Képaláírás: Greco: Orgaz herceg temetése (Részlet)
Ismertető szöveg: "Greco első spanyol idejében még szintén két világ áll egymással szemben s az égben tintorettoi felhők szűrik a fényt; de Greco tudatosabb természete már ekkor kiütközik. Nem annyira önfeledten megilletődött, nem annyira belső látására figyelő, mint Tintoretto. Nem ismeri a látomásoknak azt az édességét, mikor a szent oda se néz a megjelenő Istenre, hanem csak remegve tudja, hogy jelen van; vagy a próféták féktelen indulatban Istennel való társalgásának azt a nagyszerű pátoszát, mely mellett minden szinte megsemmisülni látszik a környező világból. Greconál a földi csoport egy vagy több tagja, felnézve az égbe, testi szemeivel látja az égi eseményeket. A hatás nem annyira az érzésre, mint inkább a tudatra épít s a láthatóságot hangsúlyozva, tudatossá teszi a történteket. így találjuk ezt még
egyik legremekebb alkotásán, gróf Orgaz temetésén is a toledoi S. Törne templomban. A kép azt a jelenetet ábrázolja, mikor a temetési szertartás kezdetén Szent István és Szent Ágoston az égből alászállnak, hogy maguk helyezzék sírba a szentéletű lovagot, kinek lelkét a kép felső felében Jézus és a szentek fogadják maguk közé. Ezen a képen, eltekintve a látomásnak a föld és ég különválasztásával történő tintorettoi értelmezésétől, minden megvan már, amit Greco művészete lényegének lehet tekinteni. Noha a jelenet a földön játszik, a képnek, mint egésznek minden kapcsolata megszűnt a földdel. " (Forrás: https://mek.oszk.hu/15000/15018/15018.pdf)
|