D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : wikialap.jpg B é l y e g k é p : https://dka.oszk.hu/030300/030367/wikialap_kiskep.jpg F ő c í m : Tudod-e, hogy...? B e s o r o l á s i c í m : Tudod-e, hogy...? E g y é b c í m : Kollaboratív tudásépítés - wiki alapon M i n ő s í t ő : alcím S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Sutka U t ó n é v : Irén I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2014-09-18 E s e m é n y : létrehozva I d ő p o n t : 2010-05-20 A t í p u s n e v e : prezentáció M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : SlideShare C r e a t i v e C o m m o n s k ó d : Attribution-NonCommercial 2.5 T é m a k ö r : Számítástechnika, hálózatok A l t é m a k ö r : Internet használat T é m a k ö r : Számítástechnika, hálózatok A l t é m a k ö r : Ipartörténet T é m a k ö r : Számítástechnika, hálózatok A l t é m a k ö r : Mesterséges intelligencia T á r g y s z ó : internet M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : web M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : blog M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : portál M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó K é p a l á í r á s : Az eTanulás Szakmai Kollégium 2010. május 20-i szegedi rendezvényén elhangzott egyik előadás prezentációja. Sutka Irén: Tudod-e, hogy? Kollaboratív tudásépítés - wiki alapon N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : Tudod-e, hogy? Kollaboratív tudásépítés wiki alapon eTanulás Szakmai Kollégium előadássorozat Szeged, 2010. május 20.
Vázlat
Az online kollaboratív tanulási környezet jellemzői és lehetőségei
A Tudod-e hogy? projekt lényege
A Netgeneráció 2010 kutatás eredményei
Megvalósítás
Példák itthon és külföldön
Fogalmak
CSCL = Computer-Supported Collaborative Learning
számítógéppel segített kollaboratív tanulás
szetelés
számítógépes együtt tanulás
Mire jó és mire nem?
Nem egy jól körülhatárolt tananyag megtanulására való!
Cél: egy-egy témával kapcsolatban közös kutatás és kommunikáció révén a diákok maguk építsék fel tudásukat.
A tanár ebben a folyamatban csak segítőtárs és nem irányító.
Az online kollaboratív tanulási környezet jellemzői
együtt munkálkodás egy közös téma vagy feladat kapcsán
elhárulnak az együttműködés térbeli és időbeli akadályai
alkalmas komplex problémahelyzetek demonstrálására
eszközök széles választékának biztosítása
A lényeg
A kollaboratív , azaz az együttműködést segítő folyamatok .
Kreatív alkotási környezet.
A tanulás, a tudásalkotás a tanulók közötti interakciók segítségével jön létre.
Interakciók
eszmecsere
együttműködés
kérdések megfogalmazása
gondolatok, vélemények hangoztatása, ütköztetése
érvek, ellenérvek
építő jellegű kritika
konszenzus
Online kommunikáció
Csevegés
Levelezőlista
Fórum
Faliújság
Szavazás
Vélemény-nyilvánítás
Közös mappa
Dokumentum-feltöltés és tárolás
Verziókövetés
Ötletelés
Strukturálás
Hipotézis
Az aktív részvétel az interakciókban elősegíti a hatékonyabb tanulást!
Ezzel a kutatási témával foglalkozik a nemzetközi KP-Lab (Knowledge Practices Laboratory) projekt (2006-2011)
hármas számú esettanulmánya (Kárpáti Andrea, Dorner Helga) .
Miért éppen wiki?
A wiki filozófiája
A lapok létrehozásának és javításának gyorsaság a, egyszerűsége a wiki technológia egyik legfontosabb jellemzője.
A wikik inkább könnyítik a hibák javítását , mintsem hogy megnehezítsék az elkövetésüket.
A wiki nyújtotta lehetőségek 1.
Lehetővé teszi, hogy a szerkesztők (általános esetben bárki) a laphoz új tartalmakat adjanak, vagy azon tartalmat módosítsanak.
Folyamatos párbeszéd biztosítása az olvasók és a szerkesztők számára (vitalap fül = discussion).
A wiki nyújtotta lehetőségek 2.
Minden mentéshez tartozik egy link, dátummal, időponttal, a szerkesztő nevével vagy IP-címével.
Így könnyen követhető, ki milyen tartalmat adott hozzá, milyen változtatást végzett,
szükség esetén bármelyik állapot egy kattintással visszaállítható (laptörténet fül = history).
