Normál kép: 1855_pix_Oldal_54_Kep_0003.jpg | Méret: 770x738 | Színmélység: 24bit | Felbontás: 300dpi |
Nagy kép: 1855_pix_Oldal_54_Kep_0003_nagykep.jpg | Méret: 1540x1475 | Színmélység: 24bit | Felbontás: 300dpi |
Képaláírás: Chinai vitorlás-talyiga. Ismertető szöveg: A csin fényüzést kedvelő, melly főleg különféle diszmenetek s más ünnepi alkalomkor látható; a nagy urak s magas hivatalnokok rendszerint több százra menő kisérettel járnak, kelnek s utaznak; a főur maga a menet közepén aranyozott karszékben vitetik, kisérete lóháton s gyalog előzi s követi. - Az alsóbb osztályuak is vagy lóháton járnak, vagy zárt kolyákban, gyaloghintókon utaznak, - hintók, kocsik ismeretlenek, szekerek csak javak szállitására alkalmaztatnak. Ezek majd két kereküek, majd csak egy de óriás kerékkel ellátott targonczák, a kocsis hátul jár, két rud által tolván s kormányozván kutya vagy szamár által vonszolt jármüvét. Gyakran a szelet fogják be, a targonczára két kis árbocz levén alkalmazva, melly közé vászon vagy gyékényből készült vitorla van kifeszitve s mellynek czélszerü alkalmazása által roppant munkát meggazdálnak, - a szél a mozgatási erők legolcsóbbja lévén. - Illy vitorlás targonczák azonban csak csin utakon használtatnak, mellyeknek az europai vasutakat kivéve nincsen párjuk, a kormány ügyel arra, hogy a rendesen vezetett országutak folyton legjobb karban tartassanak. - Az utak deszka simaságuak s gyakran jobbra balra fallal szegélyezvék, - s számos munkás éjjel nappal azok seprésével az esőviz és sár eltávolitásával foglalkozik... (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1855. november 25.) Bár kínai vitorlás kocsikról már a 6. század óta léteznek feljegyzések,
ezek a szárazföldi vitorlás járművek nem talicskák voltak. A vitorlával
segített talicska feltalálásának ideje bizonytalan. Andreas Everardus
van Braam Houckgeest 1797-es könyvében közölt róla metszeteket és egy
leírást is:
|
Kapcsolódó dokumentumok: Sail assisted wheelbarrows Wheelbarrows with sails in China |
![]() ![]() ![]() |