Képaláírás: Képek a párisi Métropolitain-vasútról.
1. Az állomásfőnök telefon-szobája. 2. Állomás a Place de l'Etoileon. 3. Lejáró pavülon a Champs Elysées állomáshoz. 4. Földalatti állomás a Viktor Hugo-téren. 5. Földalatti állomás a lyoni pályaudvarnál.
Ismertető szöveg: A métropolitain-vasútat kevés idővel az 1900-iki világkiállítás előtt kezdték építeni s első részét 1900 júliusában nyitották meg. Szoros értelemben városi vasút, a város szélén túl nem terjed s csupán személyeket szállít, podgyászt nem. A nagy vasutak pályaudvaraival nincs összeköttetésben.
A földfeletti és földalatti állomások egyaránt egyszerűek, de csinosak. A földalatti állomások többnyire boltozatosak s fehér mázas cseréppel vannak borítva, melyekben a villamos lámpák fénye visszaverődik s a világítás annál szebbnek látszik. A falakat mindenütt színes falragaszok borítják. Az állomás közepén van az állomás főnökének a fülkéje a telefonnal és jelzőkészülékekkel. Ez előtt lebeg a perron felett egy tábla a "Premieres Classes" felírással, e tábla előtt állnak meg hajszálnyi pontossággal az első osztályú kocsik. Egy másik, a perron felett függő táblára az van irva, hogy merre megy a vonat, a lépcsőkön, a folyosókon és az állomásokon mindenütt ügyesen, könnyen észrevehető helyeken táblák vannak alkalmazva, a melyek mindenről tájékoztatják az utast, úgy
hogy eltévedés, vagy téves vonatra kerülés úgyszólván ki van zárva. (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1903. augusztus 23.)
|