A projekt célja
A www.tudodehogy.hu wiki alapú weboldal létrehozásával:
lehetőséget biztosítani az érdeklődő diákoknak kollaboratív tudásépítésre
az általuk választott vagy a tanár által kijelölt témákban.
Célcsoport, munkaformák
Elsősorban - de nem kizárólagosan - az 5-12. évfolyamos korosztály, iskolatípustól függetlenül.
A diákok egyénileg vagy csoportokban dolgozhatnak, regisztráció után.
Diákok feladata
kérdéseket tegyenek fel, amiket mások megválaszolhatnak
kérdéseket tegyenek fel, és azokat megválaszolják
megválaszolják mások kérdéseit
kommentálják, javítsák, egészítsék ki, értékeljék mások kérdéseit/válaszait.
Követelmények
Érdekesek, gondolkodtatóak, újszerűek legyenek! (Lehetőleg ne csak tényekre, adatokra vonatkozzanak.)
Lehetőség szerint képeket, hangokat, animációkat, videókat tartalmazzanak de saját készítésűeket!
Csak a saját illusztrációk mellett alkalmazhatnak szabadon felhasználhatóakat, indokolt esetben.
Interakciók
egymás anyagaihoz kritikus és/vagy építő jellegű megjegyzések fűzése
esetleg szerkesztés
szavazás egymás anyagaira: A hét legjobb kérdése A hét legjobb válasza stb. témakörökben.
Szabályok
a wiki használatának szabályait egyértelművé kell tenni minden használó számára
ezeket következetesen be kell tartatni
a tanulók anyagai moderátori jóváhagyás után válnak publikussá
A Tudod-e, hogy? wiki konkrét szabályai még kidolgozás alatt vannak!
Tanári kihívások
a feldolgozható témák összegyűjtése és kiválasztása
segítségnyújtás a háttéranyagok összeszedésében
az egyes tantárgyak közötti integráció megteremtése.
Alkalmazási lehetőségei
1-2 órás tanórai időkeretben, megadott témakörben valamennyi tanuló által megírandó anyagok
érdeklődő tanulókkal tanárón kívüli tevékenység (tehetséggondozás!)
témanapok, témahetek, több hetes projektek keretében megvalósuló tudásépítés
Fejleszteni kívánt kompetenciák
Az anyagok szöveges részének elkészítése és feltöltése során fejlődik a
szövegértés-szövegalkotási nyelvi matematikai-logikai valamint a digitális kompetencia.
Fejleszteni kívánt kompetenciák
A weblap-készítés, az animációk, a digitális fényképek vagy videók készítése során fejlődik az esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség
Fejleszteni kívánt kompetenciák
A csoporton belüli és közötti együttműködés, probléma-megoldás, az internetes kommunikáció sokféle formájának használatával fejlődik a
szociális kompetencia
kommunikációs kompetencia
Minimálisan szükséges eszközök
multimédiás személyi számítógép (ideális esetben notebook)
wiki szoftver
digitális fényképezőgép
képszerkesztő szoftver
internet hozzáférés
További ajánlott eszközök
képdigitalizáló (szkenner)
webkamera vagy videokamera
mikrofon
hang- és videoszerkesztő program
rajzolóprogram
animáció-készítő program
Várható eredmények
Szakmai blog a témáról: http://blog.sulinet.hu/tudodehogy/
Egy, a tanulók által közösen épített, tematikus kérdezz-felelek wiki
- tematikus kezdőlap: műveltségterületek szerint - tantárgyi koncentráció - kereszttantervi célkitűzések megvalósulása
Tanári/diák segédkönyv konkrét gyakorlati tanácsokkal
Korlátok nélkül
A meglévő eszközökön kívül különleges eszközöket nem vagy csak minimális mértékben igényel.
Lehetőséget ad a több tantárgyat átfogó ismeretek integrálás ára, nem kötődik kötelezően egy-egy tanóra, illetve tantárgy anyagához.
(Tanárok együttműködését is igényli bizonyos esetekben!)
Komplex fejlesztés
Alkalmas a különböző kompetenciák integrált , komplex tevékenységen belüli fejlesztésére
Az elkészített produktumok értékelésével fejleszthető a kritikai (és önkritikai!) érzék , a mások munkájának megbecsülése és értékelése
(kapcsolat a szociális kompetenciákkal).
