Ismertető szöveg: 2005. JELES MAGYAROK (IV.)
100 éve született Rejtő Jenő (1905-1943) és József Attila (1905-1937).
50-es ívekben nyomva, egy íven 5 vonalkód.
Ofszetny. 13:13 1/4 F. fog.
T.: Dudás László
Névérték: 140,- Ft
Á 2005. ápr. 11.-2007. dec. 31.
P 200 000 fog.
4788 5018 140 Ft József Attila 320,- 280,-
(Forrás: Magyar Posta- és Illetékbélyeg Katalógus)
József Attila magyar költő. A XX. századi magyar líra kiemelkedő alakja.
Édesanyja faluról Budapestre felkerült szolgálólány, mosónő
volt, édesapja pedig szappanfőző, munkás. Édesapja 1908-ban
elhagyta családját. József Attila kisebbik nővérével Öcsödre
került egy paraszt gazdához, ahonnan 1912-ben visszakerült
Budapestre. 1917 őszén - édesanyja betegsége miatt - ismét
menhelybe került Monorra, ahonnan megszökött. Édesanyja
1919 decemberben meghalt. Rövid időre Nyergesújfalura került
a szaléziánusokhoz, majd hajósinas lett, végül
1920 októberében gyámja, Makai Ödön - Jolán testvérének
férje - Makóra küldte gimnáziumba és internátusba. 17 éves
volt, amikor első verses kötete megjelent Juhász Gyula előszavával Szegeden a Szépség koldusa címmel. 1923-ban a Lázadó Krisztus
című verséért istenkáromlással vádolták, fogházbüntetésre ítélték, amely alól
felmentették. Magánúton érettségizett és 1924-ben beiratkozott a szegedi egyetem
magyar-francia-filozófia szakára, ahonnan Horger Antal professzor (1872-1946)
eltanácsolta a Tiszta szívvel című verse miatt. Második verses kötete 1925-ben jelent
meg Nem én kiáltok címmel. Egyetemi tanulmányait a bécsi egyetemen folytatta,
miközben a nyomorral küszködött. A következő évben Hatvany Lajos irodalomtörténész
(1880-1961) segítségével a Sorbonne-on tanulhatott Párizsban. Élete mindvégig
útkeresés, a megértő és szerető közösség igénye hajtja magánéletében és a közéleti
politikai tevékenységében. Emiatt egymástól távol eső szellemi-
ideológiai mozgalmakhoz csatlakozott.
Párizsban ismerkedett meg a
munkásmozgalommal,
a marxizmussal,
és egy anarchista
kommunista szervezet
tagja lett. 1927-től
Budapesten élt. 1928-ban beleszeretett Vágó
Mártába, eljegyzésüket a lány családja megakadályozta. Ezt követően
neuraszténiás tünetekkel kórházba került. Hazatérte után a Bartha Miklós Társaságba
lépett be. 1929 végén az Előörs munkatársa. 1930 őszén kapcsolódott be az illegális
Kommunista Párt munkájába. Kapcsolatát a párttal a bizalmatlanság és bizonytalanság
jellemezte, ezért életre szóló csalódások érték és 1933 végén véglegesen eltávolodott
a kommunista mozgalomtól. 1931-ben az ügyészség elkobozta a Döntsd a tőkét ne
siránkozz című kötetét, melynek verseiben - Tömeg ,Szocialisták, Munkások, Lebukott
- a politikai költészetet a tiszta költészet ragjára emelte. Lírája kiteljesedését
tanúsítják a Medvetánc és Nagyon fáj című kötetei. 1934-ben nem hívták meg a
moszkvai írókongresszusra, csalódottságának a Miért nem én? című pamfletjében
adott hangot. 1935-ben beleszeretett pszichoanalitikus orvosába, Gyömrői Editbe.
Élete utolsó időszakában a szociáldemokrácia, a baloldali liberalizmus eszmekörében
kereste helyét. Költészetének kivételes jelentőségű versei a Külvárosi éj, az Óda,
Eszmélet, A Dunánál. 1936-ban Ignotus Pállal (1901-1978) megalapították a Szép
szó című folyóiratot. 1936-ban jelent meg utolsó verseskötete a Nagyon fáj.
Betegsége mindjobban előrehaladt, ezért 1937 nyarától állandó orvosi gyógykezelésre
szorult, barátai szanatóriumban helyezték el, ahonnan november 4-én utókúrára Balatonszárszóra vitték nővérei panziójába. Életének utolsó, betegágyban töltött
hónapjaiban is a mikro- és a makrokozmosz összefüggéseit kutatta. Vitatott
körülmények között , a 1284-es tehervonat kerekei alatt fejezte be életét. Az 1930-as
évek első felében írt verseiben hatásosan újította meg a magyar politikai
propaganda-költészetet, de elmélyültebb műveiben a külváros, a munkásság
valójában forma: a lelki és erkölcsi üresség képi kifejezője. Költői pályájának
kiteljesedése az 1936-37-ben írt úgynevezett "leltár" versekben történt meg. Nagy
művészi felelősséggel vallott a magyarságról, hazája múltjáról és jövőjéről. Felemelte
szavát a totalitárius eszmék és rendszerek ellen. Szerelmes verseiben a vágyott, de el
nem érhető harmónia, esdeklés szólalt meg. Poétika szempontból a klasszikus
műfajok megújítására tett kísérletet. Formai letisztultság, áradó zeneiség, keresetlen
egyszerűség, bravúros képalkotás jellemzi a kései korszakát.
(Világir. Kisencikl.1976.1k.554 o.,Larousse 2k.297 o., MNL.10k.349 o.) (Forrás: Hevesi Erzsébet és Vermes Anna bélyeggyűjteménye (Április) http://mek.oszk.hu/10200/10292/)
|