Képaláírás: A loschwitzi hegyi vasút.
Ismertető szöveg: A hegyi vasutak egyik szokatlan fajtáját nyitották
meg újabban Loschwitzben, Drezda közelében,
Szászországban. A hegyi pálya igeit rövid; nem sokkal hosszabb, mint a budavári sikló; de szerkezete egészen más és különösen
érdekes az az újítása, hogy az utasokat szállító kocsik, a mint képünkön is látható, drótkötelekről lefelé függve, a levegőben haladnak.
A másik lényeges különbség a budavári és loschwitzi siklók között az, hogy a loschwitzi nem két lakott városrészt köt össze, hanem az alant fekvő faluból egy nagy kiterjedésű fensíkra visz, a hol csak most, a sikló megnyitása után várják, hogy nyaralók keletkezzenek.
Az egész hegyi pálya körülbelül 300 méter hosszú; 22,átlag 13 méter magasságú erős oszlopon
nyugszik a sin, mely oly meredeken emelkedik, hogy 80 méter hosszúságban ugyancsak
80 méter magasságra emelkedik. Az egész vasból készült; az oszlopok és sinek összes súlya 330 tonnát tesz. Máskülönben hasonlóan a budavári siklóhoz, szintén két kocsi jár rajta, úgy, hogy váltakozva egyik föl, a másik le megy és egy kocsiban egyszerre 50 utast lehet szállítani.
A pálya Loschwitz község templománál kezdődik,
a hol az alsó állomás van, áthalad egy utcza fölött s végállomása fönt a loschwitzi magasban
álló vendégfogadó mellett van. Mindkét állomás számára külön épületeket emeltek, az alsót hollandi renaissance stylben, a felsőt tornyos
villa alakjában. Az alsóban a pénztár mellett
két lépcső vezet fel a perronra; egyik az érkező, másik a távozó utasok számára; ezenkívül
van még egy üveggel fedett nyílt csarnok, hogy az utasok rósz időben is födött helyen várakozhassanak. A felső állomáson ezeken kívül
még várótermek, szolgálati helyiségek is vannak; ugyanott van a kazánház két nagy gőzgéppel,
továbbá egy fedett terrasz, honnan, valamint
a felfelé haladó kocsikból, gyönyörű kilátás
nyílik az Elba vidékére. A kocsik, melyekben
egyenként 40 ülő és 10 állóhely van, igen csinosak. Egyelőre csak négyet készíttetett a társaság.
Az új vasút tervezetét Reuter hires drezdai építész készítette s a gépeket az augs-burgi gépgyár állította elő.
Függővasutakat Európában már régóta építettek
B as. ilyenek különösen a bányáknál általános
használatban vannak. így a verespataki aranybányában már félszázaddal ezelőtt is ily vasúton szállították ki a bányatermékeket, sőt ilyenen mentek be olykor a bányászok is a b nyába. De rendes személyszállításra még kevés
helyen ismernek ily vasútat. Legelső volt Európában a Barmen-Elberfeld közötti. A loschwitzi,
mint csinos turista vasút, mindenesetre figyelmet fog kelteni s valószínűleg sok helyen fogják utánozni. (Forrás: Vasárnapi Ujság 1900. deczember 30.)
|