D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó U R L : http://dka.oszk.hu/036400/036487 F á j l n é v : 1895_Oldal_098_b.jpg B é l y e g k é p : http://dka.oszk.hu/036400/036487/1895_Oldal_098_b_kiskep.jpg F ő c í m : A Swib, Roski, Sterganica és Jelenšcič karszt-csoport, hol a legnagyobb hófúvás volt B e s o r o l á s i c í m : Swib, Roski, Sterganica és Jelenšcič karszt-csoport, hol a legnagyobb hófúvás volt E g y é b c í m : Havazások a karsztban M i n ő s í t ő : összefoglaló cím S z e r e p : fényképész B e s o r o l á s i n é v : Berthon U t ó n é v : W. I n v e r t á l a n d ó n é v : I S z e r e p : grafikus B e s o r o l á s i n é v : Paur U t ó n é v : Géza I n v e r t á l a n d ó n é v : N K r o n o l o g i k u s k i e g é s z í t ő : 1870-1945 S z e r e p : digitalizálta T e s t ü l e t i n é v : Arcanum Adatbázis Kft. S z é k h e l y : Budapest O r s z á g : Magyarország E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2012-06-01 E s e m é n y : digitalizálva I d ő p o n t : 2008-09-01 A t í p u s n e v e : fénykép A t í p u s n e v e : grafika A t í p u s n e v e : újságrészlet M e g n e v e z é s : Vasárnapi Ujság C í m : Vasárnapi Ujság M e g j e l e n é s : 42. évf. 12. sz. (1895. márczius 24.) T í p u s : hetilap M e g n e v e z é s : OSZK EPA S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Nem jogvédett T é m a k ö r : Utazás, turizmus A l t é m a k ö r : Meteorológia T é m a k ö r : Földtudományok, földrajz A l t é m a k ö r : Természeti földrajz T á r g y s z ó : hó M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : természeti katasztrófa M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : látkép M i n ő s í t ő : műfaj T á r g y s z ó : hegyvidék M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : Dinári-hegység M i n ő s í t ő : földrajzi hely T á r g y s z ó : 1895 M i n ő s í t ő : időszak K é p a l á í r á s : A Swib, Roski, Sterganica és Jelenšcič karszt-csoport, hol a legnagyobb hófúvás volt. Havazások a karsztban. - Berthold pillanatnyi fényképei után rajzolta: Paur Géza. I s m e r t e t ő s z ö v e g : Havazások a karsztban. Fiume, 1895 márczius 12 A Nagy Kapella hegység sziklás völgyében vágott utat magának a kereskedelem, ez úton érintkezik a szárazföld Magyarország egyetlen kikötővárosán keresztül a tengerrel. E vadon vidéken keresztül kanyarog a vasút, sietve halad át az embernélküli Fuzine, Meja, Lic állomásokon. Hol magas töltéseken dübörög tova, hol mély bevágásokon. Alig hagyta el az egyik őrházat, már buvik be a füstös alagutak egyikébe. Mintegy 17 kilométernyi úton a természeti változatosságokban gyönyörködik az utas. A nagy emelkedésű pálya folytonos hajlásokkal igyekszik ki ebből a vad vidékből, a hol még a vig füty-szó is barátságtalan visszhanggal járja be a völgyeket. Minden esztendőben elzárja e fő közlekedési vonalágat a havazás. S ha tegnap még átengedték a vörös lámpásos vonatot a dühöngő elemek, ma már útját vágják s benrekesztik. Az idei kemény télen 18 napig tartotta fogva a magyar államvasút két vonatát a hófuvás. A Meja és Plase, Plase és Lic állomások közötti bevágásokat, mind szinig töltötte hóval. Az 5-6 méter magas sziklautak között fagyva feküdt a hó s ezalatt ott állt a kihült, tehetetlen mozdony a vonattal. A hatalmas elemekkel daczoló emberi bátorság itt ugyan mindenkor csütörtököt mond, s várhat az utas, a mig innen kimenekülhet. Itt minden mentési kisérlet hiába való. A vonal mentén ott feküsznek a tönkre ment hóekék s az elhagyatott állomásokon szótlanul búsulnak a beszorult utasok. A legnagyobb baj, hogy ilyen állomáson, mint Lic, semmi áron sem kaphatni ennivalót. A szánon való menekülés meg biztos pusztulásba vezetne, mivel a föld felülete felismerhetetlenségig ki van egyenlítve a hó által. Egy utas társaság, a mely szánon indult el Fuzinéről Cameral-Moraviczára, 3 kilométernyi út után kénytelen volt visszatérni. Itt azután az élelmiszerekkel telt és elárverezett postacsomagokon éltek. A magyar államvasut két segélymozdonya, a mely hóekével indult a benszorult vonat segélyére, ott rekedt s csak 18 nap mulva húzhatták ki a hóból. Ez a behavazás óriási károkat okozott a magyar államvasutnak. Első izben deczemberben 9 napig szünetelt a forgalom, januárban 16 napig, február végén 18 napig. A legnagyobb forgalmi nehézségek és akadályok Lic és Fuzine között voltak. Itt mondta föl a szolgálatot a hires amerikai forgó hó-eke is. A benrekedt vonatokon szállított narancsok a rengeteg hideg - 18° Celsius miatt kődarabokká fagytak. A hó közül kihúzott első mozdony minden egyéb volt, csak nem gép. A reá fagyott hó és jégcsapok kristályszerü kőzetnek tüntették elő a hatalmas lokomotivokat. A csalfa időjárás s a kemény tél, a milyet Fiuméban hat év óta nem tapasztaltak még semmi kecsegtető reményekkel nem biztat a jövő napokra. A február végén dühöngő 10 napos rengeteg erejű bóra Fiumét még a tenger felöl is elzárta. Semmit sem tudtunk a világról. Egy-két napra beállít a meleg sirocco szél, de éjjel mégis legyőzi az erős bóra. A komor, hólepte tetők felé még most is eszeveszetten rohannak a fellegek. S a hegyek alacsonyabb lejtőin sem akar megindulni az olvadás. A bóra, a mely plasei emberek állítása szerint ott másfél hónap óta csak kétszer hallgatott el egy-két napra, most is csipős fellegekké kavarja a havat s folytatja pusztitásait. Tova süvít a sima tetőkön s aeol hárfa gyanánt fújja a távirdadrótokon a vasutasok szomorú nótáit. (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1895. márczius 24.) K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Orincsay László: Téli táj U R L : http://dka.oszk.hu/010300/010314 A f o r m á t u m n e v e : JPEG képállomány M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 1113x820 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 200 DPI S z í n : szürke L e g j o b b s z í n m é l y s é g : 24 BPP T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : erősen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Laskay Gabriella |