Támogatja a kooperatív csoportmunkát, de a témaválasztástól és eszközöktől függően differenciálás i lehetőséget is biztosít a résztvevő diákok között.
Hatékonyságának kulcsa
Az IKT eszközök használata és a többirányú tevékenység összefogása révén jelentős motivációs hatással bír, megköveteli és biztosítja a
diákok aktív részvételét a munkában.
Olyan virtuális közösségek jöhetnek létre, amelyeknek tagjait a közös érdeklődés, kreatív együtt gondolkodás köti össze.
Alternatíva
A tudásbázis-építés izgalmas alternatívaként szolgálhat a számítógép/Internet-használat öncélú formáival szemben, miközben a tanulók szinte
észrevétlenül jutnak új ismeretek birtokába.
Netgeneráció Prensky (2001) szerint
A mai diákok óvodától a felsőoktatásig képviselik az első generációt, akik ebben az új világban nőttek fel.
Diákjaink anyanyelvi szinten beszélik a számítógépek, a videojátékok és az Internet digitális nyelvét.
Most egy olyan új generáció áll előttünk, amelynek gondolkodási képességei roppantul különböznek elődeiktől ők a digitális bennszülöttek.
Netgeneráció 2010 kutatás
Készítette: Fehér Péter PhD (ELTE BTK Informatikai és Könyvtártudományi Intézet, Informatika Tanszék, Budapest) és Hornyák Judit
(Teleki Blanka Közgazdasági Szakközépiskola, Budapest)
Két online kérdőíves felmérés: Tenegen felmérés, 2009 november (1089 fő) és Netgeneráció 2010 - 43 oktatási intézmény 994 diákja körében, 2010 március
Netgeneráció technikai felszereltség Alapfok Középfok Felsőfok Saját számítógéppel rendelkezik 79,3% 90,1% 97,4%
Internet hozzáférés otthon 84,6% 94,3% 97,4% Mobiltelefon 95,4% 99,6% 100% Mobil internet 35,4% 26,4% 15,2%
Netgeneráció - számítógéphasználat
Netgeneráció és web2
10-24 évesek digitális jártassága
msn?????
közösségi oldalak?????
film/zeneletöltés?????
skype-használata????
számítógépes (online) játékok???
blogolás/weblapszerkesztés??
tájékozódás: tudomány/napi hírek??
video-, kép- és hangszerkesztő programok használata:?
Következtetések
Az eltérést nem a digitális eszközök hiánya okozza, sokkal inkább magyarázható az alábbi tényezőkkel:
attitűd
tudáshiány
érdektelenség
motiváció hiánya.
Várható nehézségek
Internetről vagy nyomtatott forrásból származó képek esetében szerzői jogi, fényképeknél személyiségi jogi kérdések tisztázása (plágium elkerülése).
Nem megfelelő típusú, színvonalú kérdések/válaszok a többi felhasználó reagálása nyomán ezek valószínűleg kikerülnek a rendszerből,
amely önszabályozó módon működne mind tartalmi, mind helyesírási vonatkozásban.
Lehetséges lépések tanári (mentori) oldalról
Wiki szoftver kiválasztása, letöltése, telepítése iskolai vagy egyéb szerverre.
A wiki testreszabása, beállításainak megadása.
A wiki - szerkesztés lépéseinek elsajátítása.
Jogosultságok kiosztása ( admin, mentortanárok , tanulók).
Néhány mintakérdés feltöltése.
A tanulók számára a weblap elérhetőségének megadása.
A feladatok meghatározása a tanulók számára, szabályok ismertetése , kérésre segítségnyújtás
Folyamatos figyelemmel kísérés, moderálás
Lehetséges lépések tanulói oldalról
Regisztráció (névvel, iskolával, egyéni vagy csoportos)
Alkalmas kérdések kitalálása
Illusztrációk (kép, animáció, video- vagy hanganyag) elkészítése/felvétele
Illusztrációk számítógépre való letöltése, válogatása, szerkesztése
A bejegyzés begépelése, illusztráció csatolása, beküldés (publikálás) - a wiki - szerkesztés lépéseinek elsajátítása .
