Normál kép: 493-504_pix_oldal_3_kep_0001.jpg | Méret: 770x1054 | Színmélység: 24bit | Felbontás: 199dpi |
Nagy kép: 493-504_pix_oldal_3_kep_0001_nagykep.jpg | Méret: 1805x2470 | Színmélység: 24bit | Felbontás: 199dpi |
Képaláírás: Leviathan vagy Great Eastern óriáshajó a Temze folyón
(Lásd a hajó részletes leírását a V.U. 41. számában) Ismertető szöveg: "Az óriás hajó, mellynek nagyságra, gyorsaságra párja nincs a világon, nem egészen ismeretes olvasóink előtt, azon leírások folytán, mellyekben koronkint emlékeztünk róla. A legnagyobb gépészek s hajó-épitők kételkedtek azon, hogy a roppant mü sikerüljön. Némellyek annak kellő pontos kormányzását, mások gyors előre haladását, szóval mozgóvá tételét, mások ismét az épitő-társaság pénzbeli képességét vonták kétségbe épen ugy, mint mikor a budapesti lánczhidat, a világnak a maga nemében szintén egyik csudamüvét építették. A legtöbb ember azon véleményben volt, hogy e mű, ha készen lesz, azonnal össze-omlik, mihelyt a legelső szekér átmegy rajta. A lánczhid azonban most is áll és bámultatja magát. A Leviathan is útnak indult sept. 8-án, és 9-én már a tengerre ért, s a déli partok hosszában Waymouthba ment, mint már ezt megirtuk, honnét két napi próbaútra megy ki a sik tengerre, melly után megkezdi rendel-tetése pályafutását s elvitorlázik Canadába. " Forrás: (Vasárnapi Ujság,6. évf. 41. sz. (1859. október 9.)) Az építkezés 1854 tavaszán kezdődött Millvallban. A legforradalmibb elgondolás valószínűleg a dupla héjú szerkezet volt. Az erősen kimerevített két test között 85 centiméter távolságot hagytak az építők. A héjakra kerülő lemezeket kézi erővel hengerelték, méretre vágásukról gőzgép gondoskodott. Minden lemezt egyedi fasablon alapján készítettek el. Először a belső héjat és a keresztirányú választófalakat, majd a hosszanti merevítőket építették be a helyükre. Ezt követte az a sejtes tartószerkezet, amelyhez a külső hajófalat szegecselték. (Forrás:wikipedia) |
Kapcsolódó dokumentumok: Leviathan vagy Great Eastern SS Great Eastern |