Normál kép: 1299432734.jpg   Méret: 770x552 Színmélység: 24bit Felbontás: 72dpi
Nagy kép: 1299432734_nagykep.jpg   Méret: 1000x717 Színmélység: 24bit Felbontás: 72dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: Ópusztaszeren van kiállítva ez a matuzsálem.

Ismertető szöveg: A gőzerőnek szántásra való felhasználását már a gőzgép feltalálásakor megkísérelték. Sikeresebb feltalálók Willoughby, Osborne, Usher, Fowler, Howard, Fisken testvérek stb. hazánkban Nagy Dezső és Mechwart. A számos kísérletből két rendszer fejlődött ki, s pedig a közvetve működő rendszer, melynél a talajművelő eszközt kötél húzza a munka irányában és a közvetlenül működő rendszer, melynél a motor a művelő eszközzel együtt halad a szántóföldön. A közvetve működő rendszernél aszerint, amint a hajtóerőt lokomotív vagy lokomobil szolgáltatja, ilyen rendszereket is lehet megkülönböztetni. A lokomobilos rendszernél különösen a Howard- és Fisken-féle találtak elterjedést. Az elsőnél két egymással szemben álló horgonykocsi között egy eke felváltva oda s vissza húzatik; a lokomobil a szántóföld egy sarkán áll és forgatja a különálló kötélgombolyító dobot. Az utóbbinál egy vég nélküli kötél fut a szántóföld s a lokomobil megfelelő kötél korongja körül, s ezen kötéllel lehet a horgonykocsikon levő fölgombolyító dobokat forgatni. A lokomotívos gőzeke-rendszereknél lokomobil helyett lokomotív van alkalmazva, s ha csak egy lokomotívot akarunk alkalmazni, akkor szemközt vele oly horgonykocsira van szükségünk, melyet a lokomotívról lefutó kötéllel előrefelé elmozgatni lehet és ugyanezen, vagy egy másik kötéllel az eke vontatására szükséges erőt is át lehet vinni. A két lokomotívos rendszernél a horgonykocsi teljesen elmarad s a szántóföld két szélén elmozgó lokomotiv egymásközt ide-oda húzza az ekét. Ezen rendszernek mai legjobb képviselője a Fowler-féle gőzeke. Ez áll két lokomotívból, melyek az ekét ide-oda húzzák és egyszersmind előre v. hátrafelé járhatnak. Maga az eke két egymással szemközt állított egy vagy több barázdás ekéből áll, melyek együttvéve képezik az u. n. himba-ekét. Munkájuk úgy történik, hogy az egyik eke végig menve a szántóföldön, útjának végén ki lesz a barázdából emelve s ekkor a következő barázdasort a vele szemközt álló eke fogja vonni, melyet az első eke kiemelésekor leeresztenek a földre. Magán az ekén ül a kormányt kezelő munkás.


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page