D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó U R L : http://dka.oszk.hu/019800/019809 F á j l n é v : kerepesi_horvath_e.jpg B é l y e g k é p : http://dka.oszk.hu/019800/019809/kerepesi_horvath_e_kiskep.jpg F ő c í m : Horváth Ernő B e s o r o l á s i c í m : Horváth Ernő S z e r e p : fényképész B e s o r o l á s i n é v : Varga U t ó n é v : József I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2010-10-15 A t í p u s n e v e : fénykép M e g n e v e z é s : Varga József fotói M e g n e v e z é s : Kerepesi temető M e g n e v e z é s : Dr. Varga József honlapja M e g j e g y z é s : Az alkotótól. T é m a k ö r : Képzőművészet, vizuális művészetek A l t é m a k ö r : Szobrászat, kerámiaművészet T é m a k ö r : Család, társas kapcsolatok A l t é m a k ö r : Halál T é m a k ö r : Képzőművészet, vizuális művészetek A l t é m a k ö r : Építőművészet T á r g y s z ó : Horváth Ernő (1883-1943) M i n ő s í t ő : személynév T á r g y s z ó : síremlék M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : temető M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : sírfelirat M i n ő s í t ő : műfaj
L E Í R Á S K é p a l á í r á s : Kerepesi temető: 49-2-57 I s m e r t e t ő s z ö v e g : Horváth Ernő tanár, a hazai aviatika úttörője. Budapesti középiskolai tanár volt. Mint repülőgéptervező és pilóta több kora színvonalán álló monoplánt (Horváth L, II., III.) szerkesztett és épített. Már első, 25 LE-s gépével az 1910. évi budapesti repülőversenyen díjat nyert. Gépeit kezdetben maga vezette, de miután súlyos repülőbaleset érte, abbahagyta a repülőgépvezetést. Nevéhez fűződik az első m. utasszállító repülőgép, egy kétszemélyes monoplán építése. III/A jelű gépe Prodam Guidó vezetésével először repült Budapest felett. Utóbb ugyanez a gépe átrepülte a Quarnerói-öblöt, miközben 1100 m magasságot ért el. Legfejlettebb gépeit változó görbületű és hajlásszögű szárnyakkal építette, amiáltal jó oldal- és hosszstabilitást és siklóképességet ért el. Elsőként foglalkozott hazánkban azzal a problémával, hogyan lehetne a repülőgépek magassági és oldalkormányát egyetlen, univerzális kormánnyal helyettesíteni. A magyar repülés hőskorának Horváth Zsélyi Aladár mellett a tudományos alapon kísérletező, legtermékenyebb repülőgép-szerkesztője volt.
(Forrás: Magyar Életrajzi Lexikon) K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Kaszala Károly U R L : http://dka.oszk.hu/019700/019761 A f o r m á t u m n e v e : JPEG képállomány M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 1200x1600 pixel S z í n : színes L e g j o b b s z í n m é l y s é g : 24 BPP T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ A d o k u m e n t u m s t á t u s z a : INSIDE S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Kekk Adrienn |