Ismertető szöveg: 1962. IKARUSZTÓL AZ ŰRRAKÉTÁIG - L
A Budapesten megrendezésre került Motoros Műrepülő Világbajnokság
alkalmából.
Mélyny. 14 3/4 F. fog.
T.: Kékesi László és Zsigmond János (40, 80 fill., 1,- Ft),
Kékesi László (többi érték)
Névérték: 1 Ft
Á 1962. júl. 19.-1963. jún. 30.
PM 402 781 fog. 9 555
1902 1850 1 Ft IL-18-as utasszállító repülőgép 15,- 10,-
(Forrás: Magyar Posta- és Illetékbélyeg Katalógus)
Orville és Wilbur Wright amerikai repülőgéptervezők. A világ első motoros
repülői. A francia feltalálóktól
teljesen függetlenül, de azokkal
kb. egyidőben sikerült saját
szerkesztésű, kétsíkú gépükön
a levegőbe emelkedniük és
repülni. Eleinte csak
sikló kísérleteket végeztek motor
nélkül. 1901-ben 50 m-t, 1902-ben
200 m-t tettek meg
siklórepüléssel. Ekkor 16 lóerős
motort szerkesztettek és ezt
szerelték gépükre. 1903. december 17-én, az
előző években végzett több
mint 1.000 siklórepülés után Orwille
egy 16 LE motorral
felszerelt repülőgéppel
végrehajtotta az első motoros
repülést. 260 m-t sikerült 59 másodperc alatt berepülniük. Ez volt az első sikeres és
következményeiben óriási jelentőségű repülés. A gépet folyton tökéletesítve 1908. augusztus 8-án Franciaországban nagy érdeklődő közönség
előtt az Auvours-mezőn próbálták ki újabb konstrukciójukat,
amikor Wilbur tartott
világsikerű bemutatót. 1908-ban
Orwill és Thomas Selfridge
hadnagy a gép harctéri
használhatóságának bizonyítására
tartott bemutató repülés során
a leszállásnál a gép összetört,
Selfridge meghalt, Wright Orwill
súlyosan megsérült. Egy évvel később a bemutatórepülés már sikeres volt. Orwill a
továbbiakban sikeres vállalkozó lett, repülőgépmotorokat gyártott. Első híres
csillagmotorja az 1925-ben készített Whirlwind volt. A továbbfejlesztett dugattyús
Wright-motorokat 1960-ig gyártották. (Révai Nl.19k.595 o., Larousse 1994.3k.1143
o., Mnl.18k.718 o.) (Forrás: Hevesi Erzsébet és Vermes Anna bélyeggyűjteménye (Augusztus) http://mek.oszk.hu/10200/10292/)
|