Normál kép: magyar_grafika_1922_261_001resz.jpg   Méret: 770x1087 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Nagy kép: magyar_grafika_1922_261_001resz_nagykep.jpg   Méret: 1641x2317 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: A reklámnyomtatványokról

Ismertető szöveg: "Egyes reklámoknál egyetlenegy szó vagy sor kellő érvényre juttatásával tökéletesen elérjük célunkat.
A másik ilyen példa a 2. számú, amelynél a Mont Blanc szavak hatásos elhelyezésével igyekeztem a reklám tárgyát előtérbe hozni. Ennél a példánál azonban a tulajdonképeni súlypont mégsem az áru nevének kidomborításán nyugszik, hanem magának az árunak az ábrázolásán. Egyik a másikat segíti a hatás fokozásában, mert a szemlélésnél egyikről a másikra siklik tekintetünk, míg az egyéb szöveg és a reklámvignetta már csak kisegítő szerepet visznek az egész kompozíció kellő érvényrejuttatása érdekében.
Az 1. példánál szintén az volt a célom, hogy a cég nevének erős hangsúlyozásával sarkaljam az olvasót a reklámlap egyéb szövegének elolvasására. E példa kompozíciója elég egyszerű s a fősorok alá nyomott szalagok képezik a gerincét, minden más díszítés és szövegelrendezés csak kíséret, amelynek hivatása, hogy újszerűséget nyújtson a szedésnek és azt egybefoglalja. A vignetta és az ekörül gomolygó sorok (a Brüder Butter betűöntődének dolgozó művészek nevei), egyébként önmagukban is jó emlékeztető hatással bírnak.
Egy kollégámnak alkalmat adtam arra, hogy az e cikkhez készült példák vázlatait megtekinthesse. Túlságosan komplikáltaknak találta úgyszólván valamennyit, holott a valóságban egyikre sem lehet azt ráfogni. Aki gyakrabban foglalkozik ezekhez hasonló szedésekkel, a legtöbb példát egyszerűnek találja. Ezt megértetendő, az egyes példák kivitelét röviden vázolom az alábbiakban.
Az 1. példánál "legnehezebb" részlet a vignetta körüli névszedés, pedig elég egyszerű a kivitele. A neveket leszedve, a hajlításhoz szükséges térzők előkészítése után egyszerű összeállítás következett. A névsorokat támogató hajlított térzőknek betűk felé eső oldalát közönséges keményítőragasztószerrel (Kleister) vékonyan bekenve közbeállítottuk a sorokat, úgy hogy egyegy névsor a hajlított térzőkkel egyberagasztva könnyen kezelhetővé vált. Ilyen állapotban a hajlított sorok ide-oda állítgathatók az összedobás veszélye nélkül. A z így előre elkészített hajlított sorokat megfelelő helyre állítottuk és minden rögzítés nélkül egyszerűen körülöntöttük gipsszel. A példa egyéb részletei már nem igényelnek bővebb magyarázatot. A vignetta alakjának nadrágját tangírlemezből vágtuk ki. a fősorok alá nyomott szalagokat pedig kartonmatrica segélyével kapott tömöntés útján nyertük.
A 2. példánál a töltőtoll ábrája linómetszet; ugyanaz lehetne a Mont Blanc szavak negatívbetűs táblája is. Ez azonban szedés, ólomléniákból, illetve darabokból és alakú körzetdarabokból van szedve, tömöntve és finomratört habkő- és faszénporral simára csiszolva, ami azért volt szükséges, mert a lénia- és körzetdarabok nem álltak össze pontosan, illetve mert a nagyobb foltokat alkotó léniák újak, a háromszögű körzetdarabkák pedig kopottabbak voltak. - Itt említem meg, hogy egyes esetekben rövidebb szavakhoz díszesebb betűket is szedhetünk léniákból és körzetekből "
(Forrás: Magyar Grafika, 1922. október)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page