D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó U R L : http://dka.oszk.hu/030300/030368 F á j l n é v : wikizz.jpg B é l y e g k é p : http://dka.oszk.hu/030300/030368/wikizz_kiskep.jpg F ő c í m : Wikizz velünk! B e s o r o l á s i c í m : Wikizz velünk! E g y é b c í m : Kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban M i n ő s í t ő : alcím S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Sutka U t ó n é v : Irén I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2014-09-18 E s e m é n y : létrehozva I d ő p o n t : 2010 A t í p u s n e v e : prezentáció M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : SlideShare C r e a t i v e C o m m o n s k ó d : Attribution-NonCommercial 2.5 T é m a k ö r : Számítástechnika, hálózatok A l t é m a k ö r : Internet használat T é m a k ö r : Számítástechnika, hálózatok A l t é m a k ö r : Ipartörténet T é m a k ö r : Pedagógia, nevelés A l t é m a k ö r : Informatika az oktatásban T á r g y s z ó : internet M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : tanulás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : weblap M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : hardver M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : szoftver M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : portál M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó K é p a l á í r á s : Sutka Irén ITF 2010-re készített projektje: Wikizz velünk! N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Tantárgy: Kémia
Életkor, szint: 15 év/9. évfolyam
Cél: Tanulókísérletek elvégzése a sav-bázis reakciók témakörében (kémhatás- vizsgálat többféle indikátorral), majd a látottak megjelenítése, kérdések megfogalmazása a Tudod-e, hogy? wikiben.
Szoftverek: MediaWiki, böngészőprogram, interaktív tábla drivere és szoftvere, szavazórendszer drivere és szoftvere, képnézegető szoftver
Leírás: A Tudod-e, hogy? kérdezz-felelek wikit azzal a céllal hoztam létre, hogy lehetőséget biztosítson bármely iskola érdeklődő pedagógusai
számára tanulóik tetszőleges témában, rugalmas keretek között megvalósuló kollaboratív tudásépítésére. A kipróbálást kémia tantárgy keretében végeztem el, de a módszer tantárgyfüggetlen, sőt tanórán kívül is alkalmazható.
Szerző: Sutka Irén Szegedi Gazdasági Középiskola Vasvári Pál Tagintézménye http://www.vasvari.hu
Miért éppen wiki?
A wiki filozófiája A lapok létrehozásának és javításának gyorsasága, egyszerűsége a wiki technológia egyik legfontosabb jellemzője.
A wikik inkább könnyítik a hibák javítását, mintsem hogy megnehezítsék az elkövetésüket. A wiki nyújtotta lehetőségek Lehetővé teszi, hogy a szerkesztők (általános esetben bárki) a laphoz új tartalmakat adjanak, vagy azon tartalmat módosítsanak. Folyamatos párbeszéd biztosítása az olvasók és a szerkesztők számára (vitalap fül = discussion). Minden mentéshez tartozik egy link, dátummal, időponttal, a szerkesztő nevével vagy IP-címével. Így könnyen követhető, ki milyen tartalmat adott hozzá, milyen változtatást végzett, szükség esetén bármelyik állapot egy kattintással visszaállítható (laptörténet fül = history)
Íme a mi wikink!
A wikizés praktikus módja a csoportonként eltérő kísérletek többi csoportnak történő bemutatásának.
Az általános kémián belül a sav-bázis reakciók témakörét választottam a módszer kipróbálására.
Munkaforma: kooperatív csoportmunka
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban Szakmai, oktatási, tanulási helyzet Iskolánkban a kémiát csak 1 évig, heti 2 órában tanulják a diákok.
Nem érettségiznek belőle, ezért nehéz érdeklődésüket felkelteni és fenntartani. A wikiben történő megjelenítést elsősorban tanulókísérleti,
illetve ismétlő-rendszerező órákon javaslom alkalmazni.
A tanóra két fő részből áll:
Leírás alapján kísérletek elvégzése, szöveges és képes/mozgóképes dokumentálása, értelmezése a sav-bázis reakciók témakörben.
A kísérletek megjelenítése a Tudod-e, hogy? kérdezz-felelek wikiben illusztrált szócikk formájában.
(A wiki használatának alapjait a tanulók előzetesen elsajátíthatják, ez nem igényel 1-2 szakköri vagy informatika óránál többet.
A wikiben elérhető Szerkesztői kisokos nemcsak az előzetes ismeretszerzés, hanem a szerkesztési munka közben is segítséget nyújt a kezdő felhasználóknak.)
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Hatékonyság és komplexitás
Az IKT eszközök használata és a többirányú tevékenység összefogása révén jelentős motivációs hatással bír, megköveteli és biztosítja a diákok aktív részvételét a munkában. Az elkészített produktumok értékelésével fejleszthető a kritikai (és önkritikai!) érzék, a mások munkájának megbecsülése és értékelése (kapcsolat a szociális kompetenciákkal).
