Normál kép: magyar_grafika_1923_2844_001_001resz.jpg   Méret: 770x1061 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Nagy kép: magyar_grafika_1923_2844_001_001resz_nagykep.jpg   Méret: 1126x1551 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: A cégjegy - a reklámkártya
Tervezte : Wanko Vilmos, szedte Lombár László. - Amts antikva és kurzív (1.) az Első Magyar Betűöntöde rt. céggel érdekközönségben levő D. Stempel AG. Frankfurt a/M. betűöntödéből. Ohio Kraft betű (2.) Reibetantz vignetta (1.) és kézírásos sordíszítmény (2. példa függőleges szalagdísze) a Schriftguss AG., vorm. Brüder Butter, Dresden , betűöntődéből. Sonnen glitzer díszítések (1.) és Salzmann körzet (2.).

Ismertető szöveg: "A reklám kártyának az első rápillantásra is el kell áruim a annak a cikknek, tárgynak, vagy ténykedésnek a vezérszavát, ritkább esetben a cég nevét, amelynek reklámozását célozza. Ezt többféle módon érhetjük el, és pedig:
1. a reklámozandó tárgy megnevezésének erőteljes előtérbe nyomásával (1., 2., 3., 5., 7., 10., 12. és 15. példái);
2. a reklámozandó tárgy ábrával való feltüntetése által (pl. a 16. példánál) ;
3. a reklámszöveg valamilyen alkalmas mondatának slágerszerű feltüntetése által (4., 8. példák).
Ebből folyólag önként adódik egy második igen fontos irányelv és pedig az, hogy a reklám kártya slágerszava, vagy mondata és az egyéb szöveg között minél nagyobb legyen az érvényesülési kontraszt.
Ennek eszközei is többfélék, és pedig :
1. a kívánt kontrasztnak a betűfokozatokban való érvényesítése (2., 3., 10., 13., 14. és 15 példák) ;
2. megfelelő színkontraszt alkalmazása (4., 7., 8. példa) és
3. a vezérszó többszörös ismétlése (7. és 12. példák).
A harmadik és legfontosabb irányelve a reklám kártyászedésnek az eleven, sablontól mentes, a köznapitól eltérő, tehát feltűnéskeltésre alkalmas szedéskompozíció, aminek megteremtése természetszerűleg a mesterszedő legfőbb gondja kell hogy legyen.
Az 1. példa élővirágokból készült koszorúkra és egyéb alkalmi virágalkotásokra kívánja felhívni a figyelmet. A szedéshez reklámbetűnek egyáltalán nem mondható betűfajtát használtam, mert az ajánlott árucikkhez méltóbb a finomabb megoldás. A fősor reklámerejét pedig a vignetta tárgya is fokozza. A vignetta lebegő, szárnyaló alakja teljesen indokolttá teszi a kacskaringós, felhőzetre emlékeztető díszek alkalmazását s ezek viszont a fősorok hasonlóan eleven, lendületteljes kiképzését vonták maguk után.
A 2. példa igen egyszerű reklámszedés úgy sorkiképzés, mint díszítés tekintetében. Hatása a slágerszó oszlopszerű alakításában gyökeredzik, mely hatást nagyban fokozzák a kétoldalt alkalmazott oszlopos díszítménysorok. "
(Forrás: Magyar Grafika, 1923. november)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page