Kérdések megválaszolása
Saját kérdésekre adott válaszok, hozzászólások (kommentek) figyelése, reagálás
Mások kérdésein való gondolkodás, válaszadás
Szavazás A hét kérdése/válasza témában
Töprengés újabb alkalmas kérdéseken.
Motiváció
A tanulóra ösztönző hatású, amikor saját produktumát látja az interneten.
Olvashatja a visszajelzéseket munkájáról.
Figyeli, értékeli a kérdéseire adott válaszokat.
Aktívan részt vesz és felelősséget vállal a közösség munkájában.
10 ötlet a wiki oktatási célú használatához
Nyújts részletes instrukciókat a wiki használatáról (vagy tegyél linket erről a weblapra) és hagyj időt a gyakorlásra.
Rögzítsd és tedd közzé a wiki használatának szabályait, és követeld meg ezek betartását.
Légy türelmes a diákokkal, és vedd figyelembe, hogy technikai segítségre lehet szükségük a wiki használatának elsajátítása során.
Teremtsd meg a bizalom kultúráját a wikin belül.
Nyújts egyértelmű és világos információt a (kurzussal kapcsolatos) elvárásokról.
10 ötlet a wiki oktatási célú használatához
Kínálj értelmes, autentikus tevékenységformákat (activities).
Biztosíts közös célokat a kollaboratív munkához.
Definiáld/határozd meg egyértelműen a diákok szerepét, feladatait és az értékelés módját.
Emlékeztesd a diákokat a követelményekre és határidőkre.
Mutass példákat a kollaboratív tevékenységekre és munkaformákra.
Forrás: Barbara Schroeder oktatási blogja
http://itcboisestate.wordpress.com/2008/05/21/10-best-practices-for-using-wikis-in-education/
Fordította: Fehér Péter PhD
Értékelés
Egy lehetséges szempontsor:
Témaválasztás
Tartalmi megvalósítás
Nyelvhelyesség
Audiovizuális tartalom
Hang, kép és szöveg összhangja
Aktivitás az online kommunikációban
Tanári kompetenciák
Kollaboratív platformok használatának felhasználói szintű ismerete.
A tudásépítő felfogással összhangban áll, ha a diákokkal együtt fedezzük fel a kiválasztott platform által kínált lehetőségeket.
Megvalósítás
(PHP és MySQL támogatással rendelkező) tárhely
domain név regisztrálása (opcionális)
wiki szoftverek összehasonlítása :
http:// en.wikipedia.org /wiki/ Comparison _of_wiki_software - 44 féle
http:// www.wikimatrix.org / - 124 féle
választott wiki: MediaWiki
MediaWiki
www.mediawiki.org
PHP programozási nyelven íródott, szabad szoftverű wikicsomag
a Wikipediához készült
manapság már a Wikimedia Alapítvány több projektje, és más wikik is használják
Tudod-e hogy? - tesztoldal
Hazai példák - felsőoktatás
Jelenleg elsősorban a felsőoktatásban használatos, elterjedését gátolja, hogy sok intézmény részesíti előnyben az eLearning rendszereket (pl. Moodle)
Wiki platformon megvalósított információs bázist és blogot működtet
pl. a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kara: http:// wiki.gtk.uni- p annon.hu / mediawiki _hu/ index.php /Nyitólap
További hazai példák
Könyvtárakkal, könyvekkel, olvasással kapcsolatos wiki alapú tudástár (tesztoldal),
elsősorban a szakmai közönségnek: http:// konyvtar.hu /
SuliWiki : a projekt célja, egy wiki motorokkal és más, tisztán szabad szoftverekkel megvalósított nyílt és
szabad oktatási anyag megvalósítása, mely elsősorban, de nem kizárólag az érettségi lexikális követelményeit fedi le oly módon,
hogy a főlapok tömören és lineárisan bejárhatók legyenek. http:// szabadiskola.org /w/start
Diákwikik a világban
Tanulók által tanulóknak készített jelentős wikire egyelőre csak külföldi példák vannak.
Mindenképpen izgalmas kihívást jelentene, és bőséges tapasztalattal szolgálhatna a módszer magyarországi kipróbálása.
