D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : somorjai_noemi_kuszobfelelem.jpg B é l y e g k é p : https://dka.oszk.hu/131700/131709/somorjai_noemi_kuszobfelelem_kiskep.jpg F ő c í m : Hogyan mozdíthatjuk elő könyvtári módszerekkel az olvasók küszöbfélelmének leküzdését? B e s o r o l á s i c í m : Hogyan mozdíthatjuk elő könyvtári módszerekkel az olvasók küszöbfélelmének leküzdését? S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Somorjai U t ó n é v : Noémi I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2022-09-29 E s e m é n y : kibocsátva I d ő p o n t : 2022-07-14 D á t u m r a v o n a t k o z ó m e g j e g y z é s : Az előadás időpontja. A t í p u s n e v e : prezentáció A t í p u s n e v e : előadás M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció A j o g t u l a j d o n o s n e v e : Somorjai Noémi S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Jogvédett T é m a k ö r : Szociológia, társadalomkutatás A l t é m a k ö r : Kisebbségek T é m a k ö r : Család, társas kapcsolatok A l t é m a k ö r : Erotika, szexualitás T é m a k ö r : Könyvtártan, információtudomány A l t é m a k ö r : Könyvtárvezetés, könyvtárügy T é m a k ö r : Szociológia, társadalomkutatás A l t é m a k ö r : Gyermekek, ifjúság T á r g y s z ó : leszbikus M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : homoszexualitás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : biszexualitás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : transzszexualitás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : interszexualitás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : hátrányos megkülönböztetés M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : nemi diszkrimináció M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : félelem M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (Budapest) M i n ő s í t ő : intézmény T á r g y s z ó : könyvtár M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : könyvtáros M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : könyvtárhasználat M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : információkeresés M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : fiatalkorú M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : öngyilkossági kísérlet M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : 2022 M i n ő s í t ő : időszak K é p a l á í r á s : Hogyan mozdíthatjuk elő könyvtári módszerekkel az olvasók küszöbfélelmének leküzdését? N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : MKE 53. Vándorgyűlés
Fenntarthatóság, felelősség, szemléletformálás
2022. július 14-16. Kaposvár
Hogyan mozdíthatjuk elő könyvtári módszerekkel az olvasók küszöbfélelmének leküzdését?
Somorjai Noémi
informatikus könyvtáros
somnoemi@gmail.com
Kiindulás
Kérdés:
- Mi volt a FSzEK Gyermekkönyvtár polcain a homoszexualitásról (LMBT irodalom) egy évtizeddel ezelőtt?
– 30 kötetben 2 bekezdés
- a MOB (Magyar Orvosi Bibliográfia) online változatban 2007-ben 20 találat, (gyakorlatilag irreleváns)
- a FSzEK katalógusban 140 tétel (legkülönfélébb területekről)
Tabutémák
a halál, gyász, a betegségek
a szexualitás, homoszexualitás
az alkoholizmus, a válás
a családon belüli bántalmazás
a szexuális abúzus
nem szívesen beszélünk bizonyos dolgokról - mert kellemetlen a téma, vagy szégyelljük magunkat miatta
Mi tesz egy kérdést tabutémává?
Küszöbfélelem
Az olvasóé?
A könyvtárosé - (nem) merünk változtatni?
A szülőé - mi lesz, ha megtudja család, az iskola?
A kisebbségi csoporté - hogyan közelítsen, hogyan viselkedjen?
A tudományos kutatásé?
Küszöbfélelem – library anxiety
Először egyetemi hallgatók körében vették észre
Félelem az ismeretlentől, lelki gátlás
Az olvasó és az információ közti korlát, akadály
Az az érzés, hogy az olvasó/hallgató információkeresési jártassága nem kielégítő, és ezt szégyellni kell.
Félelem a könyvtáraktól és a könyvtárosoktól, attól, hogy tudatlannak tűnik a kezdő olvasó
"Másoknak nincs könyvtári szorongása, csak nekem van" és ezt titkolni kell
A könyvtári szorongás kutatása nagy vonalakban
Mellon, C. 1986. alapok
Bostick, S.L. 1992. disszertáció és mérőeszköz: Könyvtári szorongás skála
Carlile, H. 2007. irodalmi áttekintés, kiegészítések, validált-e a skála?
