D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó U R L : http://dka.oszk.hu/037900/037948 F á j l n é v : 1895_Oldal_320_a.jpg B é l y e g k é p : http://dka.oszk.hu/037900/037948/1895_Oldal_320_a_kiskep.jpg F ő c í m : Hármas fogat B e s o r o l á s i c í m : Hármas fogat E g y é b c í m : A budapesti uj igazságügyi palota szoborművei M i n ő s í t ő : alcím S z e r e p : szobrász B e s o r o l á s i n é v : Senyei U t ó n é v : Károly I n v e r t á l a n d ó n é v : N K r o n o l o g i k u s k i e g é s z í t ő : 1854-1919 V I A F I d : 300073767 S z e r e p : digitalizálta T e s t ü l e t i n é v : Arcanum Adatbázis Kft. S z é k h e l y : Budapest O r s z á g : Magyarország E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2012-07-03 E s e m é n y : digitalizálva I d ő p o n t : 2008-09-01 A t í p u s n e v e : szobor A t í p u s n e v e : újságrészlet M e g n e v e z é s : Vasárnapi Ujság C í m : Vasárnapi Ujság M e g j e l e n é s : 42. évf. 33. sz. (1895. augusztus 18.) T í p u s : hetilap M e g n e v e z é s : OSZK EPA S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Nem jogvédett T é m a k ö r : Képzőművészet, vizuális művészetek A l t é m a k ö r : Szobrászat, kerámiaművészet T á r g y s z ó : szobor M i n ő s í t ő : műfaj T á r g y s z ó : épületszobrászat M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : bronzszobrászat M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : tervrajz M i n ő s í t ő : műfaj T á r g y s z ó : lovas kocsi M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : fogat M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : ábrázolás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : allegória M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : 1895 M i n ő s í t ő : időszak K é p a l á í r á s : Hármas fogat. Senyei Károly szoborműve a budapesti új igazságügyi palotán. I s m e r t e t ő s z ö v e g : Az új igazságügyi palota egyesíti magában a kir. kúria, az ítélőtábla, a kir. fő- és koronaügyészség helyiségeit, a melyek közös tető alá véve, jóval kevesebb költség ráfordításával is nagyobbszerű monumentális épület emelésére nyújtottak módot, mint a milyet egyenként kaphattak volna, nem is említve azt a kényelmes adminisztrácziót, a melyet a közös palota e hatóságokra nézve lehetővé tesz. ... Az épület tengelyében, a középrész legmagasabb pontjára helyezik el majd Senyei Károly "hármasfogatát" (triga). Képünk a harmadnagyságú eredeti minta fényképe után készült. A háromlovas diadalszekér mintázása nehéz feladat, melyet csak igazán tehetséges és alapos képzettségű szobrász oldhat meg sikeresen. Nálunk ilyfajta, a régi római középületek diszítésére szolgált diadalszekeret még egyáltalában nem készítettek. A Senyeié az első, mely nagyság tekintetében is kiállja a versenyt a külföld e nemű jobb műveivel is. Az e nemű külföldi és régi római példák rendszerint négyes fogat (quadriga) alakjában készültek, melyeknél a lovak mintázása tetemesen könnyebb, a mennyiben a kompoziczió több szimmetriát enged meg; ellenben három ló alkalmazásával a középső ló alakításán és elhelyezésén a kritikus néző hamar észreveszi a hibát, s épen ez teszi a feladatot igen kényessé és nehézzé. Senyei azonban diadalmaskodott a nehézségek fölött. A lovak kidolgozása valóban mesteri; a legkisebb izmok, lószerszámok s egyebek természethű és pontos mintázása bámulatos szorgalomról tanuskodik, csak az a kár, hogy az egész aligha fog kellő hatást tehetni a szokatlan magasság és az elvágódások miatt. A lovak gyors iramodás pillanatában vannak mintázva. A két szélső lónak szinte szilaj