Normál kép: 477_672_pix_Oldal_04_Kep_0002.jpg   Méret: 770x511 Színmélység: 24bit Felbontás: 200dpi
Nagy kép: 477_672_pix_Oldal_04_Kep_0002_nagykep.jpg   Méret: 1024x679 Színmélység: 24bit Felbontás: 200dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: Hegyi vasutak. - A m. kir. természettudományi társulat könyvkiadó-vállalatában most megjelent "Világforgalom" cz. műből.
Forduló alagutak Wasen előtt a Gotthard vaspályán.

Ismertető szöveg: A Gotthard-pálya. Svájcz és Olaszország 1869 október 15-én szerződésre lépett ezen pálya építése ügyében 1871 október 18-án Németország is hozzájok csatlakozott. A szerződés értelmében a hálózatnak magában kellett foglalnia: a luzern-immensee-goldaui, a zug-goldaui, a goldau-brunnen-flüelen-göschenen-airolo-biasca-bellinzonai, a bellinzona-lugano-chiassoi, a bellinzona-lo-carnoi és a bellinzona-pinoi vonalakat. A pálya legnagyobb emelkedése 25 százaléknál nagyobb ne legyen a nagy tunnel Göschenen és Airolo között egyenes vonalban és két vágányra építtessék. A 85 millió fond perduböl Svájcz 20, Olaszország 45 és Németország 20 milliót fizet.
A Gotthard-vaspályatársaság 1871 decz. 6-án alakult meg 1872 október 1-én vette kezdetét a nagy tunnel építése és 1882 május 23-án ért véget a pályát ugyanazon évi június 1 -én adták át a forgalomnak. A gerincz áttörése 1880 februárius 29-ikén reggeli 9 órakor történt. A fúrás munkája röviden a következő volt: a tunnel bejárásánál levő gépek a fúrógépeket hajtották és a munkásoknak levegőt szállítottak. A Reuss és Tessin folyók vizétől térfogatának 20 ad részére szorított levegőt csövek útján juttatták a fúrógépek hengereibe, mely onnan kitágulván, a dugattyút és a végén levő vésőt sebesen ide-oda mozgatta. A 4-5 fúrógép fúrta 40-50 lyukat azután dinamittal töltötték meg és a robbanás után hátra maradt füstöt ugyancsak sűrített levegővel hajtották ki a törmelék-kőzetet eltávolították és a munkát újra kezdték.
Nagy lendületet adott a Gotthard-pálya a Németország és a földközi-tenger kikötőivel, különösen pedig a Genuával való kereskedelemnek, a mi a franczia kivitel rovására történt.
(Forrás: Vasárnapi Ujság, 1880. február 15.)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page