Normál kép: 477_672_pix_Oldal_03_Kep_0002.jpg   Méret: 770x525 Színmélység: 24bit Felbontás: 199dpi
Nagy kép: 477_672_pix_Oldal_03_Kep_0002_nagykep.jpg   Méret: 1057x721 Színmélység: 24bit Felbontás: 199dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: Hegyi vasutak. - A m. kir. természettudományi társulat könyvkiadó-vállalatában most megjelent "Világforgalom" cz. műből.
A vezuvi pálya.

Ismertető szöveg: Eleinte kizárólag azért épültek, hogy a bányák termékeit a völgyekbe szállítsák csak lassanként vállalkoztak a személyszállításra, a melyet most úgy völgynek, mint hegynek menve rendszeresen végeznek.
A forgalom módja szerint megkülönböztetünk: kötél-, fogaskerekű- és adhéziós vagy tapadó erejű pályákat.
A kötél-pályák a legegyszerűbbek, azért is a legrégibbek. Forgalmuk a nehézkedés elvének alkalmazásából keletkezett, t. i. az egyik oldalon levő nehéz teher felhúzza a másik oldalon levő könnyebbet, történjék az viz, személyek, vagy valami anyag hozzáadása útján. A hol ezek a feltételek hiányzanak, ott gőzerővel segítettek a bajon.
Valamennyi hegyi pályák közt legnagyobb, vagyis olyan, mint 1 : 2-höz emelkedése a vezuvi pályának van, a mennyiben a 800 méter hosszú pálya 380 méter szintájkülönbségre emelkedik és a Vezúv csúcsától 70 méternyire 1180 méter magasságban végződik.
(Forrás: Vasárnapi Ujság, 1889. július 28.)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page