Kidpedia
The best encyclopedia for kids, by kids (Mattawan Consolidated Schools, Michigan): http://www.kidpedia.info
Oktatóvideó a Kidpedia wiki szerkesztéséről: http:// www.screencast-o-matic.com / watch / cQhbFxeKU
Oktatóvideó képek hozzáadásához: http:// www.screencast-o-matic.com / watch /cQhO1eeLT
Kidpedia - nyitóoldal
Kidpedia - szócikkek
Kidpedia - kategóriák Kategória KIVÁLÓ! MEGLEHETŐSEN JÓ JÓ MUNKÁT IGÉNYEL Információ minősége
Világos információk
3 vagy több részlet
Nem közöl véleményt, nem hiteles információt
Világos információk
1-2 több részlet
Nem közöl véleményt, nem hiteles információt
Világos információk
Nincsenek részletek
Vélemény, néhány nem hiteles információ a lapon
Pl.: Úgy gondolom, hogy "
Az információ nincs kapcsolatban a témával
Nincsenek részletek
Rengeteg vélemény, nem hiteles információ
Megszerkesz- tettsége
Az információ nagyon jól szervezett
Bekezdésekkel jól tagolt
Az információ szervezett
Bekezdésekkel tagolt
Az információ szervezett
Nincsenek bekezdések az információ tagolására
Az információ szervezetlen
Nincsenek bekezdések
Nyelv- helyesség
Nincsenek nyelvtani, helyesírási és központozási hibák
Kevés (1-2) nyelvtani, helyesírási és központozási hiba
Néhány (3-5) nyelvtani, helyesírási és központozási hiba
Sok (5 vagy több ) nyelvtani, helyesírási és központozási hiba
Források
Az össze s szöveges és képi információforrás részletesen megadott
Pl: http://en.wikipedia.org/wiki/Wii
Az összes szöveges és képi információforrás általánosan megadott
Pl: http://www.wikipedia.org
Csak néhány forrás van megadva
Nincs forrásmegjelölés
Kidipedia
Ein Wiki von Kids für Kids Die Universität Duisburg-Essen): http://www.kidipedia.de )
Főoldalon a hét cikke Beitrag der Woche
http:// www.kidipedia.de / live / index.php ?a= beitragderwoche
Kidipedia - nyitóoldal
Kidipedia tanári belépés
Kidipedia tanulói belépés
A továbbfejlesztés lehetőségei
A kipróbálás tapasztalatainak függvényében a www.tudodehogy.hu országos tudásbázissá válhat.Több mentortanár összehangolt munkája szükséges a kontrollált, színvonalas működéshez. Széleskörű használata esetén érdemes a nyelvi korlátokon átlépni, azaz idegen nyelv(ek)re (angol, német stb.) lefordítani egyes tartalmakat.
Felhasznált irodalom
Dorner Helga (2007): Kollaboratív tudásépítés számítógéppel segített tanulási környezetben a tudásépítő interakciók elemzése,
Multimédia az oktatásban konferencia, http:// www.bmf.hu / conferences /multimedia2007/55_ DornerHelga.pdf
Fehér Péter (2001): Konstruktív pedagógiai kísérletek és számítógéppel segített tanulás http:// edutech.elte.hu / multiped / szst _01/ szst _01.pdf
Fehér Péter (2010): DIGITÁLIS MESÉK DIGITÁLIS PAPÍRON". In: IKT - MOZAIK. Kézikönyv pedagógusoknak a számítógép tanórai alkalmazásához.
Szerk.: Kőrösné Mikis Márta, OFI.
Hunya Márta: Kollaboratív oktatási környezetek: http:// edutech.elte.hu / multiped / szst _09/ szst _09.pdf
Fehér Péter Hornyák Judit (2010): Mítosz vagy valóság? A netgeneráció jellemzői Magyarországon (VIII. Pedagógiai Értékelési Konferencia, Szeged, 2010. ápr. 16-17.)
Tudod-e, hogy? Ki volt az előadó? Sutka Irén: [email_address] Szegedi Kereskedelmi, Közgazdasági és Vendéglátóipari Szakképző Iskola Vasvári Pál Tagintézménye (www.vasvari.hu) Ki segítette a munkáját?
Fehér Péter PhD, Educatio Kht. munkatársai Mi következik most? Az előadó megköszöni a figyelmet. ? Képek forrása: http://www.free-power-point-templates.com D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Kiss Zsuzsanna: Tematikus információforrások az Interneten I. A f o r m á t u m n e v e : PowerPoint prezentáció O l d a l a k s z á m a : 63 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : Microsoft Office PowerPoint 2003 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x576 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 72 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Erzsébet |