Normál kép: hu_b1_55065_2_0214_b.jpg | Méret: 770x870 | Színmélység: 24bit | Felbontás: 300dpi |
Nagy kép: hu_b1_55065_2_0214_b_nagykep.jpg | Méret: 924x1045 | Színmélység: 24bit | Felbontás: 300dpi |
Képaláírás: Kossuth Lajos Turinban készült mellszobra. Ismertető szöveg: Róna József fiatal szobrásznak is szembesülnie kellett 1888 körül azzal a ténnyel, hogy az idős ember kitart nézetei mellett. Nem ült modellt sem Brocky Károly festőművésznek, sem Alexy Károly szobrászművésznek Londonban. A későbbiekben Olaszországban is mindenkit elutasított, nem vállalkozott "pozirozásra", holott Róna József az ungvári terrakotta gyár megbízásából, Helfy Ignác a Kossuth-párt ajánlólevelével érkezett Turinba. A fiatal szobrász vörös viaszt, mintázófát és kis forgatható állványt is vitt magával, de az idős politikus csak kis engedményeket tett, szigorúan szabályozta a művész jelenlétét: "Naponta lejöhet, és itt maradhat, amíg önnek jólesik, de egy feltétele van: Nézni, nézheti őt, ameddig akarja, de meg se szabad moccannia s egy szót sem szóljon, ha éppen írásnál találja." Róna nap nap után lejárt hozzá, nézve amint írja az emlékiratait, majd fényképeket vásárolt a helyi fényképésztől, aki egész csomó nagy, retusálatlan kópiát adott neki. Nyolc napig látogatta Kossuthot, és utólag remek realista portrét készített a megfigyelések eredményeként. (Forrás: Farkas Zsuzsa: "Halandó ember romlékony vonásai". Kossuth-ábrázolások a 19. századból - História, 2002/9-10.) |
Kapcsolódó dokumentumok: Róna József: Tanulmányfej a Hellmer-iskolából Róna József: Egy magyar művész élete |
![]() ![]() ![]() |