Képaláírás: Vonyl József
Ismertető szöveg: "Volny József fáradhatlan munkássága s sokoldalú képzettsége emelte ki a pangásból. - A bányemivelés és vasgyártás, -
czélszerü épitkezések, rendszeresített erdészet, szilárd
pénzügyi kezelés, javított közlekedési utak és kereskedési
terjedt összeköttetések által - oly szilárddá tévé az egyesület ügyeit, hogy azok valóban az európai vasipar mai színvonaláig emelkedtek s az egyesület terjedt birtokában ma mindenhol s minden nemben haladás, szépítés, és hasznosság tünik fel.
Volny József itt egészen uj s nagyobbszerü vasgyárakat
alkotott, kő- s gyári vasutakat varázsolt elö; a terjedelmes
tiszti személyzetet szeretetre, hűségre, szorgalomra, ügyességre neveié, a vastermelést mennyiségben megkettőzé, minőségben a lehető tökélyig vitte..."
(Forrás: Vasárnapi Ujság 1864. 11. évf. 37. sz.)
A gyár Európa egyik legkorszerűbb üzemének számított. Felszámolta az egyesület tulajdonában lévő, de gazdaságtalanul termelő rásztocsnói és császárpataki frisstüzeket, a hlinaneci hámort. Az RVE az 1853-54-es és az 1866-67-es üzleti év között a hengereltáru-termelését megötszörözte, az évi tiszta nyeresége pedig közel kétszeresére nőtt. Fontos feladatának tekintette a vállalkozáscsoport kereskedelmi tevékenységének fellendítését is, beutazta a Balkánt, és ennek nyomán sikerült betörni a bukaresti piacra, ahol az angol termékek versenytársává vált az ózdi gyár. Sikereire az egyesület vezetői féltékenyek lettek, megromlott a viszony köztük, és Volny 1871-ben felmondott. Andrássy Manó gróf kezdeményezésére 1868-ban alakult meg a Salgótarjáni Vasfinomító Társulat, amely a térség néhány vasgyártó érdekeltségét fogta össze. Salgótarjánban azonban hamarosan veszteségessé vált a termelés, komoly gondokkal küzdöttek, és ilyen körülmények között Volny Józsefet kérték fel a vezérigazgatói teendők ellátására. A vállalat működőképességét hamar helyreállította, majd rövid időn belül gazdaságossá is tette.(Forrás:wikipedia)
|