A tudásbázis-építés izgalmas alternatívaként szolgálhat a számítógép/Internet-használat öncélú formáival szemben, miközben a tanulók szinte észrevétlenül jutnak új ismeretek birtokába.
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban Továbbfejlesztési lehetőségek A természettudományos témák jelenlegi túlsúlyát
a többi műveltségterület pedagógusainak bevonásával kell ellensúlyoznunk. Több mentortanár összehangolt munkája szükséges a kontrollált, színvonalas működéshez.
A kipróbálás tapasztalatainak függvényében a www.tudodehogy.hu országos tudásbázissá válhat. Széleskörű használata esetén érdemes a nyelvi korlátokon átlépni, azaz idegen nyelv(ek)re (angol, német stb.) lefordítani egyes tartalmakat .
Technikai háttér
A tanóra megtartásához olyan tanteremre van szükség (ideális esetben természettudományos szaktanteremre), amelyben az asztalok csoportmunkához átrendezhetők.
4 fős csoportokat kialakítva minden csoportnak 2 (hordozható) számítógépre van szüksége, ezek az asztal egyik oldalán, míg a kísérleti eszközök a másik részén helyezhetők el, így az IKT-eszközök biztonságosan működtethetők. Az óra elején és végén használandó szavazóegységek a közbülső időben a padban, vagy a számítógépek között helyezhetők el, erre minden tanulónak szüksége van.
Az elkészült wiki-szócikkek bemutatására nem nélkülözhetetlen ugyan, de legideálisabb az interaktív tábla.
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
A wikizés látható eredménye
Hardver eszközök
tanári számítógép
tanulói számítógépek (4 fős csoportonként 2 db)
szélessávú internetkapcsolat
projektor
interaktív tábla (Cleverboard3)
válaszadó rendszer (Cleverclick2)
digitális fényképezőgép, esetleg kamerás mobiltelefon vagy webkamera (4 fős csoportonként 1 db)
Szoftver eszközök
Saját készítésű wiki weboldal: http://www.tudodehogy.hu
A tanári számítógépen: CleverBoard3 driver, CleverClick2 driver, Lynx4 szoftver az interaktív táblához, WordWall2 szoftver a szavazórendszerhez, Internet Explorer 8
A tanulói számítógépeken: Internet Explorer 8, képnézegető szoftver
Egyéb eszközök : kísérleti eszközök és vegyszerek
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Tananyag
http://www.tudodehogy.hu saját készítésű wiki weboldal
Az interaktív tábla Lynx4 szoftverével előre elkészített 2 diát tartalmazó interaktív feladatot az óra eleji ismétlésnél használtuk.
A válaszadórendszer WordWall2 szoftverével előre elkészített kérdéssor segítségével mértem fel az óra elején a tanulók előzetes, majd az óra végén a megszerzett tudását.
Segédanyagok
A csoporttagok teendőit és a kísérletek leírását tartalmazó, valamint a tapasztalatok írásos rögzítésére szolgáló nyomtatott feladatlap
(Word dokumentum, csoportonként eltérő). A nyomtatott formájú feladatlapok helyettesíthetők Google dokumentumokkal.
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Tananyagok interaktív táblára és válaszadó rendszerre
Segédanyagok - feladatlapok csoportszerepekkel
Linkek
Saját készítésű wiki weboldal: http://www.tudodehogy.hu
Szakmai blogom a témáról: http://blog.sulinet.hu/tudodehogy
Dorner Helga (2007): Kollaboratív tudásépítés számítógéppel segített tanulási környezetben - a tudásépítő interakciók elemzése,
Multimédia az oktatásban konferencia, http://www.bmf.hu/conferences/multimedia2007/55_DornerHelga.pdf
Fehér Péter (2001): Konstruktív pedagógiai kísérletek és számítógéppel segített tanulás http://edutech.elte.hu/multiped/szst_01/szst_01.pdf
Hunya Márta: Kollaboratív oktatási környezetek: http://edutech.elte.hu/multiped/szst_09/szst_09.pdf
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Az első szaktanári visszajelzések (IKT Műhely 2010, Eger)
A Wikit én is szívesen kipróbálnám a tanítványaimmal.
A WIKI rendszert eddig nem ismertem, ezt biztos, hogy ki fogom próbálni, ugyanis nagyon motiválja a gyerekeket, ha bármilyen terméket készíthetnek, s ezt be is mutathatják, továbbadhatják. Továbbá bármikor bővíthetők az anyagok, otthonról előhívhatók, a többi csoport számára is használhatók. A feladatok a gyerekek saját tapasztalatára épültek, fontos szerephez jutott a megfigyelés, megértés és az alkalmazás.
A wiki szemléletű új generáció a megoldás! D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Sutka Irén: Wikizz velünk! : Kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban A f o r m á t u m n e v e : PowerPoint prezentáció O l d a l a k s z á m a : 16 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : Microsoft Office PowerPoint 2003 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x576 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 72 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Erzsébet |