Normál kép: 381_480_pix_Oldal_05_Kep_0001.jpg   Méret: 770x556 Színmélység: 24bit Felbontás: 199dpi
Nagy kép: 381_480_pix_Oldal_05_Kep_0001_nagykep.jpg   Méret: 1049x757 Színmélység: 24bit Felbontás: 199dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: Vasparipa a vizen.

Ismertető szöveg: A vizén is lehet már utazni vasparipával, miként azt képünk mutatja. Bizonyos Cooman Brüsszelben a háromkerekű velocziped (tricycle) mintájára készített vasparipával tett kísérletet és sikerrel. Az uj készülék a szárazföldi vasparipától óriási nagyságú kerekeinek szerkezete által különbözik. Kézlemezekből készült kerékrészei ugyanis egy kör alakulag összemenő csövet képeznek, melynek egyes, a vizbe merülő része elegendő erővel bir, hogy az egész gépezetet s az utast a viz felett tartsa. Minden kerékrésznél egy csomó sugáralakulag elágazó lapát van, melyek a viznek ellenállának s igy a mozgásra szükséges ellenálló erőt kifejtik. A gép ily módon, egy ember két lába által hajtva, mintegy magától mozog a viz fölött s a kormányzás épen ugy, mint a szárazföldi vasparipánál, kéz által hajtható kétkarú fogantyú által történik. A nagy kerekek súlya azonban oly nagy, hogy kormányzásuk meglehetős nehéz s nem elég biztos. Különben is a gépezet szerkezete ellentétben áll a hajóépítés és mekhanika törvényeivel s ezért nem valószínű, hogy ez a vasparipa, melynek különben is voltak már előzői, a gyakorlati életben valamikor több legyen, mint egyszerű látványosság, melylyel magának és a néző publikumnak egy-egy sport-man néha mulatságot szerez, de kissé nagyobb fáradsággal, mint a szárazföldön sokkal kényelmesebben és gyorsabban utazható kollegái. Szeles időben és sebes folyókon utazni e géppel alig volna lehetséges. (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1883. junius 17.)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page