D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : szilagyi_hajdu_robotika.jpg B é l y e g k é p : https://dka.oszk.hu/129500/129595/szilagyi_hajdu_robotika_kiskep.jpg F ő c í m : Modern robotikai technológiai ismeretek oktatása "Teljes spektrumú" oktatási módszerrel B e s o r o l á s i c í m : Modern robotikai technológiai ismeretek oktatása "Teljes spektrumú" oktatási módszerrel S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Hajdu U t ó n é v : Csaba I n v e r t á l a n d ó n é v : N S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Szilágyi U t ó n é v : Zoltán I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2022-06-20 E s e m é n y : elérhető I d ő p o n t : 2022-04-20 D á t u m r a v o n a t k o z ó m e g j e g y z é s : Az előadás időpontja. A t í p u s n e v e : prezentáció A t í p u s n e v e : előadás M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : Networkshop 2022 M e g n e v e z é s : Panopto U R L : https://avspring.hu/networkshop/ A j o g t u l a j d o n o s n e v e : Hajdu Csaba, Szilágyi Zoltán S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Jogvédett T é m a k ö r : Számítástechnika, hálózatok A l t é m a k ö r : Programozás T é m a k ö r : Számítástechnika, hálózatok A l t é m a k ö r : Mesterséges intelligencia T é m a k ö r : Pedagógia, nevelés A l t é m a k ö r : Felsőfokú oktatás T é m a k ö r : Pedagógia, nevelés A l t é m a k ö r : Szakképzés T á r g y s z ó : Széchenyi István Egyetem (Győr) M i n ő s í t ő : intézmény T á r g y s z ó : automatizálás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : mesterséges intelligencia M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : robotika M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : felsőfokú oktatási intézmény M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : villamosmérnöki ismeretek M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : 2022 M i n ő s í t ő : időszak K é p a l á í r á s : Modern robotikai technológiai ismeretek oktatása "Teljes spektrumú" oktatási módszerrel N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : Hajdu Csaba-Szilágyi Zoltán:
Modern robotikai technológiai ismeretek oktatása "Teljes spektrumú" oktatási módszerrel
Bemutatkozás
Bemutatkozás
Tantárgy bemutatása
Bsc villamosmérnök szakon
Automatizálási szakirányon
Nappali képzésben
7. szemeszterben
Szabadon választott tárgyként meghirdetett
Tantárgy bemutatása
A tárgy a mobil robotika témakörének számos aspektusát dolgozza fel.
Ilyenek a
programozás,
kinematika,
érzékelés,
szimuláció,
irányítás,
A szükséges tudományterületi ismeretek:
Számítástechnika
Matematika
Fizika
Elektronika
...
Oktatási módszertan
A tárgy komplexitása miatt nem hagyományos oktatási módszert választottunk
és elneveztük Teljes Spektrumú oktatási módszernek
Oktatás eszközei
Szoftverek
Python 3.10 programozási környezet
Gazebo 11.0.0 szimulációs szoftver
ROS 2 program könyvtár
Hardverek
LEGO Mindstorms EV3 építő készlet
Frontális előadás
A szemeszter első 4 hetében, heti 2 órában került megszervezésre az alábbi témakörökben:
Robotikai alapismeretek összefoglalása
Mobil robotok kinematikája
Irányítási algoritmusok és eszközök
Python programozás
Gazebo szimulációs szoftver használata
ROS 2 architektúra és programozás
Tervezés és szimuláció
Mobil robot tervezési és szimulációs feladatokra a félév során további 4 alkalommal, alkalmanként 2 óra állt rendelkezésre.
A hallgatók 3 fős csoportokra osztva dolgoztak.
A tervezés döntő részét órán kívüli munkában végezték.
Legfontosabb tanulság:
Egy ötlet, terv szintre emelése és a terv szimulációban történő tesztelése, számos előre nem látott problémát vet fel az ötlettel kapcsolatban.
