Képaláírás: Trefort Ágoston
Ismertető szöveg: "Első indítványozója volt a müegyesületnek, s bebizonyitá ezzel is, hogy a hasznost a széppel tudja párosítani. Eötvössel és
Szalayval benső barátságba s irodalmi viszonyba lépvén, a külföldi s jelesen az angol Review-k mintájára kezdek szerkeszteni az első Budapesti Szemlé-t, négy nagy kötetet igérve évenként (mint a Quarterly Review). De az irodalmi talaj még nem volt kellőleg előkészítve ily nagyobb szabású vállalatnak, s a Szemle két kötettel bevégezte pályafutását, hogy majdnem két évtized multával Csengery kezében éledjen fel újra. Az akadémia figyelmét már akkor felkölté a tanulmánygazdag ifjú irodalmi munkálkodása s a 24 éves Trefort 1841-ben e tudományos testület lev. tagjává választatott."
(Forrás: Vasárnapi Ujság 1872. 19. évf. 37. sz. szeptember 15.)
Trefort a művelődésügy korszerűsítésében az Eötvös által kijelölt úton haladt tovább, de gyakorlatiasabban folytatta a polgári közoktatási rendszer kiépítését. Ekkor még persze nem rendelkezett kész programmal, de hangsúlyozta a népnevelés fontosságát, és a felsőoktatás problematikáit, viszont meg sem említette a vallás és az egyházügyi kérdéseket. Ennek az lehetett az oka, hogy ezek terén a korban kevesebb probléma merült fel, mint más kérdésekben.
Az 1872. szeptember 4-én kinevezett Trefort a nyilvánosság elé csak fél évvel később lépett, ez alatt az idő alatt minisztériumi ügyek tanulmányozásával foglalkozott. Igen jó érzékkel választotta ki munkatársait, a kulcspozíciókban foglalkoztatott gárda igen magas színvonalúvá vált. A minisztérium osztályai közül az I. a katolikus egyházzal, a II. a Protestáns egyházzal és a népműveléssel foglalkozott. 1875-ben átszervezés következtében ez az ügyosztály már csak a népnevelési ügyekkel foglalkozott. A III. A felsőoktatással a IV. A középiskolákkal, míg az V.-VIII. ügyosztályok a nem római katolikus hitfelekezetekkel és az alapítványok ügyeivel foglalkoztak. Trefort ideje alatt jött létre a kilencedik osztály, amely az építési ügyekkel foglalkozott.
(Forrás: wikipedia)
|