Normál kép: magyar_grafika_1923_2844_004_001resz.jpg   Méret: 770x407 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Nagy kép: magyar_grafika_1923_2844_004_001resz_nagykep.jpg   Méret: 1794x949 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: A cégjegy - a reklámkártya
Tervezte : Wanko Vilmos, szedte : Lombár László. - Ohio antikva, kurzív, és Ohio Kraft betű, valamint Mendelssohn díszek a Schriftguss AG. vorm. Brüder Butter, Dresden betűöntődéből.

Ismertető szöveg: "A reklám kártyának az első rápillantásra is el kell áruim a annak a cikknek, tárgynak, vagy ténykedésnek a vezérszavát, ritkább esetben a cég nevét, amelynek reklámozását célozza. Ezt többféle módon érhetjük el, és pedig:
1. a reklámozandó tárgy megnevezésének erőteljes előtérbe nyomásával (1., 2., 3., 5., 7., 10., 12. és 15. példái);
2. a reklámozandó tárgy ábrával való feltüntetése által (pl. a 16. példánál) ;
3. a reklámszöveg valamilyen alkalmas mondatának slágerszerű feltüntetése által (4., 8. példák).
Ebből folyólag önként adódik egy második igen fontos irányelv és pedig az, hogy a reklám kártya slágerszava, vagy mondata és az egyéb szöveg között minél nagyobb legyen az érvényesülési kontraszt.
Ennek eszközei is többfélék, és pedig :
1. a kívánt kontrasztnak a betűfokozatokban való érvényesítése (2., 3., 10., 13., 14. és 15 példák) ;
2. megfelelő színkontraszt alkalmazása (4., 7., 8. példa) és
3. a vezérszó többszörös ismétlése (7. és 12. példák).
A harmadik és legfontosabb irányelve a reklám kártyaszedésnek az eleven, sablontól mentes, a köznapitól eltérő, tehát feltűnéskeltésre alkalmas szedéskompozíció, aminek megteremtése természetszerűleg a mesterszedő legfőbb gondja kell hogy legyen.
A szín- és foltkontrasztkeresés érdekes példája a 7. számit mintaszedés. Nagy ellentétet kerestem úgy a betűfokozatok és betűképerősség tekintetében, mint a színezésben megoldásoknál. A hatás kissé túlélénk, amit tompítani van hivatva a keret, meg a betűk körül futó tónus.
A 8. példánál az élénkszínű oszlop a rányomtatott slágermondattal, a 10. példánál viszont az oldaldísz teszi szembeötlővé a reklám kártyát. A szövegkiképzés azonban merőben ellentétes e két példánál, míg a 8. példa szövegét hat csoportra osztottuk, addig a 10. példa szövege egy kompozíciót alkot. Az előbbinél a tónus képezi az összefogó színfoltot, nehogy a szedés laza konstrukciója végkép szétessen, a 10. példánál viszont a tónusnak hatásfokozó hivatása van. "
(Forrás: Magyar Grafika, 1923. november)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page