Normál kép: 1895_Oldal_024_a.jpg   Méret: 770x1135 Színmélység: 24bit Felbontás: 200dpi
Nagy kép: 1895_Oldal_024_a_nagykep.jpg   Méret: 1180x1740 Színmélység: 24bit Felbontás: 200dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: Erőművi mutatvány hintás kerékkel.

Ismertető szöveg: A hintás kerék.
Annak idején minden képes újság közölte a chicagói közkiállítás egyik csodájának, az óriási hintázó keréknek a rajzát. Merész és érdekkeltő alkotás volt az az óriás kerék, mely a keretei közé aggatott 36 kocsin 76 méter magasba emelte azokat, a kik kíváncsiak voltak a kerengő emelkedés és leereszkedés idegizgató hintázását megízlelni. Annyit bizonyosnak mondanak, hogy a legutóbbi párisi közkiállításon nem vonzotta jobban a látogatókat a 300 méternyi magasságú Eiffel-torony, mint Chicagóban a Ferris mérnök terve és számításai szerint készült hintás kerék, melynek a fölfüggesztés pontosságánál fogva folyton függőleges állásban maradó kocsijai egyenként 20 percz alatt tették meg az óriás kerék tengelye körüli körutat, miközben a lebegés érzése mellett gyönyörű kilátást engedtek ablakaikból úgy a kiállítás egész területére, mint a város környékének nagy részére.
E csodálatos keréknek a nagy hírre jutása arra indított egy Sampson nevű éjszakaraerikai erőművészt, hogy Ferris mérnök eszméjét a maga módja szerint kizsákmányolja. Egyet gondolt s megcsináltatta kicsinyített, de még mindig elég nagy alakban a chicagói hintás kerék másolatát, mely 34 lábnyi magas, 12 lábnyi átmérőjű és 10 mázsa sulyú. Az igen csinos hintás kerék egy jó nagy és erős faállványra van helyezve, úgy, hogy a tengelyén szabadon és könnyen foroghat s himbálhatja a ráakasztgatott arányos nagyságú fiókkocsikat. Sampson, ki magát "New-York óriása" czímmel tiszteli meg, oly módon végez e kerékkel eddig szokatlan erőmutatványt, hogy rendes szereplő mezébe öltözve, a kereket tartó állvány alá helyezkedik a miután a két lábát egy-egy biztosító rácsos támasznak neki feszíti, háttal a két izmos karjára támaszkodik s ekkor a mellét az állvány talpának szegezve, egy hirtelen mozdulattal fölemeli az egész tíz mázsás készüléket, mikor is egy mozgató gép azonnal működni kezd s annak hatásától e kerék elég gyorsan forgásba indul s az egymás után emelkedő kis kocsikban villamos lámpácskák gyúlnak ki, melyeknek csillogása, villogása valóságos tündéri látványnyá teszi a forgó készüléket. A hatalmas mellű erőművész 10-12 perczig tartja így fölemelve a hintás kereket. Ez idő elteltével lassan ismét rendes helyére ereszti alá a készüléket, mikor a kerék egyszerre megáll s a mutatványnak vége van.
Ha ennek a kisebbített hintás keréknek a jövedelme is arányban áll a chicagói nagy kerekével: Sampson erőművész nem hiában emelgeti mellével a tíz mázsányi terhet. (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1895. január 19.)



Az első óriáskereket Ifj. George Washington Gale Ferris tervezte és építette meg az 1893-ban rendezett chicagói Világkiállításra (World's Columbian Exposition vagy más néven The Chicago's World Fair). Az óriáskerék kifejezést ezután kezdték használni minden hasonló építményre. (Forrás: Wikipédia)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page