Normál kép: 101_200_Oldal_68_kep_0001.jpg   Méret: 770x329 Színmélység: 24bit Felbontás: 400dpi
Nagy kép: 101_200_Oldal_68_kep_0001_nagykep.jpg   Méret: 3250x1390 Színmélység: 24bit Felbontás: 400dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: A budapesti új Duna-hidak pályatervei. - Eskütéri-híd. (Az első díj nyertese.)

Ismertető szöveg: "Az első dij nyertese a két parton hatalmas hidfői építményeket tervez. A hid pályatartására szolgálandó aczélsodrony 27 és fél méter magasságban fogja érni a hidfő-pilléreket, melyeknek egy-egy oldala 8 méter széles lesz. Maga a sodrony-kötél mintegy 15 ezer szál 4 milliméteres öntött aczél-sodrony felhasználásával fog készülni. Ez egymás mellé illesztett sodronyokat lágy sodronynyal fonják körül s e félméteres átmérőjű hengeres drót-kötelet netáni rozsdásodás ellen horgany-fehérrel óvják meg. A drótkötél 45 fok alatt lesz a partokon lekötve s ennek elleplezése czéljából oly építészeti megoldást nyert a hidfő, hogy a hidvámszedők házikója hatalmas lovasszobrok piedesztáljául szolgál; ehhez pedig ferde irányban ív vezet le a hidföpillértől a kábel egész hoszszának megfelelően; közepén zárköve helyeztetik egy nagy csúcsíves nyilasnak, mely alatt a felső rakpart vonul el. A hid perspektiv képének szép kidolgozása dicsérő felemlítést érdemel, rajzolója ismerte a módot, melylyel a hatás a legnagyobb mértékben fokozható. - Az építmény összes költsége 4.545,000 frtra tehető, melyből 1.814,000 frt esik a vasszerkezetre, a többi a kő építményekre és mellékmunkákra fordíttatok. A vasszerkezet összes súlya 5425 tonnát tesz; ebből 1680 tonnányi a kábelül szolgálandó aczéldrótra, 3745 tonnányi pedig egyéb vasszerkezeti részekre fog jutni.
Az eskütéri hid egyetlen, 312 méternyi széles nyilassal, a fővámháztéri hid pedig, mely 331 méternyi hosszú lenne, csak abban az esetben terveztessék egy nyilassal, ha az építési költségek az 5 millió koronát tetemesen túl nem haladják; ellenkező esetben három nyílású és oly beosztású legyen, hogy a középső nyilasra 175 méternél kevesebb ne essék. Az eskütéri hidnak mindkét végén egy-egy 21 méternyi szabad nyílású rakpart-áthidalás tervezendő. A hidpálya az eskütéri hidnál 16 méter széles legyen, melyből a kocsi-útra 10 méter és a két gyalogjárdára 3-3 méter essék."
(Forrás: Vasármapi Ujság, 1894. junius 3.)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page