elterjesztése
a társadalmi és kulturális elmaradottság megszüntetése
az ismeretlen földrészek lakóinak felvilágosítása
jogegyenlősítés
hiteles
állami adminisztráció -
Párizs
magas
oktatási kiadások
az exportált középiskolai oktatási rendszerben "a tengeren túli területek" jövőbeli állami tisztviselőket nevelte ki
Algéria fontos terület a franciák számára, elvesztése később nagy megrendülést okozott
oktatási rendszerét a kormány kontrollálta, különböző szinteken és minisztériumokban
felvételi vizsgák
arab és francia mint hivatalos nyelvek
Lingua franca
nemzetközi nyelv, eredetileg
francia nyelv
A francia hosszú időn át a hivatalos nemzetközi érintkezés nyelve volt!
szabványosított nyelv, központilag meghatározott, kihirdetett szabályokkal
a francia
felsőbbrendűség
biztosítása
A törekvés arra, hogy a gyarmati iskolarendszerekről beszélve leírható és elmagyarázható oktatási rendszereket keressenek, eredményezte a XX. században az
UNESCO
lérejöttét az ENSZ keretében.
A gyarmatosítás orosz mintája
Párizs
Kutatások Afrika korábbi gyarmati országainak egy főre jutó oktatási kiadásairól 1970-1995
az anglofon országok kiadása kb. fele volt az anglofon országokénak 1970-ben
a frankofon országok kiadása az anglofon országok kiadásainak felére csökkent 1970. óta
a luzofon országok oktatási kiadásairól nincs adatunk -
Madrid
Rio De Janeiro
London
Új-Delhi
Algír
Moszkva
Kelet-Közép-Európa esete
Afrika
nagyszámú, de egyenlőtlenül eloszló iskolák létesültek a gyarmati Afrikában ma kutatások folynak a misszionárius szerepeket illetően a formális iskola megalapításában és elterjesztésében
bibliográfiák készülnek
Tények Afrikáról az iskolák segítették a gyarmatosító magatartást és megengedték a helybéliek félretájékoztatását
tanterv és az iskolarendszer, melyek a gyarmati érdekeket szolgálták
kevéssé szóltak a gyerekeknek
az elit egy kis csoportját saját oktatási megbízottjaiknak képezték, hogy majd vezetők lehessenek az afrikai államokban
hosszan tartó negatív hatás
politikai felfogás amely ellentétes az áhított demokratikus fejlődéssel (politikailag, társadalmilag és gazdaságilag)
az utógyarmati időben többféle oktatási átalakulás zajlott › pozitív változások, utószocializmus
új tudományág - tranzitológia
Mi is az a harmadik világ?
Hidegháború
NATO
Kommunista blokk
"mindenki más" geopolitikailag függetlenek
azóta egyre kevésbé egyértelmű mit értenek alatta
volt gyarmatok
szegény országok
későn iparosodott országok
sajtószabadság szerint
emberi jogok szerint
szociális állapotok szerint
Első világ
Második világ
Harmadik világ
Kuba
Kína
Tajvan
Fülöp-szigetek
Korea
Japán
Felmerülő problémák a besorolásnál:
sok kivétel
EU-ban is vannak függetlenek
sok ország több kategóriába is besorolható
gazdasági teljesítmény =/= jó életminőség
Magyarország
Nem annyira valódi kategória, inkább csak kényelmes besorolás bizonyos esetekben
Oktatási rendszerek szempontjából
Kozma Tamás: volt gyarmatok és gyarmatosítók szerint
spanyol-portugál
francia
brit-holland
orosz
ebből kimaradnak pl a japán, német, belga, olasz gyarmatok
Kozma (2006) 261.o.
Kozma Tamás: Az összehasonlító neveléstudomány alapjai. Budapest: Új Mandátum Könyvkiadó, 2006.
Gordon Győri János: Az oktatás világa Kelet- és Délkelet-Ázsiában. Budapest: Gondolat Kiadó, 2006.
jellemző időszak: 17-19. sz.
első gyarmatosítási hullámból kimaradtak
gyarmatosítás a kereskedés jegyében
gyarmatosítók nem konkvisztádorok, szerezetesek, hanem vállalkozók
Angol Kelet-Indiai Társaság
Holland Kelet-Indiai Társaság
főbb cikkek: cukor, kávé, tea, dohány
katonai beavatkozás ritkán, megfélemlítő jelleggel
Brit mintára új középosztály
iskolák célja a brit modellhez való hasonulás
brit típusú iskolák a gyarmatokon is
(atlanti rendszer)
angol befolyás jellemzői:
nem államigazgatás, hanem kereskedelmi infrastruktúra
angol nyelv elterjesztése
angol földbirtoklási rendszer
skót és angol bankrendszer
angol jogrendszer
protestantizmus
csapatsportok
képviseleti parlament
liberalizmus eszméje
nem megszokott gyarmat, hanem perszonálunió
rendkívül színes oktatási renszer
jegyeiben konzerválta a viktoriánus korabelit
óriási eltérés az elit állami intézmények, és a helyi iskolák között
rossz felszereltség, elavult módszerek
oktatástervezés központi hivatala Új-Delhiben
otkatási tervek tervtárgyalásos úton készülnek, hasonlóan a Kádár-kori magyar modellhez
nagy korszaka a 19. sz.