Jiao, Q.G. - Onwuegbuzie, A.J. további fejlesztések
Az egész világon elterjedt mérőeszköz
Küszöbfélelmet befolyásolja
A könyvtár mérete (adatbázisok/IKT-eszközök/ programok/ katalógusok) felépítése/működése
Helyismeret, jártasság hiánya
Az olvasó nem ismeri, hol és hogyan vannak elhelyezve a dokumentumok
Nem tudja, hogyan fogjon hozzá (sehol egy ember)
Bizalom hiánya, gátlásosság, nem szeret kérdezni
Kisebb könyvtárak működésének, ismeretének hiánya - a szülő elkísérte-e valaha könyvtárba
A könyvtárosok attitűdje
A küszöbfélelmet csökkenti
A könyvtárosok megszólíthatósága
Használóképzések, könyvtárvezetések - hatékonyan és igazoltan csökkenti a szorongást
Tájékoztató táblák kihelyezése
Könyvtárhasználati tájékoztatók (internet, szórólap)
Ha a könyvtáros elismeri a küszöbfélelem jogosultságát és ezt közvetíti is
Ha a tájékoztató könyvtáros kimozdul a helyéről és a segítségre szoruló olvasóhoz fordul
Legyen mód névtelenül kérdezni
Emailen, chat-en
Kérdezze a könyvtárost!
Telefonon, sms-ben
Messengeren
Hogyan keressünk információt – könyvtárban, adatbázisban és interneten
Kérdésfeltevés, megfogalmazás: milyen forrásokban keressen az olvasó
Információforrások: szöveges, képi, hangzó, adat - nyomtatott, elektronikus, mindkettő
Legyen tisztában a szakkatalógus hierarchikus vagy mellérendelő felépítésével
Használjon megfelelő szakkifejezéseket és kulcsszavakat
Források: könyvtárak, online katalógusok, keresőmotorok
Szerkesszen megfelelő keresési stratégiát, ha szükséges, módosítsa
Szűkítse a keresést, ha túl sok találatot kapott, -- tágítsa, ha túl keveset
Válassza ki és értékelje az információt: mennyire kurrens, releváns, hiteles, pontos. Mi a célja az információforrásnak. Ismerje fel a különböző megközelítéseket. Vegye észre a csúsztatásokat. Tegyen különbséget tények és vélemények között.
Használja az információt felelősen, etikusan és legálisan: Szellemi tulajdon, copyright, megfelelő hivatkozás, plágium
Intellektuális szabadság fogalma: alkothasson véleményt, kaphasson információt és terjeszthesse nézeteit
https://trails-archive.org/wp-content/uploads/2019/05/TRAILS-Categories-defined.pdf
Mit tegyen az olvasónk, ha elérte a küszöbfélelem?
Ismerd fel a küszöbfélelem érzését, tudjad, hogy ez mással is előfordul, - nem vagy egyedül, ha azt érzed, túlnőtt rajtad a könyvtár
Kérjél meg egy könyvtárost, hogy segítsen. Lehet, hogy nehezedre esik, mert megszoktad, hogy egyedül is boldogulsz.
Néha a könyvtárosok kissé félelmetesnek tűnhetnek, mégis tudd, azért vannak ott, hogy SEGÍTSENEK NEKED.
Keress egy könyvtárost, ismerkedj össze vele, mutatkozz be. A könyvtáros is viseljen kitűzőt.
Kérdezd a könyvtárost személyesen, chatben, emailen, sms-ben, telefonon, kérj időpontot személyes találkozóra.
Kérdezhetsz névtelenül is.
Lehetünk-e híd a zavaros folyó fölött... hogyan segítsünk, ha tabusított az információ?
Kényes témáink egyike: a homoszexualitás
1962: jogilag nem büntethető
1973: orvosilag nem betegség
2013-tól: a Pápa revideálja az egyház nézeteit
2009: regisztrált élettársi kapcsolat köthető
változó társadalmi attitűdök
polgárjogi mozgalom
megengedőbb láthatóság
közbeszédben téma
Kevés tudományos kutatás
Evolúciósan így vagyunk kódolva
Attitűdjeink:
orvostanhallgatókat vizsgáltak
Minél magasabb évfolyamot végzett el az egyetemen,
minél kevésbé vallásos,
minél több egzakt ismerettel rendelkezik a melegek életéről
és minél több LMBT ismerőssel rendelkezik a hallgató,
annál kevésbé lesz elutasító a melegekkel kapcsolatban
Szél Zs et al: Hungarian Medical Students' Knowledge About and Attitude Toward Homosexual, Bisexual, and Transsexual Individuals, J. Homosex. 2020
Mit élnek át a kamaszok?
A másság érzése, elkülönülés a kortársaktól
Nincsenek szavak az érzéseik felismerésére, az okok megfogalmazására
Nincsenek látható példák, követhető életutak
Zavarodottság korszaka
Felismerés
Elfogadás
Felvállalás
Mit keres a fiatal?
Fogódzót, bizonyosságot
Tükör funkció - szépirodalom
Szakirodalom - mentális egészség megőrzés és orvosi információ
Meghallgatást, megerősítést
Ha a szülő nem partner, a könyvtár és a könyvtáros is lehet háttér, mentor, biztos pont
Martin H, Murdock J: Serving Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, and Questioning Teens: A How-To-Do-It Manual for Librarians, Neal-Schuman 2007.
