Normál kép: henszlmann_locsenek_regisegei_078a.jpg   Méret: 770x991 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Nagy kép: henszlmann_locsenek_regisegei_078a_nagykep.jpg   Méret: 1200x1544 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: Thurzo családnak emlékei a lőcsei parochiális templomban
I. Elek

Ismertető szöveg: "Thurzó Elek sírtáblája a keresztelő-kápolnán kívül, hanem közel ahoz a déli hajó hosszfalába, alaptervünk f pontján volt befalazva; azonban legújabb időben átvitték a keresztelő-kápolnába és a b) betűs sírtábla mellett elhelyezték. Anyaga fehér márvány, közepén Krisztus a keresztfán, jobbján egészen fölfegyverzett szakállas férfi térdelve, lábánál sisakja; balfelől négy imádkozó nő. A közép domborodó alakok hátterén félkúppal födött apsis-szerü fülke, renaissance stylben, melyet leginkább a félkúpban látható casettek kitüntetnek.
Ez a lőcsei templomban levő Thurzó-emlékeknek legjobbika. Több oldalról emlékeztet még a régibb iskolának módjára; mely szerint a halott és családja imádkozva ábrázoltainak a feszület lábánál; a pánczélos vitézt tehát Thurzó Elek arczképének kell vennünk. A keresztfa második oldalán megjelenik két nejének egyike és három leánya : Veronika, Anna és Erzsébet. Emlékeztet tovább a régi szokásra az is, hogy a halott, mint főszemély, aránylag sokkal nagyobb a többi személyeknél; mert daczára, hogy térdel, feje mégis fejeiken túlemelkedik, ámbár ezek inkább állva, sem mint térdelve ábrázoltainak. Krisztus meztelen testének rajza meglehetősen correct, a nőknek arczai, bár nem csinos, hanem mégis egyéni vonásokat mutatnak, s úgy tetszik hogy a szobrász egész tehetségét a főszemély jellemzésére összpontosította ; Elek fejét valóban sikerültnek kell neveznünk. Nagy gondot fordított a mester a fegyverzet és ruhák előadására is, e tekintetben domborművűnk igen érdekes az egykorú jelmezek megismertetésére, minők t. i. az előkelőknél a XVI. század közepén fordultak elő. A kivitel pontosságára és a puha szövetek redőzetének helyes és művészeti visszaadásáig nézve, méltán dicsérhetjük szobrászunkat. Úgy tetszik, a plastika e korban Lőcsén még nem hanyatlott, csakhogy a régibb vallásos érzet helyébe a renaissance realisticus fölfogása lépett. Dicsérendő a technika szabatossága is. Fametszetünk nem tarthat igényt művészeti másolat érdemére, az eredetinek csak eszméjét és compositióját adja. ...
(Forrás: https://mek.oszk.hu/15100/15128/15128.pdf)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page