Képaláírás: Csomagszállitás légnyomás által Londonban : A légszivattyu-készlet egy része.
Ismertető szöveg: "Londonnak, e mindig kiebb terjeszkedő világvárosnak naponkint emelkedő
forgalma mellett természetesnek találjuk, ha sokan oly eszközök
feltalálásán törik fejöket, melyek a forgalmat könnyebbé, gyorsabbá
teszik. Igy közelebb ott egy társulat alakult, melynek czélja: a város
területén a levelek és csomagok gyorsabb szállitását eszközölni. E czélra
mozgató erőül a levegőt használják.
A jelen század negyedik évtizedének elején egy légköri vasut volt szó,
melylyel akkoriban kisérleteket is tettek. Valami Clegg megkisértette azon
régi tapasztalati tételt, melyen közönséges szivattyuink alapulnak, a
vaspályákra alkalmazni, s ez eszme után a Samuda testvérekkel egy vaspályát
létesitett. Tudva van, hogy a lég fajsulyánál fogva bármely felületre
bizonyos nyomást gyakorol. Ha már most egy csövet vizbe bocsátunk s a
benne levő levegőt kiszivattyuzzuk: a csövön kivüli lég által nyomott
viz a légmentes csőben oly magasra emelkedik, mig e vizoszlop a külső
légnyomással egyensulyba nem jő. Ehhezképest a Samuda testvérek egy, a
vaspályasinek közt végig futó csövet egyik végén kiüritettek, a másik
végébe ellenben egy kölyüt helyeztek, mely természetesen, a rányomódó
lég sulya által, a légmentes tér hosszában a cső másik végére löketett.
Ha kölyü a sinek közti eső fölött elhaladó kocsikkal összeköttetésbe
hozathatik, ugy a feladat, t. i. a levegőnek mint hajtóerőnek alkalmazása
vasutaknál, meg lett volna oldva. Mivel azonban sem Clegg és Samuda ezt
kielégitőleg el nem érték, sem Pilbrow később más nehézségeket legyőzni
nem birt: azért az egész találmány a nyilvános forgalomra nézve
minden gyakorlati eredmény nélkül abban maradt, mignem azt ujabban a
"Pneumatic Despatch Company," ha nem is személy-, de legalább levél- és
csomagszállitásra azon módositással igyekszik alkalmazni, hogy a csőben
tovataszitott kölyü magát a kocsit képezi, melyre a levelek és csomagok
rakatnak, s igy a kölyünek egy, a csövön kivül levő szállitóeszközzeli
összeköttetése egészen mellőztetik.
Hogy a társaság tervének czélszerüségéről meggyőződjék, a Viktoria
vaspályán Battersca mellett előlegesen egy negyedmérföld hosszan
vascsöveket rakatott le egyenes és görbe irányban, mely vonalnak egyik
végén a gép van alkalmazva. A csövek magassága 2' 9", szélessége 2' 4",
hossza 9-9 láb, s ónnal vannak egymásba forrasztva. A csövek belsejében
2" széles és 1" magas léczdarabok vannak végig alkalmazva, melyek a kocsi
kerékvágását képezik. A kocsik vaslemezből vannak, 7-8' hosszuk, négy
keréken járnak s köztük és a csövek belső fala közt 1" üres tér van.
Miután e kocsik a cső egyik végén betolattak, a cső másik végén a
légszivattyu müködni kezd, mire a kocsik a csövön rövid idő alatt végig
futnak.
Az első kisérletek aug. 20-kán tétettek s igen kedvezőleg ütöttek ki.
- Az első szállitás 60, a második 55 másodpercz alatt történt egy
negyedmérföldnyi távolra; s ugy hiszik, hogy e gyorsaság még fölebb is
fokozható. Az első szállitmánynyal két angol is feküdt a kocsikra, s
ugylátszik, hogy gyors utazásukkal tökéletesen meg voltak elégedve.
A társaság legközelebb St. Martin le Grand és London egyik legélénkebb
postai kerülete közt fog ily forgalmi összeköttetést létesiteni, később
pedig az egész várost be akarja hálózni ily csövekkel." (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1861. október 27.)
|