Normál kép: 1898_Oldal_045_b.jpg   Méret: 770x807 Színmélység: 24bit Felbontás: 200dpi
Nagy kép: 1898_Oldal_045_b_nagykep.jpg   Méret: 1016x1066 Színmélység: 24bit Felbontás: 200dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: Mátyás király szobra mintájának egyik részlete Fadrusz műtermében.
Paur Géza fényképe.

Ismertető szöveg: A Mátyás-szobor mintája Fadrusz műtermében.
Fadrusz János jeles szobrászunk pár héttel ezelőtt fejezte be a Naphegyen lévő műtermében Mátyás király szobrának nagy mintáját. A hatalmas nagyságú szobor Kolozsvár város főterére, a nagy templom mellé van szánva. A teljesen kész minta két és fél életnagyságú arányban ábrázolja Mátyást, az igazságost, lóháton ülve. Alig egy évvel ezelőtt készíttette el Fadrusz a minta vasvázát. Erre rakták aztán a lovag és ló idomait természetes alakká kidomborító agyagot. A helyes arányokban megmintázott kis szoborcsoport méreteit kellőleg megsokszorozva, úgy készítették a vas-vázat, mintha a hatalmas lónak csontvázát alkották volna meg, összes bordáival együtt. Az így fölállított váz kovácsolt vasból maga nyolcz métermázsát nyomott. E mérnöki pontosságú munka után kezdődött a formálható puha agyagnak a vasgerinczre való fölrakása. A mai állapotban készen levő ló a rajta ülő lovas alak mintegy 65 métermázsát nyomhat. A kitünően sikerűlt nagy minta főalakjához, Mátyáshoz, Fadrusz összeszedte a Mátyásról bárhol található arczképeket és szoborműveket; ezek alapján mintázta meg a kora szerinti pánczélos fegyverzetben ülő alakot. A lóhoz Fadrusz külön tanulmányokat tett a mezőhegyesi állami ménestelepen, a hol e czélból három hónapig tartózkodott.
A nagyszabású szobor fő alakja immár öntés alá került a múlt héten. Mostani képünkön a ló agyagban áll a huszonegy méter magas műteremben, egy könnyen forgatható tengelyű állványon. Mátyás király fejét gipszbe takarva már levették az alakról, minthogy az arcz kibontása a reá rakott gipsz-negativból különös gondot kiván. Magára a testre már szintén föl van rakva a vastag gipsz-réteg, melyet könnyebb önthetés czéljából gondos számítással, a még pépszerű gipszanyag reá öntésénél külön darabokra választanak szélylyel a gipszöntő munkások. Az ilyen részeket egy-egy bádogszalag köti össze. Az egyes darabokat azután könnyebben szétszedhetik külön választva a tulajdonképeni agyagmintától, nyervén egy úgynevezett negativ vázat, melyből a benne maradt agyagot kimossák. E negatív vázat gondosan összeállítva újból kiöntik gipszből és ezután kapják a tulajdonképeni kész mintát, a melyről a végleges bronzöntvényt készíti az érczöntő.
A lovas szobornak igen sikerűlt agyagmintáját képben is bemutatjuk lapunk mai számában. A minta után itélve, Fadrusznak e munkája is méltó társa lesz eddigi jeles alkotásainak, sőt azokat tán még felül is fogja haladni. A szoborcsoport mellékalakjait e főalak teljes gipszbe öntése után készíti el Fadrusz. Megkezdett mintájuk váza képünk hátterében már látható is, mig a nagy minta mellett szerényen, alig észrevehetően húzódik meg a művész első kis mintája. (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1898. január 30.)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page