D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó 
 F á j l n é v : kokas_karoly_emlekezet_digitalis_katedralisa.jpg
C Í M 
F ő c í m : Az emlékezet digitális katedrálisa 2019
B e s o r o l á s i   c í m : Emlékezet digitális katedrálisa 2019
A L K O T Ó 
S z e r e p : létrehozó
B e s o r o l á s i   n é v : Kokas
U t ó n é v : Károly
I n v e r t á l a n d ó   n é v : N
K r o n o l o g i k u s   k i e g é s z í t ő : 1959-
V I A F I d : 234918407
D Á T U M 
E s e m é n y : felvéve
I d ő p o n t : 2020-02-10
E s e m é n y : elérhető
I d ő p o n t : 2019-10-01
D á t u m r a   v o n a t k o z ó   m e g j e g y z é s : A prezentáció előadásának időpontja.
D O K U M E N T U M T Í P U S 
A   t í p u s   n e v e : prezentáció
A   t í p u s   n e v e : előadás
R É S Z G Y Ű J T E M É N Y 
M e g n e v e z é s : Prezentáció
M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció
E R E D E T I   K I A D V Á N Y ,   O B J E K T U M 
S Z Á R M A Z Á S I   H E L Y 
M e g n e v e z é s : Prezi
J O G K E Z E L É S 
A   j o g t u l a j d o n o s   n e v e : Kokas Károly
S z e r z ő i   j o g i   m e g j e g y z é s e k : Jogvédett
T É M A 
T é m a k ö r : Könyvtártan, információtudomány
A l t é m a k ö r : Könyvtárvezetés, könyvtárügy
T é m a k ö r : Könyvtártan, információtudomány
A l t é m a k ö r : Könyvtárhasználat
T é m a k ö r : Számítástechnika, hálózatok
A l t é m a k ö r : Internetes technológia
T Á R G Y S Z Ó 
T á r g y s z ó : emlékezés
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : szemantikus web
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : könyvtár
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : katalogizálás
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : összefüggés
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
I D Ő - H E L Y   T Á R G Y S Z Ó 
L E Í R Á S 
N y e r s   v a g y   O C R - e s   s z ö v e g : az online evolúció? [azóta] az emberek hamis képet alkotnak saját intelligenciájukról, mióta az információk könnyen elérhetőek az interneten (Yale-kutatás) az internet nem csak az életmódunkat, hanem az agyunkat is átprogramozza (Carr) "Semmi értelme leülni és az elejétől a végéig elolvasni egy könyvet. Nem ez az idő felhasználásának az ideális módja, mert a világhálón hamarabb is hozzájuthatunk azokhoz az információkhoz, amelyekre szükségünk van. Aki megtanul ügyesen "vadászni" az interneten, azok számára a könyvek egy csapásra fölöslegessé válnak." (Joe O'Shea filozófus) egy újfajta elme [alakul ki], amely rövid, feldarabolt és gyakran egymásba érő adagokban akarja és egyben kénytelen is magába szívni és szabadjára engedni az információt - minél gyorsabban, annál jobb (Carr) Mi az, amit nem tudunk: hogyan hat mindez általában a tudományokra, azok művelési módszertanára pontosan? a bölcsész megkésettség kárát sem tudjuk... a máris e-science-nek nevezett új dolog mit és hogy alakít át a bölcsész területeken is? módszertani változás lesz vagy lényegi, maga a tudomány is megváltozik? (már volt erre példa az információtörténelemben) A "sekélyesek kora" (Carr) ... család az elsődleges, az iskola pedig a másodlagos szocializációs színtér, ... az információs társadalom a harmadik szocializációs közeg... ún. digitális törésvonalak alakulnak (computer literacy és internet literacy) Az ember évente 40 napig küzd azzal, hogy helyre tegye mindazt, amit elfelejtett. Joshua Foer is ilyen ember volt. Ám egyévnyi tréning után az amerikai memóriabajnokság döntőjében találta magát. Ki ne szeretne jól felkészülni dolgozatokra, megőrizni felejthetetlen pillanatokat, verseket, vagy egy egyszerű bevásárló listát megjegyezni. Memóriabajnokság, mentális trükkök, mentális atléták, memóriafejlesztés. Szórakoztató, nem csak tudományos olvasmány egy olyan világban, ahol az elektronikus eszközök folyamatosan koptatják memóriánkat. Thot (a név eredeti egyiptomi változata Dzsehuti) "Feledést fog oltani azok lelkébe, akik megtanulják, mert nem gyakorolják emlékezőtehetségüket: az írásban bízva ugyanis kívülről, idegen jelek segítségével, nem pedig belülről, a maguk erejéből fognak visszaemlékezni". (Szókratész válasza) könnyebben felidézhetünk térbeli pontokhoz kötött, személyekhez vagy könnyű jelentéssel bíró elemhez kötődő információkat. A köznyelvben fotografikus memória az ezzel a képességgel rendelkező ember képes képeket, hangokat, tárgyakat extrém pontossággal, tömegesen, emlékezetből felidézni. (eidetikus = görög "eidos" vagyis "látott") A digitális bölcsészet - panorámanézet Attribútumai miatt a görög Hermésszel azonosítják. Ezoterikus körökben személye azonos a későbbi korokban beavatott bölcsként tisztelt Hermész Triszmegisztosszal (Háromszor-Hatalmas Hermész). Netes mémek... Digitális bölcsészet és mesterséges emlékezet Mottó vagy majd tanulság? Leonardonak, ami pár éve már hálózaton is (zömmel) kutatható 4000 (!) oldal jegyzete, töredéke, rajza maradt ránk. A könyvek azért vannak, hogy megtartsák magukban a tudást, mialatt mi a fejünket valami jobbra használjuk. Felfedezni valamit annyit tesz, mint látni, amit mindenki lát, és közben arra gondolni, amire még senki. Az emlékezet digitális katedrálisa v2.0 Mnemotechnika E-science és digital humanities KOKAS KÁROLY * kokas@ek.szte.hu S mit tesz velünk a hipertextes mindentudó terünk? Az emlékek katedrálisa "Codex Atlanticus" Pompeo Leoni gyűjtése, 1190 pagina (Biblioteca Ambrosiana * Milánó) Is Google Making Us Stupid? A cím metaforája: Leonardo da Vinci 1504 és 1507 között a firenzei Santa Maria Nuova kórházban pontos rajzokat készített az agykamráról és az agykéregről. Az emlékek digitális katedrálisa létezhet-e? Vagy nem katedrális lesz az? Internet és butulás pánik "Ez a tudomány bölcsebbé és tartósabb emlékezetűvé teszi az egyiptomiakat; mert az emlékezet és a tudomány varázseszközét találtam itt fel." (Thot isten szövege - Platón 'Phaidrosz') a) a virtuális kiállítás b) szöveg korpuszok létrehozása és használata (digitális filológia kiszolgálása) c) közös kereső rendszerek d) képi adatbázisok e) származtatott valós idejű adatok f) adat ábrázolások és a földrajzi tér g) korrelációs módszerek és vektorgrafikus ábrázolások h) virtualizációs módszerek i) big data és Internet-archiválás itthon Görög szavak: "Eios" vagy "Mnémoszüné" Egyszer már aggódtunk: Beszéd írás információs kor? Mnémoszüné Az emlékezés, eruditio, memória, ismeret, adat, intuició, asszociáció, invenció kényes viszonya mindig kritikus volt. Amikor nagy előrelépés történt, siker, az árnyékban megjelent az aggodalom is. az írás krízise a "memóriabővítés" krízise a digitális/hálózati kultúra krízise Google-memória: Hogyan változtatja meg az internet az agyunkat? Szent-Györgyi Albert Képzavarral szólva, a katedrális csontváza már áll: a szemantikus web Mit ad ez az olvasásnak? főleg az emlékezetnek? S jönnek a könyvtárosok... A könyvtári katalogizálás újfajta szemlélete lehetővé teszi, hogy az egyes könyvtárakban leírt objektumok összekapcsolhatók legyenek, mégpedig szemantikus módon az egész hálózati hipertext-térrel és ilyen módon a könyvtári adatfeltárás maga is részévé válik ennek a webtérnek, mintegy a webtérbe beágyazva (a "linked data" technológia könyvtári vetülete). Ennek a gondolkodásnak világos folyománya az új koncepció megjelenése, az FRBR (Functional Requirements for Bibliographic Records), amely a bibliográfiai tételek funkcionális követelményeire vonatkozó model, s ami elméleti alapja lett az ISBD -t majd felváltó RDA (Resource Description and Access) szabványnak és a várhatóan a könyvtári MARC rekordformátum helyébe lépő BIBFRAME-nek. az X, Y, Z generáció már nem csak tanul, tanít is, hanem kutat, s lassan már kutatást irányít close reading vs browsing/skimming => a "nem lineáris olvasás " a régi legenda, a "gyorsolvasás" : Köszönöm a türelmet! Digitális bölcsész eszköztára A szónok Szókratész és az író Platón közötti konfliktusban végre döntés született – Platón javára. De hogy ez teljes körű legyen, szükség volt még magának a könyvnek a forradalmára, amit egy német arany­műves, bizonyos Johannes Gutenberg indított el 1445 körül, Mainzban. (Nicholas Carr: Az elmélyülő olvasás) Expozíció Ennek a történetnek most a folytatását írjuk. S van egy alfejezetet. Igen jelentős. Hogyan zajlik le ez a paradigmaváltás tudományban, és hogyan a humaniórák tudományában? S hogyan hat mindez vissza magára a tárgyra? Az eidetikus memória
D o k u m e n t u m   n y e l v e : magyar
K A P C S O L A T O K 
K a p c s o l ó d ó   d o k u m e n t u m   n e v e : Kokas Károly: A periodika-digitalizálás és online szolgáltatás mai gondjai és a szegedi SZTE Klebelsberg Könyvtár gyakorlata
F O R M Á T U M 
A   f o r m á t u m   n e v e : Prezi prezentáció
O l d a l a k   s z á m a : 30
M e t a a d a t   a   d o k u m e n t u m b a n : N
A   f o r m á t u m   n e v e : PDF dokumentum
O l d a l a k   s z á m a : 31
M e t a a d a t   a   d o k u m e n t u m b a n : N
M I N Ő S É G 
L e g j o b b   f o r m á t u m : JPEG képállomány
L e g n a g y o b b   k é p m é r e t : 770x433 pixel
L e g j o b b   f e l b o n t á s : 71 DPI
S z í n : színes
T ö m ö r í t é s   m i n ő s é g e : közepesen tömörített
S T Á T U S Z 
A z   a d a t r e k o r d   s t á t u s z a : KÉSZ
F E L D O L G O Z Ó 
S z e r e p   /   m i n ő s é g : katalogizálás
A   f e l d o l g o z ó   n e v e : Nagy Zsuzsanna