Normál kép: 1900bb_Page_027_a.jpg   Méret: 770x538 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Nagy kép: 1900bb_Page_027_a_nagykep.jpg   Méret: 1692x1184 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: A barmen-elberfeld-vohwinkeli személyszállító függővasút.

Ismertető szöveg: Személyszállító függő vasút.
A németországi, Rajna-melléki Barmen várost a tőszomszédos Elberfelddel és ennek Vohwinkel nevű külvárosával összekötő függővasút, mely személyszállításra van berendezve, részben elkészült s már át is van adva a forgalomnak. Ez a függővasút, mely két nagy, iparűző város épületei fölött s hosszú vonalon egy girbe-gurba folyócska - a Wupper - fölött vezet, a mai idők vasúti építkezésének egyik legérdekesebb müve.
A függővasútak rendszere nem új dolog, különböző formákban már gyakran alkalmazták, de majdnem kizárólag csak anyagszállításra. Személyszállításra nagyobb kiterjedésben ez a barmen-elberfeld-vohwinkeli függővasút van először berendezve.
Az érdekes vasútat villamos erő hajtja. Építése olcsóbb, mint bármely más vasúté, gyorsasága pedig sokkal nagyobb s a sinek kanyarulatai sem okoznak haladásában nehézséget. A képünkön is látható vasút sebessége háromszor akkorára van tervezve, mint a rendes villamos közúti vasútaké.
A kocsik szabadon függenek a felépítményről. A sínek könnyű tartókon nyugosznak s a kocsikon felűl alkalmazott kerekek csak egy sínen futnak. A kocsikat megerősítő szerkezet úgy van berendezve, hogy ha nagyobb kanyarulatot tesz a kocsi, szabadon lenghet a levegőben a nélkül, hogy a bennülőknek érezhető kellemetlenséget okozna. A próbameneteknél egyes görbületek befutása alkalmával a kocsik 25 foknyira is kitértek a vízszintes helyzetből, de az utasok teljesen megtartották biztonság érzetüket s a kocsi, midőn a görbületből az egyenes pályára tért, visszakerült vízszintes helyzetébe a nélkül, hogy rázkódásokat okozott volna. Kisérlet czéljából vízzel telt edényeket helyeztek el a kocsikba, a melyek, ha a kocsi ferde helyzetet foglalt, szintén ferdén állottak, de egy csepp víz sem ömlött ki belőlük.
A vasút az egy sínes rendszer szerint két sínnel van építve az oda és vissza menő kocsik számára.
Óránként 40 kilométer sebességgel haladhat e vasút, de ezt a sebességet szükség esetén tetemesen növelni is lehet. Az egész pálya hoszsza 13 kilométer lesz, miből nyolcz kilométer már készen van. Az összes költségek kilométerenként fél millió márkára rúgnak.
Az ilyen függővasútakat nemcsak a helyi közlekedés czéljaira, de mint mezei és hegyi vasutakat is jól lehet használni, a mit számos e téren tett kisérlet bizonyít. A vasúti építkezés újabb időkben nagy lendületet nyert tudománya érdekes részlettel gazdagodott e vasút által, melynek építője Langen Jenő német mérnök. (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1900. január 21.)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page