Normál kép: 761_843_pix_Oldal_03_kep_0001b.jpg | Méret: 770x662 | Színmélység: 24bit | Felbontás: 299dpi |
Nagy kép: 761_843_pix_Oldal_03_kep_0001b_nagykep.jpg | Méret: 1383x1189 | Színmélység: 24bit | Felbontás: 299dpi |
Képaláírás: A Képzőművészeti Társulat téli kiállításából. Ismertető szöveg: "Pest, 1868 - Budapest, 1957 körül "A biedermeier (bieder: egyszerű, szerény; Meier: a leggyakoribb német vezetéknév) átmeneti művészeti stílus volt elsősorban Közép-Európában, főként 1815 és 1848 között.Több művészeti ágban, így a festészetben, az irodalomban és a lakáskultúrában is jelentkezett.A stílus kispolgári miliőt, békét, nyugalmat áraszt egyszerű eszközökkel, pátoszmentesen, mind a festészetben, mind a lakásberendezések területén. Jellemzője a kisember megértő ábrázolása. Ezért fontos szerephez jut a portré, a biedermeier portrék általában kispolgári romantikával átitatott klasszicista festmények. Fontos a zsánerkép is, melyre egyik legismertebb példa Borsos József Bál után című festménye a Magyar Nemzeti Galériában.Biedermeier stílusúnak szokták minősíteni az első magyar kártyát is.Jellegzetesek a biedermeier bútorok hajlított formáikkal. Új szekrénytípus a vitrines szekrény. Ép biedermeier bútorokat őriznek Jókai Mór balatonfüredi villájában és a Magyar Nemzeti Múzeumban (Deák Ferenc íróasztala).A biedermeier irodalom a festészethez hasonlóan az életképet helyezi előtérbe. A stílus egyes elemei még Petőfi Sándor költészetében is előfordulnak." |
Kapcsolódó dokumentum: Gergely Imre: A Képzőművészeti Társulat téli kiállításából : Macskával játszó gyermekek |