Normál kép: magyar_grafika_1926_0075_001resz.jpg   Méret: 770x756 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Nagy kép: magyar_grafika_1926_0075_001resz_nagykep.jpg   Méret: 969x951 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: Az offsetgépek beszerzésének irányelvei

Ismertető szöveg: "A legrégibb kísérleti offsetgép állítólag úgy készült, hogy egy meglévő körforgógéphez kombinálták a litográfiái nyomógépeken használatos festékező és nedvesítő szerkezeteket. Ezt a kezdetleges kísérleti szerkezet sematikus rajzát az 1. ábra mutatja, amelyen az A a lemezhenger, B a gumival borított henger, C a tulajdonképeni nyomóhenger.
Az offsetgépeket általában két csoportba oszthatjuk, olyanokra, melyek a fentebb említett legrégibb offsetgéprendszeren alapulnak, (1. ábra) és a kétlemezes típusra (2. ábra). Európában leginkább az utóbbi típus terjedt el.
Az 1. ábrán látjuk, hogy a három egyforma méretű hengeréről bíró gépen a lemezhenger van legfelül, alatta vannak elhelyezve a gumi- és a nyomóhengerek, amelyek közé rakják be az íveket. Ennek a típusnak a hátrányai szembetűnőek. A nedvesítő szerkezetet meglehetősen alkalmatlan helyre: a berakó fölé és a festékező hengerek közelébe kell helyezni. A litográfus sok tudják, hogy a lemezt csak a nedvesítés után és a festékezés előtt lehet kellőképpen tisztogatni. Minthogy itt a nedvesítő hengerek a festékező hengerek mellett vannak elhelyezve, a lemezt csak a festékezés után lehetséges tisztogatni. Emiatt gyakran nagyszámú makulatúra keletkezik, valahányszor a lemezt valamilyen defektus miatt javítani kell. A megnyomott ívek is túlságosan közel a padlóhoz kerülnek ki a gépből és egy nagy gépben a festék is sokkal magasabbról folyik le, mint ahogy tényleg szükséges.
A kétlemezes offsetgép (2. ábra) kétféle típusának az előbbitől teljesen különböző szerkezete, az egyenlő nagyságú lemezes gumihengerrel és félakkora nyomóhengerrel többféle előnyt nyújt. Miként a kéttúrás nyomógépeken, a nyomóhenger egyik fordulata itt is nyomásra és a következő fordulata pedig kirakásra szolgál. A festékezőhengerek legfelül vannak elhelyezve, míg a nedvesítőhengerek a lemezhenger alján, úgyhogy közbül elegendő térköz marad. Azonfelül, hogy egy nagy henger tökéletesebb festékezést is tesz lehetővé, miután azon egy festékdörzsölő lemeznek is jut hely.
Ugyanez az elv szellemes variációja a kombinált két színt, vagy elő- és hátnyomást egyszerre végző offsetgép (3. ábra), amelynek kezelése igen egyszerű és amelyen épúgy mint a kéttúrás egy színt nyomó gépen a következő négy változatban a legfinomabb munkát lehet előállítani: a ) két színt az ív előlapján, b) egy és ugyanazt a színt az első - és hátlapon, c) különböző két színt elő- és hátlapon, d ) csak egy színt. ..."
(Forrás: Magyar Grafika, 1926. március-április)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page