D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : vasarnapi_ujsag_1861_06_pix_Oldal_04_Kep_0001.jpg F ő c í m : Csomagszállitás légnyomás által Londonban : A légszivattyu-készlet egy része B e s o r o l á s i c í m : Csomagszállitás légnyomás által Londonban : A légszivattyu-készlet egy része S z e r e p : digitalizálta T e s t ü l e t i n é v : Arcanum Adatbázis Kft. S z é k h e l y : Budapest O r s z á g : Magyarország E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2014-07-27 E s e m é n y : digitalizálva I d ő p o n t : 2008-09-01 A t í p u s n e v e : metszet A t í p u s n e v e : újságrészlet M e g n e v e z é s : Vasárnapi Ujság C í m : Vasárnapi Ujság M e g j e l e n é s : 8. évf. 43. sz. (1861. október 27.) T í p u s : hetilap M e g n e v e z é s : OSZK EPA S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Nem jogvédett T é m a k ö r : Közlekedés, szállítás A l t é m a k ö r : Szállítás, anyagmozgatás T é m a k ö r : Közlekedés, szállítás A l t é m a k ö r : Ipartörténet T é m a k ö r : Képzőművészet, vizuális művészetek A l t é m a k ö r : Festészet, grafika T á r g y s z ó : kommunikáció M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : csővezetékes szállítás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : légnyomás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : légszivattyú M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : postaüzemi berendezés M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : postaautomatizálás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : információs rendszer M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : 19. század M i n ő s í t ő : időszak
L E Í R Á S K é p a l á í r á s : Csomagszállitás légnyomás által Londonban : A légszivattyu-készlet egy része. I s m e r t e t ő s z ö v e g : "Londonnak, e mindig kiebb terjeszkedő világvárosnak naponkint emelkedő
forgalma mellett természetesnek találjuk, ha sokan oly eszközök
feltalálásán törik fejöket, melyek a forgalmat könnyebbé, gyorsabbá
teszik. Igy közelebb ott egy társulat alakult, melynek czélja: a város
területén a levelek és csomagok gyorsabb szállitását eszközölni. E czélra
mozgató erőül a levegőt használják.
A jelen század negyedik évtizedének elején egy légköri vasut volt szó, melylyel akkoriban kisérleteket is tettek. Valami Clegg megkisértette azon régi tapasztalati tételt, melyen közönséges szivattyuink alapulnak, a vaspályákra alkalmazni, s ez eszme után a Samuda testvérekkel egy vaspályát létesitett. Tudva van, hogy a lég fajsulyánál fogva bármely felületre bizonyos nyomást gyakorol. Ha már most egy csövet vizbe bocsátunk s a benne levő levegőt kiszivattyuzzuk: a csövön kivüli lég által nyomott viz a légmentes csőben oly magasra emelkedik, mig e vizoszlop a külső légnyomással egyensulyba nem jő. Ehhezképest a Samuda testvérek egy, a vaspályasinek közt végig futó csövet egyik végén kiüritettek, a másik végébe ellenben egy kölyüt helyeztek, mely természetesen, a rányomódó lég sulya által, a légmentes tér hosszában a cső másik végére löketett. Ha kölyü a sinek közti eső fölött elhaladó kocsikkal összeköttetésbe hozathatik, ugy a feladat, t. i. a levegőnek mint hajtóerőnek alkalmazása vasutaknál, meg lett volna oldva. Mivel azonban sem Clegg és Samuda ezt kielégitőleg el nem érték, sem Pilbrow később más nehézségeket legyőzni nem birt: azért az egész találmány a nyilvános forgalomra nézve minden gyakorlati eredmény nélkül abban maradt, mignem azt ujabban a "Pneumatic Despatch Company," ha nem is személy-, de legalább levél- és csomagszállitásra azon módositással igyekszik alkalmazni, hogy a csőben tovataszitott kölyü magát a kocsit képezi, melyre a levelek és csomagok rakatnak, s igy a kölyünek egy, a csövön kivül levő szállitóeszközzeli összeköttetése egészen mellőztetik. Hogy a társaság tervének czélszerüségéről meggyőződjék, a Viktoria vaspályán Battersca mellett előlegesen egy negyedmérföld hosszan vascsöveket rakatott le egyenes és görbe irányban, mely vonalnak egyik végén a gép van alkalmazva. A csövek magassága 2' 9", szélessége 2' 4", hossza 9-9 láb, s ónnal vannak egymásba forrasztva. A csövek belsejében 2" széles és 1" magas léczdarabok vannak végig alkalmazva, melyek a kocsi kerékvágását képezik. A kocsik vaslemezből vannak, 7-8' hosszuk, négy keréken járnak s köztük és a csövek belső fala közt 1" üres tér van. Miután e kocsik a cső egyik végén betolattak, a cső másik végén a légszivattyu müködni kezd, mire a kocsik a csövön rövid idő alatt végig futnak. Az első kisérletek aug. 20-kán tétettek s igen kedvezőleg ütöttek ki. - Az első szállitás 60, a második 55 másodpercz alatt történt egy negyedmérföldnyi távolra; s ugy hiszik, hogy e gyorsaság még fölebb is fokozható. Az első szállitmánynyal két angol is feküdt a kocsikra, s ugylátszik, hogy gyors utazásukkal tökéletesen meg voltak elégedve. A társaság legközelebb St. Martin le Grand és London egyik legélénkebb postai kerülete közt fog ily forgalmi összeköttetést létesiteni, később pedig az egész várost be akarja hálózni ily csövekkel." (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1861. október 27.) K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Wikipedia: London Pneumatic Despatch Company K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Capsule Pipelines: Pneumatic Despatch K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : A New York-i csőposta K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : A csőposta új élete K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Csomagszállitás légnyomás által Londonban : A cső U R L : http://dka.oszk.hu/044300/044366 A f o r m á t u m n e v e : JPEG képállomány M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 1751x1567 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 299 DPI S z í n : szürke L e g j o b b s z í n m é l y s é g : 24 BPP T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : erősen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ A d o k u m e n t u m s t á t u s z a : PUBLIC S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Laskay Gabriella |