Ismertető szöveg: 2009. JELES MAGYAROK (XIII.) -
100 ÉVE SZÜLETETT BÁNKI DONÁT
50-es ívekben nyomva, egy íven 5 vonalkód.
Ofszetny. 13 1/4 x 13 F. fog,
T.: Vidák Zsolt
Á 2009. jún. 5.-2011. dec. 31.
P 300 000 fog.
4994 5357 300 Ft Bánki Donát portréja és
találmányainak részlete 600,- 600,-
(Forrás: Magyar Posta- és Illetékbélyeg Katalógus)
Bánki Donát magyar gépészmérnök, feltaláló. 1876-80-ig a Budapesti József Műegyetemen tanult
és szerzett 1893-ban oklevelet. A Magyar Államvasúti Gépgyár műszaki díjnoka, a
Ganz és Társa Vasöntő és Gépgyár Rt. konstruktőre, osztályvezetője, főmérnöke, a
Műegyetem II., majd III. Gépszerkezettani Tanszékének professzora, a Gépészmérnöki
Osztály dékánja volt 1881-től 1916-ig terjedő időben. Ganz-gyári mérnökként feladata
volt a Duna-parti gabonaelevátor megtervezése és megvalósítása,
a Mechwart András-féle forgóeke kifejlesztése, a gáz- és
petróleum-motorok osztályának megalapítása és vezetése. Csonka
Jánossal együtt a magyarországi motorgyártás
megteremtője, Számos szabadalomnak volt szerzője vagy
társszerzője, pl. Bánki-Csonka-féle "Újítás gázgépeknél", "Újítás
gáz- és petróleummotorokon" 1888-ban, "Gáz illetve petróleum
kalapács" 1889-ben, "Karburátor" 1893-ban, továbbá a Bánki-féle
nagynyomású belső égésű motor, kéthengeres motorkerékpár
(1894), vízbefecskendezéses motor (1898), elsőkerék meghajtású
autó (1902), gőzturbina (1903), vízturbina (1917) tárgyú találmányok. A XX. század
első évtizedében megtervezte a Budapesti Műszaki Egyetem ma is működő víz-géplaboratóriumát.
Az I. világháború alatt foglalkozott Magyarország vízgazdálkodásával,
a Vaskapu-vízerőmű tervével. 1910-től a Comenius szabadkőműves páholy, 1911-től a
Magyar Tudományos Akadémia tagja volt. (Larousse 1991.1k.239 o, A XX.század
Kr.1994., f MNL.3k.183 o.)
(Forrás: Hevesi Erzsébet és Vermes Anna bélyeggyűjteménye (Augusztus) http://mek.oszk.hu/10200/10292/)
|