D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : nagy_gyorgy_ikt.jpg B é l y e g k é p : https://dka.oszk.hu/129500/129589/nagy_gyorgy_ikt_kiskep.jpg F ő c í m : IKT eszközök alkalmazása az alsó tagozatos környezetismeret órákon B e s o r o l á s i c í m : IKT eszközök alkalmazása az alsó tagozatos környezetismeret órákon S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Nagy U t ó n é v : György I n v e r t á l a n d ó n é v : N E g y é b n é v e l e m e k : Dr. E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2022-06-16 E s e m é n y : elérhető I d ő p o n t : 2022-04-21 D á t u m r a v o n a t k o z ó m e g j e g y z é s : Az előadás időpontja. A t í p u s n e v e : prezentáció A t í p u s n e v e : előadás M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : Networkshop 2022 A j o g t u l a j d o n o s n e v e : Dr. Nagy György S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Jogvédett T é m a k ö r : Számítástechnika, hálózatok A l t é m a k ö r : Információs rendszerek T é m a k ö r : Pedagógia, nevelés A l t é m a k ö r : Alsófokú oktatás T á r g y s z ó : infokommunikáció M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : oktatástechnológia M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : alsó tagozat M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : környezetismeret M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : audiovizuális oktatási eszköz M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : 2022 M i n ő s í t ő : időszak K é p a l á í r á s : IKT eszközök alkalmazása az alsó tagozatos környezetismeret órákon N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : IKT eszközök alkalmazása az alsó tagozatos környezetismeret órákon
Networkshop 2022, Debrecen Dr. Nagy György THE TETT, Sárospatak
"Merjünk nagyok lenni, s valóban nem olyan nehéz, de legyünk egyszersmint bölcsek is" Széchényi
Problémafelvetés
Csökken az iskolások természettudományos műveltsége (Pisa felmérés)
Növekvő tananyag
Csökkenő óraszám (1. és 2. osztályban nincs környezetismeret)
Nem jut idő, a tananyag konstruktív feldolgozására
Kevés a taneszköz, természettudományos laboratórium
Szívesen kísérletezne a tanuló, az intrinzik működik
Nem hatékonyabb a módszertan
Nem alkalmazzuk a technológiai környezetet
Technológiai környezet
IKT környezet (felhasználói megközelítés)
Digitális tábla
Számítógép
Tablet (digitális palatábla)
Okostelefon
Virtuális 3D szemüveg, stb.
A természettudományos megismerés technológiai környezete
Megfigyelési eszközök
Mérőeszközök
Kísérleti eszközök
Infrastruktúra technológiai fejlettsége (pl. Wi-fi, felhő szolgáltatás)
Elméleti alapok
Utánzás általi tanulás - őskor- tanulási környezet - a természet
Hallás általi tanulás - ókor és középkor - tanterem
Érzékszervek általi tanulás (Comeniustól)-újkor - tanterem és környezet
Cselekvés általi tanulás, reformpedagógia (megmondjuk milyen ismeretet alkosson) - legújabb kor - tanterem és környezet
Cselekvés általi tanulás, konstruktivizmus (a gyerek alkotja újra az ismereteket) -globális problémák kora- tanterem és környezet
Cselekvés általi tanulás, konstruktivizmus - globális problémák kora - kibertér és környezet (hibridtér)
Virtuális cselekvés általi tanulás - kiberőskor - kibertér
A környezetismeret tantárgy tanítási-tanulási sajátosságai
Cél: Természettudományos megismerés-> pozitív környezettudatos magatartás kialakítása -> fenntarthatóságra való nevelés
A környezettel kapcsolatos viszony érzelmiről értelmire változik
A pozitív attitűd kialakítása a környezet, természet iránt folytatódik
Minden érzékszerv maximális bevonásra kerül
Cselekvő megismerés történik
Élmény-,zoo-, múzeum- , drámapedagógia stb. bevonása a tanítási-tanulási folyamatba
Minden kölcsönhatásra a példa a mindennapi életből kerül bemutatásra
Környezetismeret óra típusai
Új ismeretet feldolgozó óra
Gyakorlati óra
Rendszerező óra
Ellenőrző (értékelő) óra
Új ismeretet feldolgozó óra
Hagyományos
Számonkérés
Ismeretszerzés
Alkalmazás
Konstruktivista (RJR)
Ráhangolódás
Jelentésteremtés
Reflektálás
Számonkérés
Tradícionális
szóban 1-2 fő (azonnal értékelek)
feladatlap 4-5 fő (előkészítem, differenciálható , óra után értékelem)
Technológiai
IKT eszközön egyénileg mindenkit (előkészítés, differenciálható, azonnali ellenőrzés)
Ismeretszerzés
Motiváció
Célkitűzés
Ismeretek aktiválása
Új ismeretek gyűjtése
Ismeretek elemzése
Következtetés
Tanulási-tanítási stratégiák
Induktív
Deduktív
Algoritmikus
Kondíciónáló
Interorizációs
Problémamegoldó
Információ átadás-átvétel
Alkalmazás
Rendszerezés
Rögzítés
Alkalmazás
Összefoglalás , ellenőrzés
Értékelés
Hozzáértő pedagógus
Megfelelő hardverek megléte
Megfelelő szoftverek megléte
A tanulók készség szinten kezelik az eszközöket
Nem hozzáértő a pedagógus
Nincsenek megfelelő hardverek
Nincsenek megfelelő szoftverek
A tanulók alap szinten sem tudják kezelni az eszközöket
Eredménytábla
Megoldhatatlan?
Magdeburgi féltekék
Vákuumszivattyú és üvegharang
Reaktív mozgás
Szélcsatorna
Vulkán
Konklúzió
A technológiai eszközök hatékonyabbá tehetik a környezetismeret tanítását
Az óra nem minden momentumában alkalmazhatóak hatékonyan
A tanulói összetétel befolyásolja az alkalmazást
Pedagógus digitális kompetenciája
A társadalmi-gazdasági lehetőségek korlátozzák az alkalmazást
A kreatív pedagógus a megmutathatatlant is be tudja mutatni, IKT eszközök nélkül is D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Bedő Andrea: IKT eszközök, digitális tananyagok, műveltségi területek a pedagógusok szemével A f o r m á t u m n e v e : PowerPoint prezentáció O l d a l a k s z á m a : 17 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : Microsoft Office PowerPoint 2016 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : PDF dokumentum O l d a l a k s z á m a : 17 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : HTML dokumentum T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : HTML 5 verzió M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x433 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 96 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített Á l t a l á n o s m e g j e g y z é s : Networkshop konferencia 2022 A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Zsuzsanna |