Ismertető szöveg: 1966. FESTMÉNYEK (I.)
Magyar festők alkotásai.
20-as ívekben nyomva.
Mélyny. 12 1/2 F. fog.
Névérték: 2.50 Ft
Á 1966. dec. 9.-1967. szept. 30.
P 520 000 fog. 9 000
2343 2296 2,50 Ft Munkácsy Mihály: Ásító inas 65,- 25,-
(Forrás: Magyar Posta- és Illetékbélyeg Katalógus)
Munkácsy Mihály magyar festőművész. Eredeti neve Leibl Mihály. A magyar
nemzeti művészet legjelentősebb realista mestere.
Elmagyarosodott bajor tisztviselőcsaládból származott. Szülei
korai halála miatt anyai nagybátyja nevelte. Békéscsabán
asztalosmesterséget tanult, majd Aradon volt
asztaloslegény. 1861-62-ben felhagyott a szakmájával és
Szamossy Elek (1826-1888) portréfestő mellett lett segéd.
1863-ban Pestre kerülve Ligeti Antal (1823-1890) és Than Mór támogatta művészi törekvéseit. E korszakának
legjelentősebb képe a Búsuló betyár. 1865-ben a
Képzőművészeti Társulat ösztöndíjával Bécsben az akadémia
előkészítő osztályában, majd a müncheni akadémián tanult. Itt Wagner Sándor
(1838-1919) és Wilhelm von Kaulbach (1805-1874) óráit látogatta. Árvíz című
képével sikerült kivívnia W. von Kaulbach elismerését. 1867-ben állami ösztöndíjjal
kijutott a párizsi világkiállításra, ahol - többek között - Gustave Courbet műveivel is találkozott. 1868-ban Düsseldorfban Ludwig Knaus (1829-1910)
tanítványaként főként a fényképek alkalmazásának technikáját sajátította el. Első
jelentős műve az Ásító inas is Düsseldorfban született. 1870-ben festette előbb az
Éjjeli csavargók, majd a Siralomház című képének első változatát, amelyek világsikert
arattak. Ezeket követte a Tépéscsinálók című képe. 1871-ben Párizsba költözött. Itt
realista képeit a francia kritika erősen támadta. Pályájának alakulására nagy
befolyással volt De Marches báró özvegyével 1873-ban kötött házassága. Háza a
párizsi társasági élet egyik központja lett. Ekkor készültek virágcsendéletei és
tájképet. Arcképeit a műfaj korabeli remekei között tartják számon. Az 1870-es
években festette - sok más munkája mellett - a Kukoricás, a Műteremben, a
Rőzsehordó nő, a Köpülő asszony című képeit. Nagyméretű, vallásos tárgyú és az ún.
szalonképeivel nagy népszerűséget és vagyont szerzett. Az 1880-as években készült
nagyméretű kompozíciói, mint pl. Krisztus Pilátus előtt, vagy a Golgota meg sem
közelítette fő műveinek realizmusát. Stílusérzéke ekkoriban elsősorban kisméretű
csendéletein, tájképein és portréin érvényesült. Alkotókészsége két nagy méretű
vállalkozásában lobbant még fel, az egyik 1893-ban készült a magyar kormány
megbízásából a Honfoglalás, mely az Országházban és a sokalakos Ecce Homo; mely a
debreceni Déry Múzeumban kapott helyet. Életének utolsó éveit a halálát is okozó
súlyos betegsége mérgezte. Utolsó három évét szanatóriumban és
elmegyógyintézetben töltötte. A festészet minden ágában nagyszerűt és maradandót
alkotott. Stílusát romantikus realizmusnak nevezi a magyar művészettörténet írás.
(Larousse 1992.2k.987 0.,Műv.L.1967.3k.401 o., MNL.13k.363 o.) (Forrás: Hevesi Erzsébet és Vermes Anna bélyeggyűjteménye (Február) http://mek.oszk.hu/10200/10292/)
|