Építés és programozás
Az építési és programozási szakaszra további 5 alkalommal 2-2 óra állt rendelkezésre.
A hallgatók igény szerint foglalkozásokon kívüli időpontban is igénybe vehették a labort és az eszközöket.
A robot programozását Python nyelven kellett elvégezni.
Legfontosabb tanulság:
A tervezés során elkövetett hibák vagy pontatlanságok, a kivitelezés során mutatkoztak meg. Nem minden elméletben kigondolt megoldás működik a valóságban, a szimulációs tesztek és precíz tervek ellenére sem.
Eredményének bemutatása
Saját eredmények bemutatása ,Önértékelés, önreflexió
A hallgatók feladata volt az elkészített projekt bemutatása egy „független érdeklődő csoport” számára. Online felületen élő stream előadás keretében.
Az online felület a Goolge Meet alkalmazás és egy Discord szerver volt.
A megoldást élőben működés közben be kellett mutatni, a csapaton belüli munkamegosztást is meg kellett említeni és a működést is prezentálni kellett.
A hallgatók által készített bemutató megtekinthető: https://www.youtube.com/watch?v=40BzH4AH0Tw
Legfontosabb tanulság:
A kezdeti elképzelés és a megvalósult eredmény közötti különbségeket, a megvalósítás során felmerült nehézségeket a hallgatóknak maguk értékelniük kellett.
Számonkérés - értékelés
Tervezett értékelés:
Elméleti ismereteket mérő írásbeli vizsga + a megvalósult projektfeladat értékelése.
Megvalósult értékelés:
A megvalósult projektek alapján, a kitűzött cél és az elért eredmények kontextusában gyakorlati félév végi jegy került megadásra.
Hallgatói visszajelzések
A hallgatói vélemények megismerésének céljából kérdőíves felmérést végeztünk
Előzetes elvárások:
Mennyire felelt meg az előzetes elvárásainak a tárgy?
Előzetesen mennyire gondolta nehéznek, nehezen tanulhatónak a tárgy tartalmát?
A tárgy utólagos megítélése:
Utólag, hogyan értékelné a tárgy eredményességét a saját maga számára?
Utólag mennyire tartja nehezen megtanulhatónak a tárgy tartalmát?
Az oktatási módszerekre történő visszajelzés:
Mennyire volt szokatlan a tárgy oktatási módszere?
Mennyire érezte jónak a tárgy oktatási módszerét?
Mennyire volt élményszerű az oktatás a saját maga számára?
Hallgatói visszajelzések
Visszajelzés aránya:
14 hallgatóból 8
57%
Hallgatói visszajelzések
További tervek
A tárgy ismételt meghirdetése
Az Autonóm intelligens robotok tárgy a 2022/23 I. szemeszterben is meghirdetésre került.
Az oktatási módszerek alkalmazása más tárgyakra
Más tárgyak vonatkozáséban az eszköz háttér biztosítsa még megvalósítás alatt áll. Érintett tárgy lehet a mesterséges intelligencia illetve a gépi tanulás, valamint más összetett ismeretek elsajátítását igénylő tárgy.
Az oktatási módszerek alkalmazása más korosztályokra
A győri Mobilis közreműködésével középiskolás korosztály
számára robotika szakkör megvalósítása folyamatban van.
Köszönöm a figyelmet! D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Molnár Dániel - Dani Erzsébet: Robotok a könyvtárban A f o r m á t u m n e v e : PowerPoint prezentáció O l d a l a k s z á m a : 17 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : Microsoft Office PowerPoint 2016 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : PDF dokumentum O l d a l a k s z á m a : 17 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : HTML dokumentum T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : HTML 5 verzió M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x433 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 96 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített Á l t a l á n o s m e g j e g y z é s : Networkshop konferencia 2022 A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ A d o k u m e n t u m s t á t u s z a : INSIDE S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Zsuzsanna |