D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : fusti_32.jpg B é l y e g k é p : http://keptar.oszk.hu/044100/044132/fusti_32_kiskep.jpg F ő c í m : Aláverőgép B e s o r o l á s i c í m : Aláverőgép E g y é b c í m : Kirándulás a Vasúttörténeti Parkba M i n ő s í t ő : összefoglaló cím S z e r e p : fényképész B e s o r o l á s i n é v : Varga U t ó n é v : József I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2013-06-06 E s e m é n y : létrehozva I d ő p o n t : 2009-04-09 A t í p u s n e v e : fénykép M e g n e v e z é s : Varga József fotói M e g n e v e z é s : Vasúttörténeti Park M e g n e v e z é s : Dr. Varga József honlapja M e g j e g y z é s : Az alkotótól. A j o g t u l a j d o n o s n e v e : Varga József É v s z á m : 2009 S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Jogvédett. T é m a k ö r : Közlekedés, szállítás A l t é m a k ö r : Vasút T é m a k ö r : Közlekedés, szállítás A l t é m a k ö r : Ipartörténet T á r g y s z ó : munkagép M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : vasúti pálya M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : javítás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
L E Í R Á S K é p a l á í r á s : Aláverőgép I s m e r t e t ő s z ö v e g : A vasúti pálya állapotát a félévente tartott mérésekkel ellenőrzik. ... Ha jó a szemünk, akkor a szabályozásra érett vágányon észre lehet venni, hogy nem tejesen egyenes a sín, enyhén hepehupás a vágány. Az ilyen hibák megszüntetésére szokták a vágányszabályozást elrendelni. ... A szabályzást legelőször mindig az aláverőgép kezdi, ő végzi a vágány tényleges szintezését. A vasútnál többfajta ilyen munkát végző gép létezik. A sima aláverőgép /AG/ manuálisan betáplált adatok alapján a gépkezelő manuálisan kiszámolt értékei alapján végzi el az aláverést. Az ASA /Automata Szintező Aláverőgép/ már egy kicsit fejlettebb a sima társánál, mert egy számítógép végzi el a szintezést, de az adatokat a gépbe manuálisan kell betáplálni, de néha előfordul, hogy a számítógépben már benne van az adott vonalszakasz ívkimutatása. A modernebb ASA-knál a talpfákra vagy betonaljakra felírt adatot, a gép maga "tapogatja le", és a szintén a számítógépben levő ívkimutatások alapján végzi el a munkát. A kitérők és rövidebb összekötő vágányok szabályzására egy külön szerkezet a KIAG /Kitérő Aláverő Gép/ szolgál, míg ezeknek az aláverőgépeknek van széles nyomtávú /Záhonyi átrakó körzetnek/, és keskeny nyomtávú /kisvasutaknak/ változata is. A gépeknek két fő lelke az emelést végző szerkezet, illetve a kalapácsok. Az aláverés során a vágány emelésekor a kalapácsok behatolnak az ágyazatba / szaknyelven merítenek / a talpfa vagy betonalj két oldalán, és vibrációs mozgással összehúznak a kalapácsok. Ennek során tömöríti, zúzottkövet juttat a talpfa vagy a betonalj alá. A munka akkor jó, ha a talpfa vagy a betonalj alsó élétől 1-2 cm-re van a kalapács felső éle és ott történik a tömörítés. Ekkor ugyanis az aláverés során egy úgynevezett kavicsgerenda képződik, amely a felette levő vágányt tartósan meg tudja tartani. (Forrás: vonatmagazin.hu) K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Wikipédia: Magyar Vasúttörténeti Park K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : A Magyar Vasúttörténeti Park honlapja K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : A vágányszabályozás technológiája K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Varga József: Gőzdaru U R L : http://dka.oszk.hu/044100/044131 A f o r m á t u m n e v e : JPEG képállomány M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 2272x1704 pixel S z í n : színes L e g j o b b s z í n m é l y s é g : 24 BPP T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Laskay Gabriella |