ágaskodásával ellenkezőleg a középső ló nyugodtabban száguld előre. A lovak elhelyezkedésében megvan a szimmetriának szükséges fokozata a nélkül, hogy feszes egyformasággá fajulna. A diadalkocsiban álló géniusz, mely jobbjában a felvilágosodás fáklyáját, baljában a béke pálmáját tartja, a lovakhoz képest kissé vaskos alak. A művész lehető nagy tömeget kivánt helyezni a kocsi fölé s ennek a törekvésnek tudható be a lebegő, draperiaszerű ruházat tulságos terjedelme is, mely a szélrohamot kitünően ábrázolná, ha a nagy magasság miatt nem veszélyeztetné a nőalak idomainak tisztaságát és érthetőségét, mit magas kupolákon álló alakoknál oly gyakran sajnosan tapasztalhatunk. Az igazságügyi palota művészi bizottsága erre való tekintettel a lepel teljes elhagyását és a ruházatnak kevesbítését kivánta. A végleges műben maga a geniusz-alak egy hatod résznyivel kisebb lesz, de a nélkül, hogy a fejnek a talapzattól számított magassága csökkenne. Ily eljárással a tömegek közt helyre áll a teljes egyensuly. A lovak nagyobbaknak fognak látszani és kellőleg emelkednek jelentőségükben. A kocsi a legjobb római minták szerint készült s az aprólékosságokig kidolgozott részletei összhangban vannak az épület barokszerű stilusával. A triga-csoportozat hat méter hosszú és négy méter széles talapzaton áll. Az egyes lovak teljes magassága három és négy méter közt változik. A vert rézbádogból készülő végleges mű egészen a magyar ipar készítménye lesz. Ezt az iparágat hazánkban mindeddig nem művelték, annál nagyobb dicsőség, ha e kényes természetű s nehéz föladatot sikerrel fogja végrehajtani a hazai ipar és tekhnika. A kocsi kétkerekű. A lovak mindegyike három pontban érintkezik a talapzattal. A megerősítés tömérdek vasszerkezetet kiván. Különösen a lovaknak a földet söprő dús farkain keresztül haladó vasat kellett erősen lekötni, mert ez ellensulyozza az ágaskodó lovak első részét. (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1895. augusztus 18.) I s m e r t e t ő s z ö v e g : Néprajzi Múzeum főhomlokzata és a timpanon Az épületet Hauszmann Alajos tervezte - eredetileg az Igazságügyi palota, a magyar törvénykezés háza céljára, amely magában foglalta a "magyar kir. kuria és a budapesti kir. itélőtábla helyiségeit". Az épület azóta számos funkciót töltött be, ennek megfelelően jelentős változásokon esett át. ... A timpanon felett háromfogatú diadalszekéren az Igazság istennőjének szobra látható jobbjában fáklyával, baljában pálmaággal /Senyei Károly/. ... (Forrás: szoborlap.hu) I s m e r t e t ő s z ö v e g : Tríga szoborkompozíció Senyei Károly munkája a Triga (1896?). A mester a hagyományoktól eltérően nem páros számú, hanem három paripát tervezett a szekér elé, melyet a felvilágosodás nemtője hajt. Annak idején Steiner Ármin és Ferencz saját ércárugyárukban vörösrézből készítették el a szobrot. A szoborkompozíciót a 90-es években Madarassy István szobrászművész állította helyre és jelen állapotában 2001-ban avatták újra egy emlékkiállítás keretében. (Forrás: szoborlap.hu) K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : szoborlap: Tríga szoborkompozíció K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : szoborlap: Néprajzi Múzeum főhomlokzata és a timpanon A f o r m á t u m n e v e : JPEG képállomány M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 1054x1250 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 200 DPI S z í n : szürke L e g j o b b s z í n m é l y s é g : 24 BPP T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : erősen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Laskay Gabriella |