cél főleg Szibéria, és meleg vizű tengerekre való kijutás
ideológia: "fölszabadítás"
fontos eszköz: "kirajzás"
írásbeliség megteremtése (narodnyik mozgalom)
ruszifikáció
bolsevizálás
szovjetizálás
ortodox térítés
orosz birodalmi nacionalizmus
nomád közép-ázsiai törzsek felvették a cirill betűk használatát
könnyebb nyelvtanulás
megszállás előtt kontinentális rendszerek
német (Monarchia pl.)
francia
80-as évekre egységes "szovjet" iskolák jöttek létre a régióban
ISCED I + II
8 osztályos egységes iskola
alapintézménnyé vált a szakmunkásképző iskola:
25-50% ment ilyen iskolába tovább
társadalmi mobilitás
ISCED III-ig csak 15-25% jutott el
felsőoktatásba 10-20%
létrejön a köztes iskola: érettségi + szakma
felsőoktatás az elit tagjainak, erős politikai ellenőrzéssel
Hasonló rendszer jellemezte Vietnámot, Észak-Koreát is
iparra és a munkásosztályra koncentráló rendszer
Összefoglalás volt brit gyarmatok több sikerrel, kevesebb nehézséggel váltak függetlenné (ez az oktatási rendszerekre is igaz)
spanyol-portugál: kereszténység elterjesztése, felvilágosodás előtti oktatás exportálása
brit-holland: kereskedelmi célzat, helyi középosztály megteremtése angol mintára
francia:ideológiája a felvilágosodás, cél a francia politikai hatalom kiterjesztése
orosz: "felszabadítás" az ideológia, cél a ruszifikáció-szovjetizálás, eszköz az egységes iskola
szelektív, politikailag ellenőrzött
Kelet-Ázsia: konfuciánus ideológiára épülő társadalmak, erős államok, központosított oktatás jellemző.
Japán esete
Tomlinson, B.R.: What was the Third World? in: Journal of Contemporary History, Vol 38. p 307-321. 2003.
Kelet-Ázsia jellemzői
konfuciánus ideológiai háttér meghatározó
erős állam, centralizált oktatás
árnyékoktatás kiemelkedő szerepe
anya szerepe az iskolára nevelésben, motiválásban
nem kifejezetten harmadik világ, nem volt gyarmat
oktatás-gazdaság összefonódása, állami adminisztrációval
fontos ideológiai hatások:
konfucianizmus, buddhizmus, sintó
1868-ban a nyitáskor már kiterjedt iskola hálózat
írástudók aránya sok európai országnál nagyobb
tanulás, műveltség megbecsült
1868 óta 3 jelentős oktatási reform
6+3+3+4 renszer
állami + önkormányzati + magán
Meiji reform
1870-es évek
II VH után
viszonylag kevés állami iskola
Nakasone-reform
1998
Árnyékoktatás
klubtevékenység
francia + német
kontinentális mintára
központosított rendszer
alap + közép + felső fokú
amerikai befolyás
decentralizálás
demilitarizálás
6+3+3+4 rendszer
9 év tankötelesség
tömegesedő felsőoktatás a 60-as évektől
általános iskolák
99% önkormányzati
1% magán
alsó középiskolák 6-7% magán, többi önkormányzati/állami
felső középiskolák
2/3 akadémiai
1/3 szakképzés
29% magán
általános iskola
alsó középiskola
felső középiskola
felsőoktatás
1905
95,6%
1935
99,6%
1975
99,9%
4,5%
99%
ma
1960
47%
1980
90%
96-97%
1%
1955
9%
1970
19%
50%+
1998
44%
bevezetés 2002,2003,2004
nem kötődött nagy társadalmi átrendeződéshez
szabad iskolaválasztás
5 napos tanítási hét (?)
6 éves összevont középiskola (?)
új tanterv, új tatárgyak
reformok bevezetése előtt több év tesztelés
pl tankönyvkenél 4 év!
juku
Korea esete
1910-ben annektálja Japán
előtte kínai mintára
konfuciánus oktatás
cél: ipart ellátó munkások képzése
korabeli japán oktatási rendszer exportálása
szegregált rendszer: külön iskolák a japán elitnek
1945-ben 22% írástudó, 1970-ben 87,6%, 80-as évekre 93%
koreai háború után amerikai nyomásra decentralizálás
6+3+3 rendszer, 9 kötelező osztállyal
Tajvan esete
spanyol + holland gyarmat (Formosa)
kínai fennhatóság
japán gyarmat (1895)
Kínai Köztársaság
iskolázottság 1904-ben 3%, 1943-ban 71,3%
kínai + japán modell
6+3+3
9 kötelező, de 94,7% megy felső középbe
szegregált
Szingapúr esete
alapítás 1819-ben, betelepülés 19. sz. második felétől
kínai, maláj, indiai, arab, sziámi, filippínó lakosság
1870-től angol + nemzetiségi iskolák
1920-tól egységesített mandarin és tamil nyelvű iskolák
1942 japán megszállás
II VH után függetlenedés
4 fontos időszak az oktatásban
állam nyelve: maláj
oktatás nyelve: angol
második nyelv: tamil, mandarin
harmadik nyelv: +vmi
6+3+3
6+4+2-re angol minta szerint
klaszteresedés
tehetséggondozás kiemelt D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Kardos Melinda:Roma kultúra és oktatás A f o r m á t u m n e v e : Prezi prezentáció O l d a l a k s z á m a : 53 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : 5. verzió M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : PDF dokumentum O l d a l a k s z á m a : 53 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x433 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 180 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Erzsébet |