Mit keres a szülő?
Mit tegyen a szülő, ha testileg és lelkileg egészséges meleg gyereket akar nevelni?
Beszélgessen gyermekével nyíltan a homoszexualitásról
Gyűjtsön be minél több információt a melegekről
Tűzzenek ki közös célokat!
Fogadja be a választott partnert a családba, hívja meg családi ünnepekre
Center for Disease Control and Prevention adatai alapján: Somorjai N. Homoszexualitás. LMBTI gyermekek és serdülők a házi gyermekorvosi ellátásban. Hírvivő 2017. 22. 2. 24-27.
Hogyan csökkenthető az öngyilkossági kísérletek száma
A JAMA Pediatrics 2017. évi közleményében közölte:
a Youth Risk Behavior Surveillance System (USA)
(Fiatalkori Kockázati Magatartás Vizsgáló Hálózat ) által
1999 és 2015 között megkérdezett
762 ezer (16 év átlagéletkorú) serdülő közül
a szexuális kisebbséghez tartozó fiatalok
28,5%-a követett el öngyilkossági kísérletet.
Miután engedélyezték az azonos neműek házasságát egyes államokban,
7%-os relatív csökkenést mértek az öngyilkossági kísérletek számában.
Az eredmény azt sugallja, hogy az … az élet más területein is tehetünk
lépéseket az egyenlő esélyek és jobb életkilátások megteremtéséért.
Csökkenthető terhek és kiadások az egészségügyi ágazatban: öngyilkossági kísérletek, hangulatzavarok, szorongásos zavarok és pszichiátriai társbetegségek területén
Raifman J et al: Difference-in-differences analysis of the association between state same-sex policies and adolescents suicide attempts. JAMA Pediatrics 2017. Vol.171. No.4. 350-56.
Mit tehet a könyvtár?
Tájékoztat és megtöri a csendet
Gyűjt, duplikál, letölt www.hatter.hu
Visszakereshetően szakoz (a ‚beteg olvasó’ elévült tárgyszó!)
Láthatóvá tesz, kitesz, jelez, ugrópontra mutat
LMBT-barát olvasószolgálat, fotók, integráció
A tájékoztatásban nyitva hagyja a lehetőséget, hogy lmbt információt is adjon
Könyvkölcsönző-automát alkalmaz
Programot szervez (német városi könyvtár tapasztalata)
"Védett teret" jelöl ki a könyvtárban
Mentor szerepbe lép
Jelzi a megfelelő szakmák felé, ha információhiány van egy területen
Folyamatábra:
az információhiánytól az orvosi rendelőig
tabutéma – információdeficit
a lemaradók kívül rekednek az információáramláson
félelem, szorongás lép fel
depresszió, megküzdési nehézségek jelentkeznek
stressz - stressz-betegségek alakulnak ki
egészségügyi és mentálhigiénés ellátásba kerülnek, holott diagnosztikailag nem tekinthetők betegnek!
Könyvtárosnak lenni nem semleges állapot, hogy csak passzívan várjuk a kérdéseket...
Sokkal inkább a ... pozitív változás előmozdítója a közösségben.
(D. Lankes)
További irodalom https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=10022607
További szakirodalom, hazai kezdeményezések
1. Péterfi Rita: Olvasóközpontú olvasásfejlesztés Könyvtári Figyelő 2007. 53:3.
2. Esélyegyenlőségi módszertani útmutató, Szerk. Csongor Anna, Bp., 2017.
3. Tabu a gyermekirodalomban, Szerk.: Varga E, Pusztai V, Turcsányi E., Magyar Gyermekirodalmi Int. 2021.
4. Somorjai N: Figyelni kell rájuk! Az LMBT fiatalok könyvtári ellátása.
Könyvtári Figyelő 2019. 65:2. 233-244.
5. Martin H, Murdock J: Serving Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, and Questioning Teens: A How-To-Do-It Manual for Librarians, Neal-Schuman 2007.
6. Greenblatt E: Serving LGBTIQ Library and Archives Users, McFarland 2010.
Te is szerethető, értékes és elfogadható vagy. D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Somorjai Noémi: Figyelni kell rájuk! : A LMBT(I) fiatalok könyvtári ellátása A f o r m á t u m n e v e : PowerPoint prezentáció O l d a l a k s z á m a : 26 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : Microsoft Office PowerPoint 2016 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : PDF dokumentum O l d a l a k s z á m a : 26 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : HTML dokumentum T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : HTML 5 verzió M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x433 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 96 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ A d o k u m e n t u m s t á t u s z a : INSIDE S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Zsuzsanna |