Normál kép: 293_396_pix_Oldal_10_Kep_0001.jpg   Méret: 770x1098 Színmélység: 24bit Felbontás: 200dpi
Nagy kép: 293_396_pix_Oldal_10_Kep_0001_nagykep.jpg   Méret: 816x1164 Színmélység: 24bit Felbontás: 200dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: Arany János szobrának mellékalakjai
Piroska

Ismertető szöveg: Megkapó ellentéte Toldinak a talapzat másik felén levő Piroska, a ki átszellemült arczczal pillant fel a költőre és tölgykoszorút nyújt fel neki. Piroska a Toldi-trilogia legköltőibb alakja, a kit Arany szive vérével rajzolt meg és költői kedélye aranyos derűjével sugározott körül. "Toldi szerelmé"-nek egyik legragyogóbb része a hatodik ének bevezetése, melyben Arany lirai ömlengéssel emlékszik meg leányáról és bálványozott unokájáról:
"Az a komoly érzés játszi kedély mellett,
Melyért idegennek is szeretni kellett
Nyilt szív, ajak és arcz, nevető nagy kékszem...
Rola vetett árnyék: de nem ő az még sem."
Szerencsés ötlete volt a művésznek, hogy a népköltészet múzsáját Piroska alakjában tüntette fel. A bájos leányalak magyar ruhába van öltöztetve s bár arcza hasonlít az antik szobrokhoz, de azért igazi magyar tipus. Stroblnak szerencséje volt e két mellékalak mintázásában, hogy kitűnő modelljei voltak. Akkortájt mintázta ugyanis Széchenyi Béla gróf leányának, Széchenyi Alice grófnőnek a mellszobrát. A fiatal grófnő azután megengedte a művésznek, hogy Piroska alakjához felhasználja az ő sikerült mellszobrát.(Forrás: Vasárnapi Ujság, 1893. május 14.)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page