Ismertető szöveg: 1970. AZ AUTÓ TÖRTÉNETE - L
Mélyny. 11 3/4 F. fog. (1,-, 2,-, 2,50, 4,-Ft)
12 : 11 3/4 F. fog. (a többi érték)
T.: Cziglényi Ádám
Névérték: 4,- Ft
Á 1970. febr. 28.-1971. jún. 30.
PM 554 675 fog. 6 411
2611 2571 4 Ft Csonka (1912) 80,- 80,-
(Forrás: Magyar Posta- és Illetékbélyeg Katalógus)
Csonka János magyar gépészmérnök. Apja
kovácsműhelyében lett szakmunkás. A
vasútnál eltöltött évei után Bécsben,
Zürichben és Londonban dolgozott,
állandóan továbbképezve magát, és
elnyerte a József Műegyetem
tanműhelyének vezetői állását, melyet
nyugállományba vonulásáig - 1925-ig -
töltött be. 1877-80 között végighallgatta
az egyetemi előadásokat - vizsgázás nélkül - . Kiemelkedő mérnöki teljesítményéért
1924-ben a Mérnöki Kamara gépészmérnökké nyilvánította. Nyugdíjasként önálló gépműhelyet létesített,
amely
1938-ra gyárrá
fejlődött, később
a Csonka Gépgyárrá
bővült.
Számos szabadalomnak
volt
Bánki Donát társszerzője. PI. Újítás gázgépeknél, Újítás gáz- és petróleummotorokon, Gáz illetve
petróleum kalapács, Karburátor és a porlasztó találmányukat 1893. február 11-én
szabadalmaztatták. Számos saját találmányt dolgozott ki a hazai automobilizmus
területén. Alkotott önállóan gépjárműveket, motoros bi- és tricikliket, postaautókat,
gépkocsikat, kisautókat, autóbuszokat, egyéb motoros gépi berendezéseket és
1905. május 31-én az első magyar gépkocsit. (MNL.6k.151 o.) (Forrás: Hevesi Erzsébet és Vermes Anna bélyeggyűjteménye (Október) http://mek.oszk.hu/10200/10292/)
|